Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bestuursakkoord Water
Advertisements

Sofokles Sector WO Duurzame Inzetbaarheid van Medewerkers
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
 Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Van registratie naar informatie Regiobijeenkomsten oktober 2009 Tunahan Kuzu.
Zichtbare Zorg Voor zichtbare kwaliteit van zorg
Betekenis voor De Hartekamp Groep
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Van zorgen voor naar zorgen dat
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Eenheid in bedrijfsprocessen binnen het sociaal domein
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Registratieprotocollen (voor JGZ-richtlijnen) Bettie Carmiggelt en Paula Zwijgers, adviseurs NCJ.
KWALITEITSDAG VGN Handreiking Ondersteuningsplan.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
{ Cliënt participatie Regio Arnhem. Gemeenten regio Arnhem: Arnhem Doesburg Duiven Lingewaard Overbetuwe Renkum Rozendaal Rheden Rijnwaarden Westervoort.
Evaluatie Cursus.
KAPITAALLASTEN Algemene Ledenvergadering VGN 23 juni 2011.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
“meer dan externe verantwoording” April Even voorstellen: Monica Hagen voorzitter CCOVR Sjaak Bidlot stafmedewerker Jack Taylor manager P&O Nel.
Benchmark gehandicaptenzorg 2006 Financiële Bouwsteen, Gapanalyse en meer…. Marcel Dopper VGN.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Herallocatie Zorgzwaartebekostiging Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) Hans Helgers, namens het bestuur van de VGN Algemene Ledenvergadering.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Presentatie verdiepende kwaliteitsinstrumenten LSR Bestuurdersbijeenkomsten Benchmark gehandicaptenzorg Op 30 mei, 5 en 7 juni.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Schuldhulpverlening Tijdlijn schuldhulpverlening 2011 Beleidsplan integrale schuldhulpverlening vastgesteld 2013 (juli) start onderzoek rekenkamer in Ridderkerk.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Project Kanteling Wmo Dantumadiel/Dongeradeel Raadsbijeenkomst, 9 april 2013 Tom Kamsma.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
Verbeteringen kwaliteitskader gehandicaptenzorg Voorlichtingsbijeenkomst Zichtbare Zorg Utrecht, Eindhoven en Zwolle 26 en 28 oktober, 2 november 2010.
Ervaringen uit de Gateway Reviews
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Toekomst AWBZ ALV, 23 juni Maatregelen kabinet  Extra middelen ZZP  Overheveling begeleiding  Overheveling jeugdzorg  Uitvoering door zorgverzekeraars.
Cliënten Over Kwaliteit (COK). Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training,
Kwaliteitsdag 9 januari 2012 Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Hans Schirmbeck.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
Functioneren sociale wijkteams in Leiden 1 september 2016 Presentatie aan Onderwijs en Samenleving.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Kengetallen exporteren naar MMP
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Kwaliteit Verbetercyclus
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Persoonsgerichte zorg
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Maximeren rendement benchmark vereist dubbele borging
Tellen en vertellen Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
MTO met TOM – Trots Op Mijn Werk.
Update Wmo Raad Twents ondersteuningsmodel woensdag 24 oktober 2018
Transcript van de presentatie:

Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen Technische briefing 17 november 2011

Inhoud presentatie  Proces  De spelers  Uitgangspunten & specificaties  Drie pijlers, één huis!  Mijlpalen  Werk in uitvoering  Tot slot  Webapplicatie pijler 1 en 2A: Kees Verheijke, MediQuest  Vragen?

Proces  November 2010:VGN gaat eigen koers/neemt de regie  27 Januari 2011: de ALV stemt in met het plan van aanpak vernieuwde werkwijze KKGZ (inclusief uitgangspunten)  23 Juni 2011: de ALV stemt in met de uitgangspunten en bijbehorende specificaties, met pijler 1 en met de ontwikkeling van pijler 2 en 3 in de geschetste lijn  30 september 2011: de ALV stemt in met pijler 2A, de ontwikkeling van de ultimate question en de richting van pijler 3

Proces: hoe was het?

