VEILIGHEID RONDOM MIJN EVENEMENT Hoe organiseer ik dat? Jan Dirk Nijkamp Assen, 27 september 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Utrecht Innovatie & Veiligheid Paul Koot & Frits Neijgh van Lier.
Advertisements

Gelijkwaardigheid en Brandbeveiligingsconcepten
Crowd Management in de publieke ruimte
Verbinden risicobeheersing en incidentbestrijding
Platformbijeenkomst Evenementen ‘Beïnvloeders van evenemententevredenheid’ Jitske Roos, MeteoVista Mari van Dorst, KCEV.
Evacuatieoefening September – oktober 2004
“Wij helpen u uit de brand” Hugo Ravestein Ton Robben VeiligheidsOefenCentrum Tilburg.
Naazneen Kalika Rick Gijsbers  De opdracht  Locatie  REN scan  Ontwerp  Overzicht faciliteiten  Vragen.
Onafhankelijke (ge)bouwspecialisten
 Even voorstellen  Twee scenario’s?  Producten voor bedrijven  Producten voor overheid en non- profit organisaties 1 Hulstein Veiligheid Advies|
Zelfredzaamheid.
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
1 Workshop Pas de veiligheidsnormen toe met betrekking tot risicofactoren van het ruimtelijk- en activiteitenprofiel. Bedenk de veiligheidsmaatregelen.
Presentatie Gemeenteraad Delft
Isolatie en brandveiligheid B. Geerinckx 15 september 2006.
Informatie Optocht 2014 Vastelaovedzottelaand te houden op zaterdag 1 maart Organisatie: stichting karnaval “de Vastelaovedzotte”
Defoirdt Maarten 1 BaSw B Ipsoc - Katho VEILIGHEID IN FUIFZALEN.
Jodelahihi Het grootste najaarsfeest van het zuiden! Van 12 t/m 17 oktober staat de binnenstad van Sittard voor de achtste keer op zijn kop! Trek dirndl.
Juridische Risico's Sportevenementen
Eerste Hulp Bij Ontruimen DE TABLE-TOPOEFENING
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Veiligheid op school.
Sibemaweg DC Maastricht. Bedrijfsdienst. Receptie en Telefonie Post en Repro Huisvesting Arbowet / Veiligheid / BHV –Preventiemedewerker Open.
Verkoop en service H3 Calamiteiten Assistent verkoopmedewerker.
Evenmanagment Crowdmanagement - risicoanalyse – financiering Brecht Bauwens West-vlaanderen.be, 2013.
Organiseren van evenementen. Workshop organiseren van evenementen 1.OS/VA/E - evenementenloketten 2.Organiseren van evenementen 3.Q & A Welkom…
WORKSHOP BRANDVEILIGHEID
Intro Brandveiligheid in de zorg Rotterdam | 9 oktober 2015.
Wat, waar en wanneer? WISH Outdoor Festival Festivalterrein de AA te Beek en Donk Zaterdag 6 juli 2013.
HET ‘NA-HAAKSBERGEN TIJDPERK’ SAMEN WERKEN AAN EEN BETERE AANPAK VAN VEILIGHEID OP EVENEMENTEN SYAN SCHAAP 9 SEPTEMBER 2015.
4/27/2017 BHV en ontruiming 8 september 2015 NVAO - in a nutshell.
Universiteit Leiden Marc Fluttert Arbo & Milieu Dienst (AMD) Faculteit der Wiskunde & Natuurwetenschappen Universiteit Leiden RISICO’S EN PROCEDURES.
RISICOPROFIEL SAMEN OP WEG gemeente Valkenburg aan de Geul EEN BREDERE KIJK OP BRANDWEERZORG Simone Gijsen 15 september 2014.
Opleiding en Hulpverlening 100 vrijwilligers bekwaam en beschikbaar.
Historie 1e festival 12 april 2002Boogie Bar1100 bezoekers (uitverkocht) 2e festival 26 april 2003De Muzeval1350 bezoekers (uitverkocht) 3e festival.
Burgers en politie: samen sterk! Evaluatie veiligheidsprojecten Zonaal Veiligheidsplan Hoofdcommissaris Denis Bergmans Korpschef Lokale Politie.
Commissie EFT Evaluatie WK Wielrennen 2012 – Hans Slangen (Hoge School Zuyd) Actieplan Winkelcentrum – John Roks (namens het VOC) Evaluatie Auw Wieverbal.
STICHTING IN DE KOP 31 JANUARI 2011 Brandweer. Erik Wibbelink plaatsvervangend commandant brandweer Steenwijkerland.
Organiseren van evenementen en dopen. 1.Evenementen algemeen 2.Praktisch Aanvraagprocedure Aanvraagformulier 3.Q&A 4.Interessante links 5.Contact Welkom…
EVENEMENTEN IN WINTERSWIJK uur : Opening door burgemeester Van Beem 19.40: Programma / voorstelronde sprekers 19.45: Toelichting op regelgeving.
Jack Thiessen 5 april 2016 REDUCTIE RISICO VAN EEN ONBEHEERSBARE NATUURBRAND IN DE PROVINCIE LIMBURG.
Bent u van plan een evenement te organiseren in Hoogstraten of één van zijn deelgemeenten? Dan kan u hier terugvinden waar u op moet letten en of u een.
Crisisnoodopvang in de gemeente Valkenswaard September/ oktober 2015.
Brandweer bijdrage aan veiligheid in de gemeente Bernheze 7 september 2011.
EVENEMENTENBELEID ‘HET BRUIST IN DE STAD’. LANGDURIG PROCES NIEUWE WETHOUDER ALPHEN IN BALANS NIEUWE INZICHTEN.
Brandveiligheid is een belangrijk thema in de zorg
Handhaving orde en veiligheid in de Dordtse horeca
Evenementen informatiekaart (naam evenement) Datum evenement
Vaarweg Incident Management (VIM)
Welkom bij europeesche verzekeringen
Voorbereiding op opdracht
Veiligheid in het verkeer
Fuifbuddie-opleiding 2016
het ‘na-haaksbergen tijdperk’
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Cliënt en Veiligheid.
Medisch protocol op roeiwedstrijden
Theater en film Evenementen Horeca Verhuurbare ruimtes
Presentatie bijeenkomst 18 oktober 2017
CRISISMANAGEMENT Serge Gilen, Christel Van Den Bossche, Sikke Witteman
Het organiseren van een Shanty festival
Informatiemoment 04 maart 2016
@Congres Hittestress ‘Extreem weer en evenementen’ de kant van de organisator, locatie en leverancier 25 juni 2018 Willem Westermann.
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Crowd management bij kermis Zeelst
D&P P1 Organiseren van een activiteit Hoofdstuk 6 - Veiligheid
D&P P1 Organiseren van een activiteit
EHBO bij Movares Is er meer dan pleisters en 112?.
Wat bedreigt uw zorginstelling en wat is uw taak en onze taak?
Transcript van de presentatie:

