SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

? ? ? ][][][ Uitvragende partij 3 Uitvragende partij 2 Uitvragende partij 1 Intermediair Ondernemer Overheid zette zichzelf centraal.
Interne organisatie Organisatie en leiding
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
IIM Information Infrastructure Management
Referentiemodel voor de voorzieningen van Logius
Service Oriented Architecture
Service Oriented Architecture
Minicollege Service Oriented Architecture
Implementatie van een service georiënteerde architectuur
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Koninklijk Nederlands Instituut van Registeraccountants De jaarrekening Vertrouwt u de jaarrekening nog? Hoe hard zijn de cijfers?
Producten & Werkprocessen
Strategie en positionering
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Management Accounting Management Control
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Accountants in control? Nieuwe uitdagingen voor accountants.
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
SURF Juridisch normenkader cloudservices
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
Les 7: BPM tot slot V2.0. Inhoud: 1. Protocollen 2. Object of service? 3. These + antithese = synthese 4. Soorten ESB’s (topologie) 5. Carrière.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning.
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Business Process Management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Inleiding (1/4) Nood aan integratie: binnen de onderneming (EAI)
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129

Componenten van een SOA Infrastructuur

Orchestration: de business proceslaag In deze laag vindt men alle logica die te maken heet met procesbesturing. Hierin wordt bepaald in welke volgorde services worden aangeroepen Besturing wordt aangeduid met Business Process Orchestration Standaarden: BPMN, BPEL en BPEL4ES BPMN beschrijft de bedrijfsprocessen Deze BPMN kan worden overgezet naar XML: a. BPML/BPEL (= Business Process Modelling Language/ Business Process Execution Language) b. BPEL4WS (= Business Process Execution Language for Web Services)

BPM helderder in beeld

Toelichting bij vorige figuur Centraal staat de business proceslaag. Iedere taak uit het business proces wordt of verricht door een Web Service of door een interne of externe daartoe geautoriseerde gebruiker. Wordt een taak geïmplementeerd door een Web Service, dan is het proces engine verantwoordelijk voor het lokaliseren en in werking stellen van de Web Service. Implementeert een gebruiker een taak, dan is het proces engine verantwoordelijk voor het sturen van de taak naar die gebruiker of naar diegene die de taak moet uitvoeren.

Business Proces zelf een Web Service Het Business Process is zelf een Web Sevice Deze service kan door een interne of externe gebruiker worden aangeroepen Applicaties hebben uitaard adapters nodig Zie volgende slide als toelichting

Business Services beschikbaar voor interne en externe gebruikers

Bedrijfsarchitecturen Procesinformatie Managementinformatie Operationeel procesBusiness Process Engineering SLA klantorder Analyseren Vergelijken Beoordelen Optimaliseren (Her)ontwerpen Verbeteren ArchitectuurImpact of change Processen en organisatie Informatie Bedrijfsfuncties Applicaties Techniek Process Life CycleStrategie Analyse Implem.Keuze InnovatieMigratie(Her) ontwerpAnalyse Meten Controleren richten inrichten verrichten Externe ontwikkelingen Ontwerprichtlijnen Strategie- implementatie Besturing Change Management Implementatie Product/dienst SLA Meten KPI’s: - Doorlooptijd -Leverbetrouwbaarheid -Kwaliteit -Risico BAM: Business Activity Monitoring

BPM een rol in Kwaliteitsborging voor wettelijke regelingen De huidige businessomgeving stelt hoge eisen aan bedrijven op het gebied van Corporate Governance. Er is nieuwe regelgeving ten gevolge van bijvoorbeeld de Commissie Tabaksblat, the Patriot Act, de Sarbanes Oxley Act van 2002 en het Container Security Initiative (CSI). Accountingstandaarden zoals de IFRS (International Financial Reporting Standards), U.S. GAAP (U.S. Generally Agreed Accounting Principles), Basel II en de IAS (International Accounting Standards) zijn aangescherpt. Dit maakt het belang van een goede financiële verslaggevingprocedure, een goed risicobeheersingsysteem en een uitgebreide rol van het Audit Committee steeds groter. Meer dan ooit hebben organisaties behoefte aan ondersteunende systemen als het gaat om de controle van de jaarrekening en Corporate Governance diensten.