Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN 09-01-2012 Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Visie Mensontwikkeling WSD
Wat is de rol van ICT bij organisatieontwikkeling van scholen?
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Ervaringen met de COMPAZ Kennisdag veiligheidscultuur
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
Ondersteuning, een nadere verdieping. BRP in ZIP-formaat
Betekenis voor De Hartekamp Groep
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.

Evaluatie-onderzoek sociale veiligheid lhbt Freek Bucx
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
KWALITEITSDAG VGN Handreiking Ondersteuningsplan.
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
Evaluatie Cursus.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
“meer dan externe verantwoording” April Even voorstellen: Monica Hagen voorzitter CCOVR Sjaak Bidlot stafmedewerker Jack Taylor manager P&O Nel.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Integraal benchmarkanalysemodel genereert strategische stuurinformatie en faciliteert veranderingen Robbert-Jan Poerstamper PricewaterhouseCoopers.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
De maatschappelijke legitimatie van visitatie Prof mr Johan Legemaate, AMC/UvA 29 januari 2015.
Sociale participatie en MSS Bladel Harry Michon - projectleider zorgvoorbetertraject Sociale Participatie Trimbos-instituut
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
Verbeteringen kwaliteitskader gehandicaptenzorg Voorlichtingsbijeenkomst Zichtbare Zorg Utrecht, Eindhoven en Zwolle 26 en 28 oktober, 2 november 2010.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.
‘Dit vind ik ervan!’ 2.0 Cliënten vertellen wat zij belangrijk vinden
Welkom bij het project: Zeg het Ons! Een kwaliteitsonderzoek voor en door mensen met een verstandelijke beperking.
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
Cliënten Over Kwaliteit (COK). Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training,
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
Functioneren sociale wijkteams in Leiden 1 september 2016 Presentatie aan Onderwijs en Samenleving.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Kwaliteit Verbetercyclus
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Persoonsgerichte zorg
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Drs. JHW (Hans) Alofs | “Hands-on” Adviseur Zorg en Innovatie | De Wever.
Kwaliteit Verbetercyclus
KVC en naam organisatie
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
MTO met TOM – Trots Op Mijn Werk.
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Transcript van de presentatie:

Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid

Inhoud 1.Aanleiding 2.Doel van het onderzoek 3.Wat moet het opleveren? 4.Procedure 5.Methode 6.Ervaringen met het instrument 7.Resultaat 8.Conclusie

1. Aanleiding Behoefte aan informatie over de ervaringen van cliënt en -vertegenwoordigers van de kwaliteit van zorg- en ondersteuning Norm uit landelijk kwaliteitskader Norm uit het eigen kwaliteits-managementsysteem

2. Doel van het onderzoek 1.Informatie over de ervaren kwaliteit van de zorg en ondersteuning Wat zijn de kwaliteitservaringen van cliënten, -vertegenwoordigers en begeleiders? Welke verbeterpunten komen naar voren? 2.Bouwstenen voor verbeteracties Verbeteracties samen met cliënten, -vertegenwoordigers, begeleiders en management

3. Wat moet het opleveren? Informatie over: Kwaliteit van bestaan Kwaliteit van de relatie tussen cliënt – medewerkers Randvoorwaarden Informatie voor: IGZ Zorgkantoor Kiesbeter.nl

4. Procedure Gesprekken met cliëntenraad, adviseur kwaliteit, divisiedirectie en clustermanagers Belangrijke onderwerpen voor Tragel Zorg? Vragenlijsten Verzamelen informatie via interviews (cliënten) en vragenlijsten Analyse Kwaliteit-Verbeter-Kaarten / Algemeen Rapport Verbetertraject Rapportage verbeteruitkomsten

5. Methode Onderzoek KwaliteitsErvaringen in Langdurende Zorg (OKE-LZ) methode Buntinx Vragenlijst –Interview cliënten –Vragenlijsten voor cliëntvertegenwoordigers en medewerkers 51 vragen over drie kwaliteitsdimensies: 27 vragen m.b.t. Inhoudelijke aspecten 14 vragen m.b.t. Voorwaardenscheppende aspecten 10 vragen m.b.t. Relationele aspecten 2 openvragen

5. Methode (2) Informatie afkomstig van…. Cliënten Interviews 54 (84%) Cliëntvertegenwoordigers Vragenlijst 193 (45%) MedewerkersVragenlijst 126 (34%) Cliënten met lichte/ matige beperking zijn geïnterviewd door medewerkers uit een ander cluster

5. Methode (3) Doorlooptijd Voorbereiding / afstemmingfebruari 2011 Ontwikkeling vragenlijsten mei Uitvoeren onderzoekjuni Verwerking gegevens augustus Resultaten beschikbaarseptember Presentatie september Verbeteracties oktober Verwachte effecten maart 2012

5. Methode (4) Werkwijze verbeteracties Presentatie op organisatieniveau Presentatie /bespreking op clusterniveau (cliënten, - vertegenwoordigers en medewerkers) –Toelichting uitkomsten –Prioriteren verbeterpunten –Focus op het te realiseren resultaat –Verantwoordelijke verbetergroepen Presentatie / bespreking in huiskameroverleg

6. Ervaringen met het instrument Communicatie met alle betrokken, cliënten, -vertegen- woordigers, management, clustermanagers, begeleiders en OR, is voorwaarde voor draagvlak Alle geledingen worden betrokken bij verbeteracties Betrokkenen zijn positief over instrument

6. Ervaringen met het instrument (2) Aandachtspunten 11 cliënten geven aan vragen moeilijk te vinden Onbekende interviewer werkt niet altijd Kleinschaligheid locaties

6. Ervaringen met het instrument (3) Kwaliteitsverbeterkaart Resultaten op clusterniveau Benoemt trots- en verbeterpunten Concreet, compact en overzichtelijk. Hierdoor is het ook te bespreken met cliënten. Goed en hanteerbaar hulpmiddel om verbeteringen in gang te zetten Cluster is zelf verantwoordelijk voor verbeteracties Animo voor verbeteracties is wisselend

7. Resultaat 13 verbeteronderwerpen op clusterniveau 5 verbeteronderwerpen op organisatieniveau

8. Conclusie Goed instrument dat ook voorziet in maatwerk Methodiek betrekt alle betrokkenen, waardoor een gezamenlijke verantwoordelijkheid ontstaat Kwaliteitsverbeterkaart maakt het vervolgproces concreet, compact, overzichtelijk en hanteerbaar Resultaten vooralsnog wisselend Te vroeg voor eindconclusie

Vragen? Dank voor uw aandacht! Meer informatie?