« La crise imprime les contours de la pauvreté » “De crisis tekent het gezicht van de armoede” Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding La Secrétaire dÉtat à lIntégration Sociale et à la Lutte contre la pauvreté.
Advertisements

Het belang van een diploma op de arbeidsmarkt – L’importance du diplôme sur le marché du travail Une contribution à partir de la monographie « Scolarité.
Jobat Employment Monitor. Methodologie Werkgevers •N=500 •Telefonische interviews •Interviews met HR professionals •Representatieve steekproef (Graydon)
Een toekomst voor de OCMW’s ?! Julien Van Geertsom Voorzitter.
Armoede uitsluiten, armen insluiten
BELEIDSNOTA MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE EN ARMOEDEBESTRIJDING S TAATSSECRETARIS VOOR A SIEL EN M IGRATIE, M AATSCHAPPELIJKE I NTEGRATIE EN A RMOEDE ­ BESTRIJDING.
Sociale bescherming en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 18 december 2013 Verslag
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
OCMWs - Brussel, 13 december 2010 CPAS - Bruxelles, 13 décembre 2010 Think global, act local Balans van het Europees Jaar Armoedebestrijding Bilan de l’Année.
Welkom Jozef De Witte, Directeur van het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding.
Werkgroepen nieuwe basistoepassingen Gebruikersgroep, 18 september 2007.
De donkere kleur van armoede
Belgisch Netwerk Armoedebestrijding Réseau Belge de Lutte contre la Pauvreté Actieve Inclusie Oktober 2008 Inclusion Active Octobre 2008.
Symposium sur la sécurité Veiligheidssymposium Page 1 les causes d’accidents sont principalement de trois ordres : De oorzaken van de.
Justitie La Justice Ministerraad 19 juli Vrije keuze achternaam Libre choix du nom de famille.
Enquête lokale fiscaliteit 2004 Enquête fiscalité locale 2004 Persconferentie van 7 februari 2005 Conférence de presse du 7 février 2005 Baudouin Velge.
Où tu vaux ce que tu es ! Waar jij een waarde bent!
Workshop: Pas Compris? Ok! Séraphin Mukendi et Annemie Janssens.
Kinderarmoede in het Brussels Gewest Senaat hoorzitting 11 mei 2015 OBSERVATOIRE DE LA SANTÉ ET DU SOCIAL BRUXELLES OBSERVATORIUM VOOR GEZONDHEID EN WELZIJN.
Annuaire fédéral 2015 Federaal Jaarboek 2015 « Pauvreté en Belgique » “Armoede in België” Conférence de presse – Persconferentie 24/03/2015 – Résidence.
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Kinderarmoede Senaat 11 mei Betreffende het Steunpunt  Samenwerkingsakkoord  Armoede - mensenrechten  Permanente plaats voor dialoog Steunpunt.
QUESTION / STELLING #YTIA ENVOYEZ Y OU N AU NUMÉRO GRATUIT STUUR Y OF N NAAR HET GRATIS NUMMER 8682 SMS -VOTING.
Europa 2020: halfweg, op de goede weg? Het Belgische armoedebeleid in een Europese context Europe 2020 : à mi-chemin et sur le bon chemin ? Les politiques.
Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding La Secrétaire d’État à l’Intégration Sociale et à la Lutte contre la pauvreté.
