Rode assen Rogier van der Linde, 2015
UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework U BENT HIER
FOCUS 3 Welke versie kreeg de meeste opvolgingen? Stem op versie A
FOCUS 4 Welke versie kreeg de meeste opvolgingen? Stem op versie B
FOCUS 5
6
7 oorspronkelijk idee eindproduct na inbreng klanten, bazen, designers, marketingafdeling...
RODE ASSEN 8 Elke toepassing heeft een beperkte set van kritische taken: de rode assen Zonder deze kerntaken is je toepassing waardeloos Toepassingen hebben ook een groot aantal minder belangrijke taken Minder belangrijke taken mogen de kerntaken niet in de web staan
RODE ASSEN 9 Ontwikkelaars steken vaak veel energie in het toevoegen van nieuwe features Energie die beter zou gaan naar het bepalen en optimaliseren en hindernissenvrij maken van deze rode assen
RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 10 bepaal de voornaamste gebruikersdoelstellingen: resultaten gebruikersinterviews top zoektermen meest bezochte pagina’s laat gebruikers hun top 5 kiezen uit een lijst korte bevraging: ‘waarom bezoek je onze site vandaag?’ bepaal de meest voorkomende taken bepaal de taken zonder dewelke je toepassing zinloos is ... bepaal tevens je eigen businessdoelstellingen
RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 11 society-responsive-day-out-brighton-june-27th Prioriteiten van gebruikers- en businessdoelstellingen kunnen gelijklopen – een product kopen / verkopen –, maar ook sterk uiteen liggen. Donaties bijvoorbeeld zijn belangrijk voor een kankerwebsite, maar niet voor hun bezoekers.
RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 12 society-responsive-day-out-brighton-june-27th overzicht van alle business- en gebruikersdoelstellingen
RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 13 society-responsive-day-out-brighton-june-27th schrap gebruikersdoelstellingen die onze businessdoelstellingen niet dienen of zelfs in de weg staan
RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 14 society-responsive-day-out-brighton-june-27th schrap de businessdoelstellingen waarvan je de gebruiker nooit gaat kunnen overtuigen
RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 15 society-responsive-day-out-brighton-june-27th De gemeenschappelijke taken die overblijven zijn de kerntaken. De businessdoelen die overblijven zullen onrechtstreeks, via deze kerntaken, gerealiseerd moeten worden.
RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 16 Een goede rode as: is niet te generiek (“foto’s delen met familie en vrienden”) -> dit is geen taak, maar een motivatie / aspiratie is niet te specifiek (“foto’s sorteren met drag- drop”) -> dit is geen taak, maar een implementatie beschrijft een gebruikersactiviteit (“foto’s kunnen selecteren en samenvoegen in een fotoboek”) focust op één enkele taak die bestaat uit een opeenvolging van stappen is frequent (product opzoeken) en/of kritisch (afrekenen)
RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 17 In tien minuten, bedenk vijf rode assen voor één van volgende onderwerpen: een website die je financiën helpt beheren een presentatie app (zoals Powerpoint) voor smartphones een toepassing waarmee je online magazines kunt lezen op een tablet
USER STORIES 18 User stories geven context aan een rode as. Kenmerken van een goede user story: één story per steekkaart heeft de structuur ‘As... I want... so that...’ motivatie taak doel gaat net zoals rode assen over een specifieke taak, niet over een implementatie of aspiratie
USER STORIES 19 Een rode as zou bijvoorbeeld kunnen zijn ‘een hotel boeken’. Wat is een mogelijke user story voor een citytripper? En wat voor een zakenreiziger?
SCENARIOS 20 Stap per stap beschrijving van een rode as. Kan gebruikt worden bij ontwerp, usability testing... Gekleurde postits duiden verschillende categorieën opmerkingen aan. Voorbeeld 1: blauw = taak, geel = vraag, groen = commentaar, roze = idee Voorbeeld 2: groen = goed, blauw = verrassing, oranje = gekende fout, paars = nog niet gekende fout
SCENARIOS 21 1.reserveer een ruimte voor 2 tot 3 uur 2.stel een multidisciplinair team samen (designer, marketeer, developer...); 3 tot 5 man max 3.voorzie stiften, postits en een vrije wand 4.vertrek van de primary persona en de kerntaak of één van de kerntaken; schets eventueel een concrete context (w-woorden who, what, where, why...); voorbeeld: bestellen bos bloemen voor verjaardag moeder 5.zet in één lijn alle stappen die de persona doet uit op een horizontale as in b.v. blauwe postits 6.zet b.v. in geel vragen eronder, in b.v. groen opmerkingen, en b.v. in paars ideeën en suggesties 7.maak scenarios voor de andere kerntaken; maak varianten voor dezelfde kerntaak 8.neem foto’s van je resultaat 9.vraag feedback aan anderen
SCENARIOS 22
SCENARIOS 23 Creeer twee verschillende scenario’s met commentaar, ideeën en vragen voor (kies een onderwerp): het boeken van een vakantie het bestellen van visitekaartje het toevoegen van een stage aangebracht door een student op een stagetool