Rode assen Rogier van der Linde, 2015. UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO 9241-210 framework U BENT HIER.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Online strategie - Websites in 2012 Info dag - 15 Maart 2012.
Advertisements

Appreciative inquiry:
Hoe om te gaan met mobile commerce?. Iedereen heeft een mobiele telefoon… Consumenten kopen al via mobiel… 2010 Expected 2011 > 2 billion.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Audio-feedback. Audacity + Lame –Audacity –Lame Opdracht 1 –Installeer Audacity + LAME op je usb-stick –Geef vervolgens audio- feedback op de slechte.
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Module 1 – Dag 4 Hallo Module 1 – Dag 4 een 1 Module 1 – Dag 4 twee 2.
Using Media ’09/’10 Blok 2 Werkcollege 1. OPDRACHT 1-Presenteer je magazine Iedereen heeft 1 minuut om het magazine te presenteren (40 minuten) Bladerkwartier;
Interactieve versie mbv DSB
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 7 – Gilden.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
De bedradingslijst.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Beelden van teambuilding
Interactieve versie mbv DSB
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 5 – Stedelingen.
Presentatie Website Oldtimer Caravan Club
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Ik doe mijn presentatie over…
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Rode assen Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
User Experience Design
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
SWOT-analyse. What?: Music Why?: Maak een Swotanalyse en geef 3 adviezen How?: Powerpoint.
Briefing
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Assenstelsel tekenen.
Let’s go! ›Beginnerspresentatie ›Starten met prospero ›Verschil CMS en web navigator ›Nieuwe content > nieuwe folder aanmaken ›Bestanden uploaden ›Linkobject.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
User Experience Design Rogier van der Linde, 2015.
Trimester 2. Hfdst 1: e-Presentatie, master! e-Presentatie Met de hulp van Powerpoint gaan we leren hoe we een elektronische presentatie kan maken.
Mopje… Ontwerp: Wsbrd Ontwerp: Wsbrd. Gemaskerd bal Een getrouwd stel was uitgenodigd voor een gemaskerd bal. Gemaskerd bal Een getrouwd stel was uitgenodigd.
Uw website beheren was nog nooit zo makkelijk... In het menu vindt u alle opties waarmee u uw site volledig kunt beheren.
PERSONAS Rogier van der Linde, UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework YOU ARE STILL HERE.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Mediaondernemerschap Workshop 3 (ga als team bij elkaar zitten) Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Maak je website beter vindbaar!
Stap 1: stel een doel Welke doel wil je Ga verder met je doel.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Een vergadering organiseren
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Brainstormen Uw naam.
De bedenkers.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Context- en concurrentieonderzoek
Naam van degene die de presentatie verzorgt
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Interventies kiezen is even puzzelen! Muriel Smink Britt Meuter
Art & Design Grafisch vormgeven
Transcript van de presentatie:

Rode assen Rogier van der Linde, 2015

UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework U BENT HIER

FOCUS 3 Welke versie kreeg de meeste opvolgingen? Stem op versie A

FOCUS 4 Welke versie kreeg de meeste opvolgingen? Stem op versie B

FOCUS 5

6

7 oorspronkelijk idee eindproduct na inbreng klanten, bazen, designers, marketingafdeling...

RODE ASSEN 8 Elke toepassing heeft een beperkte set van kritische taken: de rode assen Zonder deze kerntaken is je toepassing waardeloos Toepassingen hebben ook een groot aantal minder belangrijke taken Minder belangrijke taken mogen de kerntaken niet in de web staan

RODE ASSEN 9 Ontwikkelaars steken vaak veel energie in het toevoegen van nieuwe features Energie die beter zou gaan naar het bepalen en optimaliseren en hindernissenvrij maken van deze rode assen

RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 10 bepaal de voornaamste gebruikersdoelstellingen:  resultaten gebruikersinterviews  top zoektermen  meest bezochte pagina’s  laat gebruikers hun top 5 kiezen uit een lijst  korte bevraging: ‘waarom bezoek je onze site vandaag?’  bepaal de meest voorkomende taken  bepaal de taken zonder dewelke je toepassing zinloos is ... bepaal tevens je eigen businessdoelstellingen

RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 11 society-responsive-day-out-brighton-june-27th Prioriteiten van gebruikers- en businessdoelstellingen kunnen gelijklopen – een product kopen / verkopen –, maar ook sterk uiteen liggen. Donaties bijvoorbeeld zijn belangrijk voor een kankerwebsite, maar niet voor hun bezoekers.

RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 12 society-responsive-day-out-brighton-june-27th overzicht van alle business- en gebruikersdoelstellingen

RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 13 society-responsive-day-out-brighton-june-27th schrap gebruikersdoelstellingen die onze businessdoelstellingen niet dienen of zelfs in de weg staan

RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 14 society-responsive-day-out-brighton-june-27th schrap de businessdoelstellingen waarvan je de gebruiker nooit gaat kunnen overtuigen

RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 15 society-responsive-day-out-brighton-june-27th De gemeenschappelijke taken die overblijven zijn de kerntaken. De businessdoelen die overblijven zullen onrechtstreeks, via deze kerntaken, gerealiseerd moeten worden.

RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 16 Een goede rode as: is niet te generiek (“foto’s delen met familie en vrienden”) -> dit is geen taak, maar een motivatie / aspiratie is niet te specifiek (“foto’s sorteren met drag- drop”) -> dit is geen taak, maar een implementatie beschrijft een gebruikersactiviteit (“foto’s kunnen selecteren en samenvoegen in een fotoboek”) focust op één enkele taak die bestaat uit een opeenvolging van stappen is frequent (product opzoeken) en/of kritisch (afrekenen)

RODE ASSEN – IDENTIFICATIE 17 In tien minuten, bedenk vijf rode assen voor één van volgende onderwerpen: een website die je financiën helpt beheren een presentatie app (zoals Powerpoint) voor smartphones een toepassing waarmee je online magazines kunt lezen op een tablet

USER STORIES 18 User stories geven context aan een rode as. Kenmerken van een goede user story: één story per steekkaart heeft de structuur ‘As... I want... so that...’  motivatie  taak  doel gaat net zoals rode assen over een specifieke taak, niet over een implementatie of aspiratie

USER STORIES 19 Een rode as zou bijvoorbeeld kunnen zijn ‘een hotel boeken’. Wat is een mogelijke user story voor een citytripper? En wat voor een zakenreiziger?

SCENARIOS 20 Stap per stap beschrijving van een rode as. Kan gebruikt worden bij ontwerp, usability testing... Gekleurde postits duiden verschillende categorieën opmerkingen aan. Voorbeeld 1: blauw = taak, geel = vraag, groen = commentaar, roze = idee Voorbeeld 2: groen = goed, blauw = verrassing, oranje = gekende fout, paars = nog niet gekende fout

SCENARIOS 21 1.reserveer een ruimte voor 2 tot 3 uur 2.stel een multidisciplinair team samen (designer, marketeer, developer...); 3 tot 5 man max 3.voorzie stiften, postits en een vrije wand 4.vertrek van de primary persona en de kerntaak of één van de kerntaken; schets eventueel een concrete context (w-woorden who, what, where, why...); voorbeeld: bestellen bos bloemen voor verjaardag moeder 5.zet in één lijn alle stappen die de persona doet uit op een horizontale as in b.v. blauwe postits 6.zet b.v. in geel vragen eronder, in b.v. groen opmerkingen, en b.v. in paars ideeën en suggesties 7.maak scenarios voor de andere kerntaken; maak varianten voor dezelfde kerntaak 8.neem foto’s van je resultaat 9.vraag feedback aan anderen

SCENARIOS 22

SCENARIOS 23 Creeer twee verschillende scenario’s met commentaar, ideeën en vragen voor (kies een onderwerp): het boeken van een vakantie het bestellen van visitekaartje het toevoegen van een stage aangebracht door een student op een stagetool