Bianca Merken Ma classe got talent! Bianca Merken
Comparaison Bruxelles 19 communes avec les villes et les arrondissements de Liège et Anvers Vergelijking Brussel 19 gemeenten met Antwerpen en Luik QUELQUES.
Etude activation sociale/Studie sociale activering Groupe de travail activation 11/10/11 Werkgroep activering 11/10/11.
Van thuisloosheid tot maatschappelijke integratie De l’absence de chez-soi à l’intégration sociale De l’absence de chez-soi à l’intégration sociale Julien.
Campagne stop TTIP & CETA.be -campagne Lancement Aftrap.
Werknemers van uw onderaannemers uit Europa: stand van zaken Hilde Thys Manager ISIS-Consult.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
Federaal Plan Armoedebestrijding Wat is armoede ? ‘People are said to be living in poverty if their income and resources are so inadequate.
Minister van Justitie Ministre de la Justice Vice-Eerste Minister Minister van Veiligheid & Binnenlandse Zaken Vice-Premier Ministre Ministre de la Sécurité.
MAATSCHAPPELIJKE STAGE SAMENLEVEN KUN JE LEREN Les stages sociaux Informations générales Les stages sociaux, vivre ensemble, ça s’apprend.
Rabad Le Réseau des acteurs bruxellois pour l'alimentation durable (RABAD) est un réseau bilingue de ± 50 organisations (agriculteurs, distributeurs, restaurateurs.
TAALREGELS 33 DE VRAGENDE ZIN
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Workshop Vrouwen als alleenstaande moeders bij het OCMW
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Belgische voorzitterschap 2010
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
AMIF 09/08/
Instruments pour les communes Instrumenten voor de gemeenten
« 2003 – 2007, une législature marquante pour les indépendants »
1. Housing First Belgium: Oorsprong
Sociale grondrechten: van symbool naar hefboom in armoedebestrijding
Orgadon: vers une solution électronique sécurisée pour l’enregistrement des dons
ONTDEK DE LEIESTREEK MET EEN GREETER!
Infosessie AMIF Séance d’information FAMI
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Bron afbeelding: AhUDOhQKHQ6QBDgQjB0IBg&url=http%3A%2F%2Fucerf. rebo
Mesurer l’empowerment – résultats Meten van empowerment – resultaten
Gezondheidsvoorzorgen op reis La santé en voyage
dans votre pratique – in de praktijk
KICK OFF AMIF 31 2 juli juillet 2018.
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Analyse du Semestre européen Analyse van het Europees Semester 2018
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
Stuurgroep/Groupe pilote
Europese verkiezingen 2019: Campagne van EAPN en BAPN
Europese verkiezingen 2019: Campagne van EAPN en BAPN
Stuyflab transfrontalier grensoverschrijdend Stuyflab
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
De krachten gebundeld HR-synergieën bij de OISZ.
EGOV SELECT.
Infosessie AMIF 42 Séance d’information FAMI 42
Alexandra Claeys Isabelle Rihon
Evaluatie derde federaal plan armoedebestrijding
Transcript van de presentatie:

