Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 1) 13 mei 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
Advertisements

Voorstellen.
HET TOPJE VAN DE IJSBERG: ♦ klein deel van de onvrede is zichtbaar; ♦ geduld en vasthoudendheid; ♦ incident?
De rekenkamer van Venlo
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
Toptaken in Tilburg Erik de Ridder van naar 190 pagina’s in drie simpele stappen best wel moeilijke.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Kritische blik op GAS en GAS-bemiddeling in de strijd tegen overlast Stefaan Pleysier Leuvens Instituut voor Criminologie, KU Leuven Colloquium GAS-bemiddeling,
Zonder Gezag geen Veilige Publieke Taak?!
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Regels zijn regels.
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
JAARVERSLAG 2003 Ombudsman Jean Dreezen. 2 Wat is een klacht in het ZOL? Klacht =… iedere uiting van ongenoegen of ontevredenheid omtrent het zorgproces.
Nieuwe opzet duale raadsvoorstellen Essentie Gorcumse model Raadsbijeenkomst 13 februari 2007 in vervolg op 21 september 2006.
Hoofdstuk 7: Nederland een rechtsstaat Hoe worden rechten gegarandeerd?
Interventies door de Nationale ombudsman Christine Zegveld en Walter van den Berg 12 januari 2011.
Aanpak van overlast en verhuftering. Broken windows policing Dr. Bas van Stokkom (Centrum voor Ethiek, Radboud Universiteit Nijmegen) 17 mei 2006.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Bescherming tegen de overheid
Rol van cultuur bij kennismanagement Jan Meijer Den Haag, 1 december 2005.
Onderzoek Nationale Ombudsman Wsw'ers uit beeld bij gemeenten Gemeenten moeten hun verantwoordelijkheid nemen Ze sturen nu te veel op financiën Staan ver.
NVAO Integriteitsoverleg ÖU, LW, SAD Oktober 2014.
tdfdsfd De rol van Actal voor gemeenten Woensdag 28 januari 2015
In 1568 begint Willem van Oranje een opstand tegen Spanje
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Rechtsstaat 4Havo Paragraaf 2 Wie kan de macht van de overheid controleren?
Groepsdynamica wc 5
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
waarom, wat, hoe, kansen van mediation wat kan ik doen?
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
27 september 2012 Tijd voor ontmoeting. Programma uur - Opening uur - Onderzoek cliëntenparticipatie uur – Programma.
Presentatie voor de gemeenteraad van Delft Door: Janneke Dekker en Hans Oosterveer 19 maart 2010.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 2) 13 mei 2016.
Roger van Boxtel Anders werken bij de lokale Overheid 17 maart 2011.
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
Wat kun je doen tegen werkdruk
De klachtenfunctionaris: het perfecte plaatje…
Positie, rol en functie van de rekenkamercommissie XX-XX-XXXX Plaats.
Tucht werkt alleen als alle lijnen samenkomen leerdienst Tucht Vorige week: Basis onder tucht Doel van tucht: Heiligheid van de gemeente Behoud van.
Vormgeven en uitvoeren van een op de gemeenschap gerichte aanpak bij zorgmijding.
Klankbordgroep Milieuklachten Woensdag 16 september 2015 Presentatie voor de Burenraad.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
CONCEPT!.
1.
Positie, rol en functie van de rekenkamercommissie
WELKOM
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Klachtencommissariaat Enschede
Examen ma2 N.a.v. het SE P7.
Cliëntenraad Sociaal Domein
Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Klachtencommissariaat Enschede
Challenge I Daniel Blake
Transcript van de presentatie:

Ombudsbemiddeling: hoe werkt het? door Marion van Dam (deel 1) 13 mei 2016

Over de Nationale ombudsman Hoog College van Staat Grondwettelijk verankerde zelfstandige en onafhankelijke positie Benoemd door Tweede Kamer Klachten en onderzoek over gedragingen: geen klachten over het beleid of de inhoud van wetten Geen macht wel gezag: gerichte beïnvloeding Behoorlijkheidsnormen zijn beoordelingskader 2

Drie ambtsdragers & 170 medewerkers 3

Problemen waar burgers mee te maken hebben: Geen samenwerking tussen overheden Complexiteit Rigide procedures 4

Het verhaal van de heer van der Meijden

Behoorlijke (overheids)dienstverlening vanuit vier kernwaarden 6 1.open en duidelijk (in handelen en beslissen) 2.respectvolle omgang 3.betrokken en oplossingsgericht als er iets misgaat 4.eerlijk en betrouwbaar in woord en daad

Effectieve klachtbehandeling 7 Procedureel rechtvaardig De-escalerend Dejuridiserend en informeel Oplossingsgericht maatwerk (‘no wrong door’) Mèt in plaats van ovér Duidelijke, begrijpelijke & persoonlijke communicatie

Wijze van klachtbehandeling 1.(Telefonische) interventie gericht op oplossing 2.Bemiddelingen 3.Formeel onderzoek dat uitmondt in openbaar rapport met behoorlijkheidsoordeel en aanbeveling 8

Aantal bemiddelingsgesprekken & effectiviteit 9 jaarAantal klachten Aantal bemiddelings gesprekken

Een gefilmde bemiddeling 10 Klacht supportersvereniging Groningen over politie-optreden (en rol gemeente) tegen supporters Groningen bij uitwedstrijd in Tilburg