SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129
Componenten van een SOA Infrastructuur
Orchestration: de business proceslaag In deze laag vindt men alle logica die te maken heet met procesbesturing. Hierin wordt bepaald in welke volgorde services worden aangeroepen Besturing wordt aangeduid met Business Process Orchestration Standaarden: BPMN, BPEL en BPEL4ES BPMN beschrijft de bedrijfsprocessen Deze BPMN kan worden overgezet naar XML: a. BPML/BPEL (= Business Process Modelling Language/ Business Process Execution Language) b. BPEL4WS (= Business Process Execution Language for Web Services)
BPM helderder in beeld
Toelichting bij vorige figuur Centraal staat de business proceslaag. Iedere taak uit het business proces wordt of verricht door een Web Service of door een interne of externe daartoe geautoriseerde gebruiker. Wordt een taak geïmplementeerd door een Web Service, dan is het proces engine verantwoordelijk voor het lokaliseren en in werking stellen van de Web Service. Implementeert een gebruiker een taak, dan is het proces engine verantwoordelijk voor het sturen van de taak naar die gebruiker of naar diegene die de taak moet uitvoeren.
Business Proces zelf een Web Service Het Business Process is zelf een Web Sevice Deze service kan door een interne of externe gebruiker worden aangeroepen Applicaties hebben uitaard adapters nodig Zie volgende slide als toelichting
Business Services beschikbaar voor interne en externe gebruikers
Bedrijfsarchitecturen Procesinformatie Managementinformatie Operationeel procesBusiness Process Engineering SLA klantorder Analyseren Vergelijken Beoordelen Optimaliseren (Her)ontwerpen Verbeteren ArchitectuurImpact of change Processen en organisatie Informatie Bedrijfsfuncties Applicaties Techniek Process Life CycleStrategie Analyse Implem.Keuze InnovatieMigratie(Her) ontwerpAnalyse Meten Controleren richten inrichten verrichten Externe ontwikkelingen Ontwerprichtlijnen Strategie- implementatie Besturing Change Management Implementatie Product/dienst SLA Meten KPI’s: - Doorlooptijd -Leverbetrouwbaarheid -Kwaliteit -Risico BAM: Business Activity Monitoring
BPM een rol in Kwaliteitsborging voor wettelijke regelingen De huidige businessomgeving stelt hoge eisen aan bedrijven op het gebied van Corporate Governance. Er is nieuwe regelgeving ten gevolge van bijvoorbeeld de Commissie Tabaksblat, the Patriot Act, de Sarbanes Oxley Act van 2002 en het Container Security Initiative (CSI). Accountingstandaarden zoals de IFRS (International Financial Reporting Standards), U.S. GAAP (U.S. Generally Agreed Accounting Principles), Basel II en de IAS (International Accounting Standards) zijn aangescherpt. Dit maakt het belang van een goede financiële verslaggevingprocedure, een goed risicobeheersingsysteem en een uitgebreide rol van het Audit Committee steeds groter. Meer dan ooit hebben organisaties behoefte aan ondersteunende systemen als het gaat om de controle van de jaarrekening en Corporate Governance diensten.