Proces: hoe is het nu? VGN/zorgaanbieders (beroepsorganisaties) Cliëntenorganisaties ZN/zorgverzekeraars (IGZ)

De spelers  Gehandicaptenzorgorganisaties  Projectteam  Taskforce  Stuurgroep

Uitgangspunten & specificaties Uitgangspunten 1. Visiedocument (domeinen kwaliteit van bestaan/Schalock) 2. Individuele cliënt (zorg- en ondersteuningsplan) 3. Verantwoorden in het verlengde van verbeteren Specificaties: 1. Eenvoud en zo min mogelijk administratieve lasten 2. Zo mogelijk aansluiting bij al ontwikkelde instrumenten 3. Doelgroepspecifiek 4. Aansluiten bij informatiebehoefte in- en externe betrokkenen 5. Vergelijkbaarheid

Drie pijlers, één huis!  Pijler 1:Kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau  Pijler 2:Kerngegevens kwaliteit op cliëntniveau (2A) en cliëntervaringsgegevens (2B)  Pijler 3:Relatie cliënt-professional ALV 23 juni: instemming met de ontwikkelde pijler 1 en met de verdere ontwikkeling van pijler 2 en 3 zoals geschetst. ALV 30 september: instemming met de ontwikkelde pijler 2A en met de verdere ontwikkeling van pijler 2B en 3 zoals geschetst.

Pijler 1: kerngegevens kwaliteit op organisatieniveau  Van toepassing voor alle cliënten/instellingen, ongeacht doelgroep of zorgvorm, op organisatieniveau  Eenvoudig te verzamelen, eenvoudig te interpreteren  Onderdeel van Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording (JMV)  Zorgvoorwaardelijke domeinen Visiedocument  Verantwoording (JMV) met ingang van verslagjaar 2011  Verbeteren en verantwoorden  Meting: januari-februari 2012

Pijler 1: thema’s  Belangen  Zorgafspraken en ondersteuningsplan  Cliëntveiligheid  Kwaliteit van medewerkers en organisatie

Pijler 2  2A: Kerngegevens kwaliteit op cliëntniveau (veiligheid, vrijheidsbeperkende maatregelen, medicatieveiligheid, zorgafspraken en ondersteuningsplan)  2B: Cliëntervaringsgegevens op basis van waaier inclusief 1 tot 5 uniforme vragen tbv vergelijkbaarheid Doel:  Gegevens verzamelen per cliënt om het zorg- en ondersteuningsaanbod te verbeteren  Op geaggregeerd niveau (doelgroep, eenheid, instelling): verbeter- en verantwoordingsinformatie

Pijler 2A: kerngegevens kwaliteit op cliëntniveau  Zorgvoorwaardelijke domeinen Visiedocument  Vragenlijst op cliëntniveau  Voor alle cliënten gelijk  Onderdeel Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording (JMV) met ingang van verslagjaar 2011  Verbeteren en (op geaggregeerd niveau) verantwoorden  Meting: januari-december 2012, gekoppeld aan zorg- en ondersteuningsplancyclus

Pijler 2A: thema’s  Vast: Zorgafspraken en ondersteuningsplan  Vast: Cliëntveiligheid  Thematisch: Lichamelijk welbevinden (2012)

Pijler 2B: cliëntervaringsgegevens  Domeinen kwaliteit van bestaan Visiedocument/Schalock  Waaier van instrumenten (verbetering) met daaraan gekoppeld één tot maximaal vijf ultieme vragen (verantwoording)  Mogelijk (deels) onderdeel Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording met ingang van verslagjaar 2013  Meting: vanaf eerste helft 2012, gekoppeld aan zorg- en ondersteuningsplancyclus

Pijler 2B: concept criteria instrumenten waaier  Zoveel mogelijk raadpleging cliënt zelf  Aansluiting bij zorg- en ondersteuningsplancyclus  Genereren verbeterinformatie zowel op individueel niveau als op geaggregeerd niveau  Domeinen kwaliteit van bestaan  Tenminste 1 jaar in gebruik  Toepasbaar bij meerdere zorginstellingen  Voldoende (wetenschappelijke) onderbouwing en periodieke evaluatie

Pijler 3: gegevens relatie cliënt-professional  Inventarisatie instrumenten relatie cliënt-professional  Ontwikkeling waaier van instrumenten relatie cliënt- professional  Primair: verbetering  Géén onderdeel Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording (JMV)  Gereed: medio 2012  Meting: vanaf tweede helft 2012

Mijlpalen  Projectplan  Samenwerkingsafspraken  Vragenlijst pijler 1  Vragenlijst pijler 2A  Aanpassing JMV  Gedifferentieerde aanpak Kwaliteitsinstituut

Werk in uitvoering  Data-infrastructuur  Criteria pijler 2B  Waaier pijler 2B  1-5 ‘Ultieme’ vragen pijler 2B  Pijler 3  Actualisatie handreiking zorg- en ondersteuningsplan  Convenant  Publicatie zorginhoudelijke gegevens 2010 op

Tot slot  Nieuwsbrief Special  Powerpoint-presentatie op ledennet VGN en meegestuurd met notulen  Kwaliteitsdag 9 januari 2012

Demonstratie webapplicatie pijler 1 en 2A Kees Verheijke, MediQuest

Vragen?