« La crise imprime les contours de la pauvreté » “De crisis tekent het gezicht van de armoede” Staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding Secrétaire d’État à l’Intégration Sociale et à la Lutte contre la pauvreté

Présentation Annuaire Pauvreté 2016: Presentatie Jaarboek Armoede 2016:. Isabelle Pannecoucke, POS, Ugent. Willy Lahaye, CeRIS, Université de Mons. Ronan Van Rossem, Sociologie, Ugent em. prof. dr. Jan Vranken

“een netwerk van sociale uitsluitingen dat zich uitstrekt over meerdere gebieden van het individuele en collectieve bestaan. Het scheidt de armen van de algemeen aanvaarde leefpatronen van de samenleving. Deze kloof kunnen ze niet op eigen kracht overbruggen” “un réseau d’exclusions sociales couvrant divers domaines de l’existence individuelle et collective. Il sépare les pauvres des modes de vie généralement acceptés de la société. C’est un fossé que ces personnes ne peuvent combler par leurs seuls moyens” 1. Regards multiples sur la pauvreté

1)Indicateur des revenus – risque de pauvreté = Revenu équivalent inférieur à 60 % de la valeur médiane nationale  En 2014 : seuil de pauvreté de € pour une personne isolée € pour un ménage avec deux enfants  15,5%  15,5% de la population belge court un risque de pauvreté monétaire (2014)  Certains groupes sont plus à risque (18%), (20,4%) (16%) Enfants (18%), jeunes (20,4%) et les +65 ans (16%) (25,8%) (43%) Personnes ayant un faible niveau de formation (25,8%) ou sans emploi (43%) (22,4%) (36,4%) Personnes isolées (22,4%) et familles monoparentales (36,4%) (34,7%) Locataires (34,7%) (44,7%) Personnes de nationalité extérieure à l’UE (44,7%)

2) Déprivation matérielle = % de la population vivant dans un ménage ne disposant pas d’un certain nombre de biens et services ou qui n’est pas en mesure de participer à des activités considérées comme nécessaires, et ce, pour des raisons financières (9 items)  Déprivation matérielle sévère: pas d’accès à au moins 4 de ces 9 items  5,9%  5,9% de la population belge (2014)  Pour comparaison : 0,7% en Suède, 7,1% en Espagne, 7,3% au Royaume-Uni, 23,9% en Hongrie 1. Regards multiples sur la pauvreté

3) Intensité de travail =Rapport entre le nombre de mois durant lesquels les adultes en âge actif ont effectivement travaillé au cours de l’année qui précède celle de l’enquête et le nombre de mois durant lesquels ils auraient pu travailler au cours de cette même année moins d’1/5ème  Dans les ménages à très faible intensité de travail, les personnes actives ont travaillé en moyenne moins d’1/5ème de leur temps 14,6%  De 12,7% de la population belge en 2010 à 14,6% en Regards multiples sur la pauvreté

3) Intensité de travail  Objectifs d’emploi: 75% En 2020,75% de la population européenne âgée entre 20 et 64 ans devrait effectuer un travail rémunéré 73,2%  La Belgique souhaite atteindre un taux d’emploi de 73,2% d’ici à ,3% 69,2%  Réalités en 2014: 67,3% (Belgique) < 69,2% (Europe) 71,9% 61,8% 58,7%  Réalités en 2014: 71,9% (Flandre); 61,8% (Wallonie); 58,7% (Bruxelles) 1. Regards multiples sur la pauvreté

4) Indicateur AROPE = « risque de pauvreté ou d’exclusion sociale » = % de personnes qui rencontrent au moins un de ces problèmes: 1.Pauvreté monétaire 2.Vivre dans un ménage souffrant de déprivation matérielle sévère 3.Vivre dans un ménage à faible intensité de travail  21,2%  21,2% de la population belge (2014) ~= personnes 1. Regards multiples sur la pauvreté

2. Trio de vulnérabilité Trio de vulnérabilité 1. Les enfants 2. Les femmes (le contexte bruxellois) 3. Les personnes en souffrances psychiques

2. Trio de vulnérabilité 1. Les enfants 18,8 % des enfants vivent dans un contexte de pauvreté et d’exclusion sociale  Facteurs de discrimination socioéconomique in utero - alimentation inadéquate, infections et inflammations ou pollution de l’air - tabagisme - plus de stress lié à des problèmes économiques, sociaux et psychiques  conditions défavorables à la croissance intra-utérine

2. Trio de vulnérabilité 1. Les enfants  Différences significatives qui stigmatisent les enfants à risque de pauvreté dès la naissance -durée de grossesse plus courte; poids plus faible et taille plus petite à la naissance; -retard langagier : o 30 millions de mots en moins entre les bas et les hauts niveaux socioéconomiques vers l’âge de 3 ans ; 40% 15% o retard de langage à 30 mois: 40% VS 15% (en fonction du titre scolaire de la mère) -Pistes : o Dépistage; cibler l’enfant; soutien à la parentalité; prioriser les actions dans les dispositifs d’accueil o Coordonner les acteurs : plateformes locales de concertation

