Digitaal Stelsel Omgevingswet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Advertisements

Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
F-gassen, exit R22 Joop Hoogkamer november 2008
INTERACTION DESIGN Week 4.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Hoe zet ik een goed projectplan op?
Beleidsinformatie Jeugd
Toekomst bestendige natuurregelgeving
Sterke stem van de uitvoering over (digitale)dienstverlening
Centrum Jeugdgezondheid – Ursula Letschert Informatiebank Jeugdgezondheidszorg Kenniskring Jeugdgezondheidszorg 26 mei 2008.
Bijeenkomst 1 – 24 September 2015
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Snelheid issues en beschikbare tools Utrecht 13 oktober 2015.
Werken met groepen jonge kinderen
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
KERNTAAK 1.1: G H KERNTAAK 2.1: A Latoya, Lina, Karima, Dewi.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Dealen met data Zaterdag 16 april, VVOJ, Utrecht Jasper Bunskoek, RTL Nieuws.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Waardeketen van Porter
Betrokkenheid in kaart gebracht Ontwikkeling en gebruik van de Triadekaart in de GGZ Jooske van Busschbach Kerstin Wolters Hannie Boumans.
Gerard Oud Clusius College (AOC, Noord-Holland) Erik Degen Cito (Toetsinstituut, Arnhem) 7 april 2016 Hoe wilt u het hebben? Voorbereiding op Centrale.
Omgevingsplan Rijnhaven Oost Brug naar de Omgevingswet.
Bodem in de Omgevingswet
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Waarom?  Sociale Agenda De Sociale Agenda  Uitgaan van Maatschappelijke Vraagstukken i.p.v. alleen wet- en regelgeving  Transities.
Miranda Mesman, RIVM Theo van Alphen, RIVM 21 juni 2016 Digitaal samenwerken met je buren, sessie 3.7.
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Er is een revolutie nodig op het gebied van circulariteit, duurzaamheid, functionaliteit en digitalisering. Er moet structureel beter, goedkoper en sneller.
Minder vergunningen, meer meldingen, minder rompslomp
Over deze presentatie Het doel van deze presentatie is een eerste kennismaking met de basisbegrippen van de STandaard Toepasbare Regels (STTR). Doelgroep.
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Van documenteren naar afstemmen en terug…
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Waardeketen van Porter
Presentatie System demo EPIC 5 en 10
Over deze presentatie Het doel van deze presentatie is een eerste kennismaking met de basisbegrippen van de STandaard Toepasbare Regels (STTR). Doelgroep.
Presentatie Commissie Maatschappelijke Zaken september 2010.
Wet kwaliteitsborging en ICT
Standaard Toepasbare Regels Introductie
Digitale omgevingsvergunning
Workshop Samen Organiseren
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Schakeldag Zelf de Omgevingswet presenteren
Vastgoedinformatie Workflow en E-Loket®.
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Project Pilot Omgevingsplan in klare (digi) taal
Digitaal Stelsel Omgevingswet Een Ketenuitdaging
Jan van den Dool Anjalie Kishoen-Misier
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Gaan werken met de Omgevingswet
Het Atelier Praktijkproef toepasbare regels Dakkapel
Standaard Toepasbare Regels Introductie
Ontwikkelingen rond verplichtingen Vervoermanagement
Wat is een omgevingsplan?
Landelijke Voorziening Bekendmaken en Beschikbaar stellen Wat is het, hoe werkt het en wat moet u doen? Versie: 12 januari 2019 Titel: bereik vergroten?
Digitaal stelsel in de praktijk
Participatie bij initiatieven:
Standaard Toepasbare Regels Introductie
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Studentmobiliteit en Studielink:
Anders werken volgens de Omgevingswet
Utrechtse Omgevingswetdag
Gaan werken met de Omgevingswet
Vervolg Praktijkproef opstellen Omgevingsplan
Competenties Omgevingswet Een praktijk voorbeeld
Van leren zwemmen naar blijven zwemmen
Transcript van de presentatie:

