Interactief voorlezen in de kinderopvang Taal in peuterboeken Verhalende tekst (en rijm) © Gottmer; De rommelige reus.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Kinderboekenweek Klaar voor de start!
Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Intuïtie Elk mens maakt gebruik van de intuïtieve communicatie. Zonder dat de meeste mensen dat zich bewust zijn. Je toetst de sfeer als je ergens binnen.
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Spotprent Humoristische tekening waarin iemand of een situatie bespot wordt. De tekenaar heeft een boodschap.
Lesbrief 2 Schrijf wat je ziet..
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
VOORLEZEN Hoe doe ik dat? Opwarmer nr. 1: de keeltjes smeren
Waarom neem ik met mijn kind een verteltas mee?
Beginnende geletterdheid
REKENEN.
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Wij gaan op reis met ……… Lot.
Energie, economische groei en duurzaamheid…
Boerderijdieren geluiden
VOORLEZEN.
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Dr. Albertus Risaeusschool
Structureel Coöperatief Leren
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 4
voor welk huis staat kikker?
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Vraag 1: Wat is het thema van de kinderboekenweek?
De stilte is een prachtige taal die weinig mensen kennen.
Hocus Pocus met Alfons Alfrink Regisseur Torill Kove Land Noorwegen Jaartal 2013 Tijd 72 minuten Taal Nederlands gesproken Groep 3/4.
Elke klant heeft een computer. De meeste computers zijn tussen de 2 tot 4 jaar.
(Voor)lezen is leuk!.
Als/dan.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Ontwikkeling van het jonge kind
Vroeg geleerd is oud gedaan: stimulering van vertelvaardigheid op school Akke de Blauw (UvA/HvA)
Een pastoor van een klein dorpje komt erachter dat Marietje zwanger geworden is (van hemzelf) !
Magazine.  Waar gebruik je je oren voor?  Oefening!  De route van geluid  Gehoorschade  MP3-spelers en tips  Beroepen en oordoppen  Vragen?
Het belang van voorlezen
Van Wiechenonderzoek Sectie Communicatie. Voorwaarden taalverwerving -Intacte zintuigen, met name visus en gehoor -Een zeker intellectueel niveau -Voldoende.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
COMPUTERLES 3 Werken met PowerPoint. Inhoud ■Hoe maak je een goede presentatie? ■Voorbeeld van een presentatie ■Ik ga voor doen hoe je het zelf kan maken.
Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.
Eindtoets taal Oefenreeks 6 Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Interactief voorlezen in de kinderopvang aan 0 – 4 jarigen Training.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
6 interactievaardigheden
Infosessie Erfgoeddag ‘Zorg’ Spoor 1: Welzijn en gezondheid.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Luisteren en begrijpen
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
LOB Presenteer je stagebedrijf
Educatieve info woensdag 8 februari.
Toetsen? Doe het zelf!.
Effect van vertelstandpunt, tijd
Handelingen 2: 1-13 Het was Pinksterfeest.
blok 2 les 4: contact met elkaar
blok 2 les 2: taal thuis en op school
De stilte is een prachtige taal die weinig mensen kennen.
Mogelijke Jezusbeelden
Groep 2 Begrijpend luisteren
Tips voor je presentatie
Dit is een voorbeeld PowerPoint, om je een beetje op weg te helpen
Transcript van de presentatie:

Interactief voorlezen in de kinderopvang Taal in peuterboeken Verhalende tekst (en rijm) © Gottmer; De rommelige reus

Interactief voorlezen in de kinderopvang Taal in peuterboeken Verhaal met wat meer complexe taal © Leopold; Kleine ezel en jarige jakkie

Interactief voorlezen in de kinderopvang Wat zeg je en hoe zeg je het

Interactief voorlezen in de kinderopvang Het effect van voorlezen op de taalverwerving wordt vooral bepaald door: de kwaliteit van de interactie hoe je feedback geeft hoe je het kind uitlokt om te praten hoe je de tekst leest wat je bij de plaatjes vertelt

Interactief voorlezen in de kinderopvang Vertellen bij plaatjes van dieren

Interactief voorlezen in de kinderopvang Welke hulpzinnetjes om te onthouden bij plaatjes van dieren? Vertel: hoe een dier heet wat je aan het dier ziet wat het dier doet hoe het dier doet welk geluid het dier maakt waar je het dier ziet

Interactief voorlezen in de kinderopvang Vertellen bij plaatjes van dingen

Interactief voorlezen in de kinderopvang Welke hulpzinnetjes om te onthouden bij plaatjes van dingen? Vertel: waar het voorkomt/thuishoort wie het gebruikt wat je ermee doet hoe je dat doet waarom je dat doet waarvoor je het gebruikt of het kind het ook heeft of het ook in de groep te vinden is

Interactief voorlezen in de kinderopvang © Clavis; Wollewolschaap Wat zeg je en hoe zeg je het

Interactief voorlezen in de kinderopvang © Deltas; Eerste woordjes Wat zeg je en hoe zeg je het

Interactief voorlezen in de kinderopvang © Mercis; nijntje huilt Wat zeg je en hoe zeg je het

Interactief voorlezen in de kinderopvang © Unieboek; Aai hondje aai Wat zeg je en hoe zeg je het

Interactief voorlezen in de kinderopvang © Clavis; Billy-Bob Wat zeg je en hoe zeg je het

Interactief voorlezen in de kinderopvang © Clavis: Kleertjes Wat zeg je en hoe zeg je het

Interactief voorlezen in de kinderopvang © Betty Sluyzer; De kinderboerderij (‘in een nieuw jasje’ februari 2015) Wat zeg je en hoe zeg je het

Interactief voorlezen in de kinderopvang © Clavis; Jop en Boeboe Wat zeg je en hoe zeg je het

Interactief voorlezen in de kinderopvang © Clavis; Kleine Felix en het botskussen Wat zeg je en hoe zeg je het

Interactief voorlezen in de kinderopvang © Leopold; Kikker in de kou

Interactief voorlezen in de kinderopvang © Leopold; Kikker in de kou