2. Trio de vulnérabilité 2. Les femmes (Région de Bruxelles-Capitale)  Cumul: inégalités de genre, ethniques et de classe.  Risque de pauvreté ind. (dépendance) : 36% (Fe) VS 11% (Ho)  Taux d’activité : 58% (Fe) VS 72% (Ho)  Au foyer, étudiantes, en incapacité de travail, invalides.  Travail à temps partiel : 32 % (Fe) VS 12% (Ho)  Sans revenu (sans sécurité sociale): 28% (Fe) VS 20% (Ho)  Service des créances alimentaires (SECAL): 93% (Fe)  Monoparentalité: 87% (Fe) -Responsabilité assignée (femme/mère) -Plus exposée aux discriminations -Précarisation par transition statutaire

2. Trio de vulnérabilité 3. Les personnes en souffrances psychiques Vivre en situation de pauvreté est source de stress: EFFETS CERCLE VICIEUX:  santé physique – santé mentale – santé sociale  bien-être moyen plus faible  ruptures de relationnelles  étiquetage et vécus de honte sociale  contraintes de l’activation sociale

2. Trio de vulnérabilité 3. Les personnes en souffrances psychiques Interventions innovantes et multidisciplinaires :  travail de proximité : avec des proches ou des bénéficiaires (pairs- aidants, experts de vécu, …)  expériences de santé communautaire : la ‘parenté sociale’ (quartier ou groupe) => renforcement des liens sociaux  mobilisation de la créativité : production théâtre ou émission radiophonique => acquisition de nouvelles compétences psychiques, sociales et créatives

3. Participatie onderaan/naast de participatieladder 1. Migranten & arbeidsmarktparticipatie -Arbeidskloof (OECD, cijfers van 2013) -Ethnostratificatie -Werk maar onzeker -Arbeidssector (horeca, administratieve & ondersteunende diensten, kleine zelfstandigen) -Diversiteit binnen dé groep -Naar gewest: vb arbeidskloof (Vl: 22-36%; Bxl: 21-26%; W: 12-32%) -Naar land van herkomst: EU – niet-EU -Naar geslacht Geboren in BelgiëGeboren in het buitenland Werkzaamheidsgraad64%52% Werkloosheidsgraad6%17% Langdurige werkloosheid43%51%

3. Participatie onderaan/naast de participatieladder 2. Jongeren Not in Employment, Education or Training (NEET) -Enkele cijfers (15-24 jarigen, 2014)

3. Participatie onderaan/naast de participatieladder 2. Jongeren Not in Employment, Education or Training -Cijfers vertellen niet alles -Meer dan alleen maar eigen schuld -Ook factoren in persoonlijke leefomgeving, onderwijs en arbeidsmarkt => ‘een op een’-maatwerk -Verschil tussen NEET en niet-NEET klein => Nood aan preventie én nazorg -Hefbomen -Discours van de individuele verdienste cf rol van het toeval -Belang van het proces en de duur -Vervlechting van levensdomeinen -Actielogica’s binnen de instellingen -Logica van sociale integratie en aansluiting -Logica van zelfstandig worden -Logica van verwerving strategische instrumenten -Logica van subjectivering

3. Participatie onderaan/naast de participatieladder 3. Geïndividualiseerd Project voor Maatschappelijke Integratie -Gekoppeld aan toekenning en behoud leefloon -25 jarigen -Doelen maatschappelijke/professionele integratie -Tewerkstelling, vorming, studie en maatschappelijke oriëntatie -Principe van wederkerigheid -Dynamisch instrument - begeleiding -Ervaring vanuit de praktijk, vanuit de gebruikers -Contractueel ondersteunend kader –begeleidingsinstrument – administratieve belasting -Akkoord met rechten-plichten-verhaal, duidelijkheid – te snel, wederkerigheid -Uitbreiding?