Digitaal Stelsel Omgevingswet (Lokaal) regelbeheer

Agenda Ervaringen lokaal regelbeheer in Olo2 Wat en waarom regelbeheer (Landelijk) proces regelbeheer Onze visie op lokaal regelbeheer Jullie visie op lokaal regelbeheer

Ervaringen uit het heden (Olo2) – instellingen check Altijd vergunningplichtig Altijd vergunningvrij Geheel conform modelregels Lokale regels: nader gespecificeerde regels

Ervaringen uit het heden (Olo2) – voorbeeld Lastig voor de gebruiker

Ervaringen uit het heden (Olo2) - Samengevat Keurslijf ‘lokale vrijstellingsregels’ is te krap Regels in Olo ≠ regel lokale verordening Dode links Links naar oude regelgeving Uitkomst check van elders meenemen in Olo Olo past niet op de lokale situatie. Bijvoorbeeld bij waterschap wat ‘ja mits gebruikt ipv nee tenzij. Daardoor nu verwijzing naar eigen check en gebruiker moet conclusie meenemen. Waterschap wat een mooie begrippenlijst had gemaakt, maar wel verwijst naar een dode link. Gemeente die de APV veelvuldig heeft gewijzigd, alle modelwijzigingen doorgevoerd. Alleen Olo verwijst met links nog naar APV 2009. Tekst in loket komt overeen met APV 2012 en lokale APV is aangepast aan laatste model. Waterschap heeft regels voor versneld afvoeren van regenwater met bepaalde drempels als grens. Bijvoorbeeld meer dan 1000 m2 extra verhard oppervlak. Echter in Olo staat ‘altijd vergunningplichtig’.

Wensen van lokale overheden Taalgebruik voor onwetende gebruiker Check Meerdere conclusies voor één activiteit Activiteiten aan of uit kunnen zetten Ondersteunen ‘ja, mits’ ipv ‘nee, tenzij’ Aanvraag/melding Vragen kunnen toevoegen én verwijderen Verrijken aanvraag op basis van lokale kaarten Filteren in bijlagenlijst

