Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Doelloze dingen!!  Je bent vast wel ooit iets doelloos tegen gekomen? Daarover hebben wij dus een mooie presetatie over gemaakt!!
KINDERUITSPRAKEN enter.
MODERNE TIJDEN.
Oude wijsdom uit China Niet klikken Geluid aan.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Vrouwen logica??? Een man en een vrouw
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Brieven thema eten & drinken correctie. correctie brieven  Het meest ben ik erop benieuwd hoe zal onze Tsjechische voeding je smaken.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Louis.
Woorden en tijd.....
Vraag het maar als je jarig bent
Wie is rijk ? & wie is arm ?.
Lees tot het einde ... (denk dan na en kies optie 1)
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Nieuwe buren deel 1 Gemaakt door; Aquinnah, Cédrick, Peter, Sarah Niveau 7.
MARKUS 2 vers 1 t/m 12 Toen Jezus enkele dagen later terugkwam in Kafarnaum, werd bekend dat Hij weer thuis was. Er stroomden zoveel mensen toe, dat er.
Een lessenserie van drie lessen
Hulpwerkwoorden can must may etc.
Antwoord op vraag SOPO1-4
De kleine Carolientje Komt de overvolle drogisterij binnen Ze blijft bij de deur staan en roept luid Graag drie dozijn condooms in verschillende maten.
Lieve zoon/dochter ....
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 3
Jongen van twaalf Op de drempel Op de drempel tussen kind en volwassen tussen kind en volwassen ontdekken wie je bent ontdekken wie je bent Jezus van twaalf,
dus dat zag je inderdaad zo af en toe gebeuren. dus we gingen 's-morgens om zes uur in de bus en toen waren we daar dan om 'n uur of half tien bij die.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
En inderdaad haar handen werden weer warm.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Een Marokkaans jongetje vraagt op school aan
Het meisje dat ging biechten bij de priester.
Vreemd. Theo, een nog vitale al wat op leeftijd gekomen heer loopt een stukje over het naaktstrand. Een vrouw spreekt hem aan. Mijnheer, mag ik U een wat.
V.E.G.O.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
De Paradox van onze Tijd
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
Vier broers verlieten het ouderlijk huis om te gaan studeren.. Alle vier werden succesvolle, welgestelde dokters en advocaten..
Vriendschap boven alles. Gemaakt door: Marte en Annelore.
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Een liefdesgeschiedenis
De supermarkt..
Vrouwen van Nederland Neem een hond!!!.
Als woorden belangrijk worden…
Spreuken: De nederige wijze.
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
Uitleg persoonsvorm (pv)
Het begint zoals een sprookje, maar het is er geen .....
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 4. Aanvullende Newsgroup-instructies Er staan enkele studenten ingeschreven in Progress die nog steeds niet.
HOE VOELT HET OM ZELF EEN MANTELZORGER TE ZIJN?. Oefening:  Aan iedere deelnemer wordt een bepaalde rol toegekend, waarvan 1 persoon de mantelzorger.
Een Belgische moeder schreef eens een brief aan haar zoon die bij het leger diende. Beste Peter, Ik schrijf je deze brief om je te laten weten dat ik je.
‘n Kleine jongen rijdt met zijn vader langs het ’’ hete ‘’ kwartier van de stad en vraagt aan zijn papa.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Waarom begrijpen we elkaar wel en niet?.  De man sloeg de hond met de stok.
Door gebruik te maken van alle nieuwe technologieën met betrekking tot de vruchtbaarheid lukte het een 75 -jarige vrouw een baby te baren.
ono počínatzahrátkošile (het inspeelshirt)
Een zeker mens had twee zonen …. De jongste zoon wilde zijn deel van de erfenis …
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Taalbeschouwing 2 week 5 Pragmatiek.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 2.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 2.
collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek
Communicatie 5e les.
Transcript van de presentatie:

Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 3

Mededelingen / Nestor Hoorcollege-aantekeningen en quizzes blijven beschikbaar tot eind van het jaar. Inmiddels zijn 97 studenten op de Nestorsite geweest, 70 à 74 hebben de quizzes gemaakt en 26 hebben een homepage gemaakt. Discussion Board: V&A bevat o.m. info over homepages; wekelijkse discussies lopen goed (haal achterstand gauw in!) Problemen met inloggen: stuur mail aan

Overzicht Hoorcollege 3 Communicatie in context het SPEAKING - model Samenhang in communicatie textuele inferenties, sequentiële structuren Communicatie als samenwerking ‘common ground’, implicatures reprise: het SPEAKING - model

Transmission Model zender  kanaal  ontvanger wat dit model niet beschrijft: interpersoonlijke functies, doelen (niet- referentiële boodschappen) context (situatie/activiteit, rol van Z en O, kennis, common ground, cultuur,...) samenhang tussen uitingen

Communicatie

Taal en Context A:Ik heb een 14-jarige zoon, B:Da’s prima. A:en ik heb ook een hond. B:O, ‘t spijt me. Harvey Sacks

SPEAKING-model (Dell Hymes 1974) Setting, scenefysieke + sociale context P articipantsdeelnemers E nd doel(en) A ct sequence(taal-)handelingen K eytoon I nstrumentalitiestaal, kanaal / medium N ormsnormen, regels G enregenre (tekst-/gesprekssoort)

Sequentiële structuren (‘bijeenbehorende paren’) 1AEen pils graag. 2BAmsterdammertje? 2AJa, da’s goed. 1BKomt eraan.

Tekstuele inferenties 1: ‘bridging inferences’ Jan haalde de picknickspullen uit de auto. Het bier was warm. Inferentie: ‘het bier’ zat met de picknickspullen in de auto The baby cried. The mommy picked it up. Inferentie: ‘the mommy’ is de moeder van de baby en ze neemt hem op omdat die huilt

Tekstuele inferenties 2: ‘scripts’ en plannen Jan had honger. Hij ging naar de KPN-site en zocht het nummer van zijn favoriete Chinees. Benodigde kennis om dit tekstje te begrijpen: eten kun je telefonisch bestellen, bijv. bij Chinese restaurants telefoonnummers kun je op de website van KPN vinden

Samenwerkingsbeginsel H. Paul Grice (1975) Maak je gespreksbijdrage zo dat die, op de plaats waar je hem uit, voldoet aan de (impliciet of expliciet) overeengekomen doelen van het gesprek waaraan je deelneemt.

Zeggen en impliceren A:I'm out of petrol. B:There is a garage around the corner. A zegt iets over benzine (en bedoelt haar auto) en impliceert een vraag naar een benzinestation B zegt iets over een benzinestation en impliceert dat zijn informatie een oplossing biedt (dus o.m. dat het benzinestation naar zijn beste weten ook open is)

De “Gricean conversational maxims” Maxim of quantityzeg niet te weinig en niet te veel Maxim of qualityzeg niets waarvan je zelf denkt of weet dat het onjuist is of waarvoor je geen onderbouwing hebt Maxim of relationwees relevant Maxim of mannervermijd “obscuur”, onduidelijk taalgebruik vermijd ambiguïteit vermijd onnodig uitwijden (“be brief”) wees ordelijk, enz.

Conversational Implicatures AHeb je je huiswerk al gedaan? BMooi weer vandaag, hé? Vader tegen zoontje: Meneer Janssen! Wat is dit? Bediening in fastfood restaurant tegen hetzelfde jongetje: Meneer ? relation (relevance) manner

SPEAKING-model (Dell Hymes 1974) Setting, scenefysieke + sociale context P articipantsdeelnemers E nd doel(en) A ct sequence(taal-)handelingen K eytoon I nstrumentalitiestaal, kanaal / medium N ormsnormen, regels G enregenre (tekst-/gesprekssoort)