3. Participatie onderaan/naast de participatieladder 4. Armoedebeleid & participatie -Enkele sporen van de participatiesamenleving -Vrijwilligers, lokale niveau, activering…. -Belang participatie -Nood aan dialoog en luisterbereidheid inschatten gevolgen voor mensen in armoede

4. Armoedebeleid, tussen nieuwe vormen en oude gedachten 1.Armoedebeleid op federaal niveau -Tgn 2020 mensen met armoederisico ↓ Indirecte beleid op de voorgrond -Tav inkomens -↑ minimumbedrag sociale uitkeringen -Indexsprong; sociale correcties ja maar… (127 mlj euro 312 mlj euro) -Tav jobcreatie -Tax shift (werkgeversbedragen, nettoloon werknemers) -Hindernissen op weg naar vinden van werk -Deeltijds werkloosheid, vermindering werkloosheidsuitkering, langdurig werklozen… -Beperkt en voorwaardelijke karakter van inschakelingsuitkering  Weerspiegeling in de leefloonpopulatie Stijging leefloonpopulatie met 12,4% 9,4% in Vlaanderen, 8,6% in Blx, 16,5% in Wallonië 30,7% jongeren

4. Armoedebeleid, tussen nieuwe vormen en oude gedachten 1. Armoedebeleid op federaal niveau -Van sociale zekerheid naar sociale bijstand? -Convergentie werkloosheidspijler en bijstand -Via contractualisering van rechten -Activering van rechthebbenden -Directe armoedebeleid opvangen effecten falend indirecte armoedebeleid “Het enige wat voor mensen in armoede overblijft is, de ultieme en veel te lichte reddingsboei van het leefloon” (Vranken ea., 2013).

4. Armoedebeleid, tussen nieuwe vormen en oude gedachten 1. Armoedebeleid op federaal niveau -Directe beleid a)Kinderen eerst, lokale overlegplatformen Bevorderen overleg tussen lokale spelers, sensibiliseren en detecteren problemen => Proactieve manier bestrijden kinderarmoede en bevorderen welzijn van kinderen Breed spectrum lokale actoren OCMW, scholen, kinderdagverblijven, armoedeverenigingen en sportverenigingen In 2015: 1 mlj euro Ondersteunen lokale projecten, bijdrage aan lokaal beleid Kennis aanbod en informatie-uitwisseling Bijdrage aan bereikbaarheid aanbod Nood aan meer samenwerking en harmonisering -

4. Armoedebeleid, tussen nieuwe vormen en oude gedachten 1. Armoedebeleid op federaal niveau - Directe beleid b) Housing First Belgium  Experiment in 8 Belgische steden  Follow-up van 24 maanden, 350 personen  Omkeren logica aanpak thuis- en dakloosheid  Uitstroom langdurige dakloosheid Gezondheid Toegang tot rechten  Uitdagingen niet gering

4. Armoedebeleid, tussen nieuwe vormen en oude gedachten 2. Beleidsontwikkelingen na de staatshervorming(en) a)Hervorming kinderbijslag  Gelijkschakelen rang  Leeftijdstoeslag

4. Armoedebeleid, tussen nieuwe vormen en oude gedachten 2. Beleidsontwikkelingen na de staatshervorming(en) a)Hervorming kinderbijslag

4. Armoedebeleid, tussen nieuwe vormen en oude gedachten 2. Beleidsontwikkelingen na de staatshervorming(en) b)Onderwijs  Wallonië: Nadruk op kosteloosheid Recht op onderwijs, kansengelijkheid Slaagkansen, schoolpopulatie, identiteit kinderen, … Pact pour un enseignement d'excellence  Vlaanderen: Hervorming van het secundair onderwijs van de 10% armsten zit nauwelijks 1 op 7 in het algemeen vormend onderwijs; bij de 10% rijkste jongeren is dat 5 op 7 Te vroege studie-oriëntering en ongelijke waardering onderwijsvormen Maar vooral rationalisering studie-aanbod voorop Gelijke OnderwijsKansenbeleid Inschrijving, betoelaging, lokale overlegplatforms Effecten niet eenduidig Maar helemaal van de kaart vegen? Een stap te ver