Wat is regelbeheer Omgevingswet Regelbeheer: gestructureerd vastleggen van kennis over wet- en regelgeving Gestructureerd: Specifieke methode, specifieke stappen (WAT, HOE) Vastleggen van kennis: kennis in systeem ipv in hoofd Wet- en regelgeving: incl. andere relevante bronnen   Regelbeheer is deel van het contentbeheer van wet naar loket Stap I: (OLO= 3 maanden, AIM=2 maanden)) Momenteel worden de wetteksten door medewerkers van RWS Leefomgeving (of inhuur) vertaald in bedrijfsregels die worden vastgelegd in het juridisch functioneel ontwerp in Excel (JFO). Bij deze vertaling loopt men tegen de volgende problemen aan: Vertaling is lastig want het vraagt en diepgaande kennis van de wet- en regelgeving en kennis van de opbouw en (on)mogelijkheden van het systeem Mensen die deze vertaling kunnen maken zijn schaars Grote verschillen in diepgang en opzet JFO’s tussen diverse domeinen. Afspraken zijn er wel maar verschillend voor diverse domeinen (2 a 3 formats) en gemaakte afspraken worden vaak niet nagekomen. Hangt af van de individuele ‘vertaler’. Bedrijfsregels zijn niet volledig herleidbaar tot juridische bron, niet up to date, niet geautomatiseerd extraheerbaar (niet bruikbaar voor impactanalyse) en niet op het gewenste niveau van diepgang Wetgeving is niet altijd eenduidig interpreteerbaar (soms vaag en regelmatig zeer complex, missen eenduidigheid definities) Afspraken over interpretatie van wetgeving met domeineigenaren niet altijd vastgelegd en niet extraheerbaar Domeineigenaren zijn niet in staat om JFO te lezen en controleren terwijl ze hier wel verantwoordelijk voor zijn (beleidsmakers spreken niet dezelfde taal als mensen die bedrijfsregels schrijven en dat levert communicatieproblemen op) Samenloop tussen domeinen. Inhoudelijke wijziging domein monumenten heeft gevolgen voor domein bouwen. Dan veel afstemming tussen de domeinen noodzakelijk en dat kost veel tijd Sommige dingen in de wetgeving laten zich niet vertalen in ICT. Bijvoorbeeld  door samenloop met voor het systeem onbekende lokale regelgeving, nog voorbeeld geurhinder (bijvoorbeeld of iets in overeenstemming is met het lokale bestemmingsplan)  Concretere voorbeelden Bij deze vertaling loopt men tegen de volgende problemen aan: Medewerkers RWS Leefomgeving hebben niet altijd zicht op de (on)mogelijkheden van het systeem zodat hier inschattingsfouten worden gemaakt Medewerkers RWS Leefomgeving hebben onvoldoende zicht op de samenhang tussen de diverse modellen zodat gevolgen wijzigingen niet altijd juist worden ingeschat Leverancier heeft geen affiniteit met wet- en regelgeving en kunnen niet inschat……  Moeizame communicatie tussen RWS leefomgeving en Leverancier doordat beiden verschillende taal spreken (“Oh maar bedoelde je dat, dan had ik…”) Niet testbaar, dus geen direct inzicht in aangebrachte wijziging. Uitvoeringsregels dusdanig ingewikkeld dat alleen Leverancier er nog wijs uit kan (oa samenhang tussen check en formulier) Full deployment is duur en tijdrovend. Veel partijen die daarbij betrokken zijn. Gevolgen: Niet up to date zijn van applicaties (niet kunnen voldoen aan geldende wet- en regelgeving) Hoge kosten en doorlooptijden bij het doorvoeren van veranderingen Moeizaam inzicht te verkrijgen in impact van wijzigingen in wetten en regels Meerdere projecten die zelfde wijzigingen in uitvoeringsregels analyseren en langs elkaar werken  Dit zie ik niet als het probleem. Probleem is dat er geen zicth is op samenhang daar moet oplossing voor komen

Procesinrichting en systeemondersteuning Omgevingswet Procesinrichting en systeemondersteuning Doelgericht Actueel Op maat Begrijpelijk Wendbaar Efficiënt Flexibel

Procesinrichting en systeemondersteuning 4 1 2 3 Omgevingswet Procesinrichting en systeemondersteuning Analyseren Specificeren Uitvoeren Lokale regels

1 Analyseren

1 Analyseren

1 Analyseren

1 Analyseren

Procesinrichting en systeemondersteuning 4 1 2 3 Omgevingswet Procesinrichting en systeemondersteuning Analyseren Specificeren Uitvoeren Lokale regels

2 Specificeren

2 Specificeren

2 Specificeren

Procesinrichting en systeemondersteuning 4 1 2 3 Omgevingswet Procesinrichting en systeemondersteuning Analyseren Specificeren Uitvoeren Lokale regels

3 Uitvoeren Rule engine

Procesinrichting en systeemondersteuning 4 1 2 3 Omgevingswet Procesinrichting en systeemondersteuning Analyseren Specificeren Uitvoeren Lokale regels

4 Lokale regels

4 Lokale regels

4 Lokale regels

Tips die je ons mee wilt geven Waar heb je behoefte aan? Jullie visie op lokaal regelbeheer tbv schakeldag (geen sheet, alleen vertellen) Geeltjes Flipovers: Tips die je ons mee wilt geven Waar heb je behoefte aan? Ondersteuning (wie / wanneer) Tools Wie gaat bij jullie lokaal regelbeheer doen? Naam & contactgegevens Welke zorgen heb je? Welke vragen heb je nog aan ons?