Groepsdruk Aaron Bataille 1BaO A.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mental Coaching P.S.C. West-Vlaanderen Pascal Engels Marc Rommelaere
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Mindfulness Aan westerse samenleving aangepaste vorm van oosterse meditatie oefeningen. Effect: beter leren omgaan met psychische en lichamelijke klachten,
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Welkom bij Leefstijl.
BattleBots The school battle.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Geestelijke Verzorging voor mensen met een verstandelijke beperking
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
Scouting Pottenberg Lord Baden Powell groep. Geschiedenis Oprichting door ervaren leiding in een huiskamer van een buurtbewoner in 1971 Oorspronkelijk.
Opvoeden van drukke kinderen
Jongeren Preventie Team
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kinderen en hun sociale talenten
Competentieprofielen
CanDo Coaching.
Club voor jongens en meiden met een beperking.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Rots & Water Marien Lokerse.
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Wisselstroom – 24 februari 2015 – Sint-Joris-Winge
Leerstijlen KOLB SJM.
REFLECTEREN Wat is dat?.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Welkom op onze ouderochtend
Klinische les medisch maatschappelijk werk
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Beroepshouding en beroepscode
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
FAIR PLAY PILOT DISTRICT ZUID II. PAGINA 2 VAN 16JoQu FAIR PLAY COMPETITIE Kindvriendelijk voetbal.
Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Hoe pedagogisch handelen?
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Veilig thuis 1 14/12/2012.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Doelen behalen met activiteiten
Groepsdruk Sarah Benabdallah 2015/2016.
Doelen behalen met activiteiten
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
SCOUTING OP JE CV Masterclass Scouting op je CV.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Omgaan met verschillen
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Inspelen op innovaties
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Veiligheidsprogramma’s toen…
Transcript van de presentatie:

Groepsdruk Aaron Bataille 1BaO A

Wat is groepsdruk? De druk die een peergroup uitoefent op een bepaald persoon of kleinere groep om diens gedrag te veranderen zodat het overeenkomt met het gedrag van die peergroup. Een peergroup is een groep mensen uit de samenleving, die een vergelijkbare leeftijd, status, belang of belangstelling hebben en gemeenschappelijke gedragscodes.

Sociale vaardigheden De menselijke eigenschap die zorgt dat je goed met je medemens kunt omgaan. Thema's die daarbij aan bod komen zijn onder meer: beleefdheid assertiviteit respect vragen en geven complimenten geven en erop reageren weerstand bieden aan groepsdruk

Buitensportactiviteiten Deze activiteiten maken het voor jongeren mogelijk om grenzen te verkennen, met sociale vaardigheden te experimenteren en succeservaringen op te doen.

Jongeren hebben uitdagingen nodig om te kunnen leren. Juist het fysiek bezig zijn leent zich prima om de activiteiten af te stemmen op ieders persoonlijke grenzen. Wat kan ik? Wat vind ik moeilijk? Hoe los ik problemen op? Hoe moet ik samenwerken?

Voorbeeld van een buitensportactiviteit Outdoor Eindhoven organiseert de Boeren Zeskamp Spelen.

Theoretische achtergrond De buitensportactiviteit zorgt ervoor dat de jongere concrete ervaringen opdoet. De begeleiders dagen de jongere uit goed waar te nemen en het gebeurde te overdenken. Vervolgens begeleiden ze de groep beide abstracte begripsvorming over wat er moet gebeuren om de activiteit beter te laten verlopen. Wat ze bedenken kunnen ze meteen uitproberen: het actief experimenteren. De training sluit aan op de leercirkel van David Kolb.

Houding van de trainer aan de hand van 3 basiswetten Directief: de trainer houdt het heft in handen tijdens de training. Hij treedt sturend, vanzelfsprekend en voortvarend op. Accepterend: de trainer laat de deelnemers in hun waarde en toont begrip voor terughoudendheid en gevoelens van spanning. Bekrachtigend: de trainer richt de aandacht op wat de deelnemers goed doen.

Bedankt voor de aandacht Aaron Bataille 1BaO A