VEILIGHEID RONDOM MIJN EVENEMENT Hoe organiseer ik dat? Jan Dirk Nijkamp Assen, 27 september 2012

WIE BEN IK Adviseur Veiligheid en Wedstrijdorganisatie KNVB Veiligheidscoördinator KNVB

SAFETY & SECURITY Safety: veiligheid en zekerheid Security: beveiligbaarheid,beveiliging en bewaking ALLES MOET IN HET TEKEN STAAN VAN DE BEZOEKER

HET EVENEMENT 1)VOORBEREIDING 2)DE DAG(EN) VAN HET EVENEMENT 3)EVALUATIE

VOORBEREIDING goede voorbereiding is het halve werk 1)Rolverdeling (TVB’s) 2)Betrokken partijen (gemeente, politie, rode kruis) 3)Overlegvormen en frequentie 4)Aanvragen van de benodigde vergunningen 5)Draaiboek/ veiligheidsplan

Publieksveiligheid bij evenementen De verantwoordelijkheid voor publieksveiligheid kan op grond van de Arbowet voor een groot deel bij de organisator van een evenement gelegd worden. Dat stelt de Leidraad Veiligheid Publieksevenementen, een boekwerkje van 80 pagina's dat in oktober 2002 is uitgegeven door het NIBRA (Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding).

DRAAIBOEK/ VEILIGHEIDSPLAN DOEL: Alle maatregelen om de openbare orde, gezondheid en (brand) veiligheid tijdens het evenement te waarborgen en hoe wanordelijkheden / (onvoorziene) incidenten worden bestreden.

INHOUDSOPGAVE 1) Plattegrond evenemententerrein Locatie eventuele podium Locatie toiletten, plaskluizen en (tijdelijke) waterpunten Locatie EHBO-post(en) Locatie horeca en andere stands Locatie centrale post Vluchtroutes voor het publiek Calamiteitenroutes hulpdiensten Parkeervoorzieningen en routing

2) Veiligheid en service EHBO/ BHV Toegangscontrole en accreditatie Brandveiligheid Beveiliging Crowdmanagement en control Sanitaire voorzieningen Hekken en Barriers Verkeer en verkeersregelaars Horeca en catering Verkooptijden Vuurwerk, fakkels en open vuur Ontruiming

3) mogelijke ongevalscenario’s Massale vechtpartij Paniek in menigte Extreme weersomstandigheden Uitvallen openbaarvervoer Brand/ explosie Gezondheid en hygiëne Lijst van maatregelen bij calamiteiten

Chaos rond Dance Valley 'voorspelbaar' De chaos na afloop van het dance-festival Dance Valley is veroorzaakt door een slechte voorbereiding. Zowel de organisator als de gemeente Velsen en de betrokken hulpverleningsdiensten hebben de omvang en de organisatie van het evenement onderschat.Dance Valley

'10 tot 15 gewonden' en 'grote chaos' na instorten tent Dicky Woodstock Hevig noodweer velt feesttent: Overijssels festival afgelast

Lollapalooza geëvacueerd en opgeschort wegens stormwaarschuwing Duizenden geëvacueerde bezoekers stromen uit een van de drie poorten van Lollapalooza

DE DAG(EN) VAN HET EVENEMENT SLECHTS PERSOON IS ‘DE BAAS’ BRIEFING EN OVERDRACHT BEREIKBAARHEID & CENTRALE POST

Service en beveiliging Service-team (herkenbare kleding) Beveiliging (herkenbare kleding) Wanneer is de wet op de particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus van toepassing?

EVALUATIE TUSSENTIJDS (DEBRIEFING) DIRECT NA AFLOOP SAMEN MET ALLE BETROKKEN PARTIJEN

DANK VOOR UW AANDACHT VRAGEN ??