Toerisme & Recreatie: Twee belangrijke keuzes. Programma van de avond 1.Opening 2.Trends & ontwikkelingen 3.Keuze voor toeristisch thema Boxtel 4.Ruimte.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
C R E A T I N G V A L U E ING Vastgoed Ontwikkeling B.V. Jac Vries Adjunct-directeur.
Advertisements

Ontwikkeling van toeristengebieden
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
Een Dijk van een Kust Water kust Land.
Breinstorm Zuiderzeeland Cement tussen de Almeerse stenen 29 juni 2005.
Op reis naar een privé vakantie-eiland. Recron ongerust Bungalowverhuursector staat komende jaren voor grote uitdagingen Sector.
Relatiebijeenkomst toeristisch-recreatieve ondernemers Conferentiecentrum De Kroeze Danne
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Mobiliteit en Loopbaan
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
Olympische sport, leverage & legacy. Doelstelling Welke activiteiten (leverage) kunnen aanpalend aan een sportevenement georganiseerd worden om de legacy.
Commercialisatie Fietsen
Landschappen van Allure, uitleg aan de commissie RZ
Geld verdienen met trends
Ontwikkeling cultuur in het licht van 2015
Vrije tijd zonnen reizen sporten Zon, zee en strand avontuur gamen
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
Workshop business school
BMC 4/5/
Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014.
Zeist Er is echt werk aan de winkel! Gerard Zandbergen winkelwiskundige, betrokken bewoner.
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
Beleidsinformatie Jeugd
Voorlichting sectorkeuze Mavo 2 M. Memelink
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Bewonersavonden agenda Strategische toekomstvisie Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, 4, 5 en 17 november 2008 Jeroen Haan.
Toeristen in Holland Rijnland Bestuurlijke bijeenkomst 26 oktober 2005 Oegstgeest.
1 LEVEN WERKEN ONDERNEMEN DELFT, CREATING HISTORY Ligging in de randstad Bereikbaar Hoogopgeleid Historisch Technologisch.
Mensen die een hoge leeftijd bereiken, zitten veelal thuis. Veel ouderen verliezen zo gaandeweg het contact met anderen, met de maatschappij, met het leven.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Stadsmarketing Gouda Analyse van Sterkten en Zwakten van Gouda Kansen en Bedreigingen in de markt.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 2 maart 2016.
Wonen in ruimte en tijd Een zoektocht naar sociaal-culturele trends in het wonen.
Rapportage ‘Over leven met dieren’ “Na zaaien komt oogsten”
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Heroriëntatie landschap Lennart Graaff 7 oktober 2011.
Welkom Toerist in vervoering Voor ondernemers die vooruit willen met recreatiemobiliteit in de Zuidwestelijke Delta.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Winkelstad Veenendaal anticyclisch en innovatief Stadswerkcafé 17 april 2014 Rick Schukking – Centrumcoördinator Peter Baten - Binnenstadsmanager.
Themabijeenkomst Bewoners Retail- & Horecavisie. Programma vandaag 1.Voorstellen 2.Praktische zaken 3.Kwartiermaker 4.Pauze 5.Teams 6.Terugkoppeling 7.Afsluiting.
Welkom bij de Themabijeenkomst Vastgoed & Makelaardij Retail- & Horecavisie.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 13 november 2012.
Duurzame energie en ruimtelijke ordening Inpassing in het cultuurlandschap Els Romeijn Adviseur erfgoed en ruimte.
Gastvrij parkeren ’sH.
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Informatiebijeenkomst GOL
VNPF voor de vierde keer de ConjunctuurWijzer Poppodia en – Festivals laten uitvoeren. Deze aflevering weer zowel podia als festivals (festivals.
Omgeving Daar geef je om.
Opzet bijeenkomst horeca 08/11:
Ruimtelijke ordening Een kwestie van keuzes.
Houtem Jaarmarkt & de Vlaamse Ardennen
Sociale Energietransitie.
Het Groene Woud Nationaal Landschap (2005) Gebied en Organisatie
Omgeving Daar geef je om.
Toerismeboeren Kick-off 2018
Beleid en regelgeving Les 1.
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Traject De Beleverij WELKOM!.
ECCO is een initiatief van Nationaal Landschap Het Groene Woud
Bewonersavond 20 maart 2019.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING
Transcript van de presentatie:

Toerisme & Recreatie: Twee belangrijke keuzes

Programma van de avond 1.Opening 2.Trends & ontwikkelingen 3.Keuze voor toeristisch thema Boxtel 4.Ruimte voor toeristische ontwikkelingen 5.Conclusies en vervolg

1. Opening en inleiding door de voorzitter Katelijne van Thiel

Terugblik 10 mei 2015 Veel informatie en enthousiasme Te weinig tijd voor keuzes Raad Conclusie: meer aandacht voor stellingen!

2. Trends & Ontwikkelingen Trends en ontwikkelingen T&R door Marloes van de Wetering, medewerker toerisme en recreatie

Belang Toerisme Binnen de Nederlandse economie speelt toerisme een steeds grotere rol. Zo is de toeristische sector de afgelopen tien jaar sneller gegroeid dan de Nederlandse economie als geheel. In 2014 droeg het toerisme 3,7 procent bij aan het bruto binnenlands product. Het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen in ons land is in 2014 met ruim 8 procent gestegen. Nederlanders reizen zelf ook graag, zowel in eigen land als in het buitenland.

Trends Nederland Demografisch: Veranderende samenstelling huishoudens, urbanisatie, vergrijzing Technologisch: Mobiel internet, samen delen Sociaal cultureel: Behoefte aan enrichment (immateriële zaken, aandacht voor authenticiteit, spiritualiteit en gezondheid)

In de vrije tijd: Echt genieten/ beleven, korte trips, delen met familie/ vrienden, groene & historische omgevingen zijn in trek, uit eten & winkelen, grote festivals De markt: Nieuwe concepten (combinaties), AirBnB, Pop- up musea/ hotels

Nationaal Holland: the open minded country Gastvrij, kleurrijk, vindingrijk & ondernemend

“Nederland is een fietsland. Men roemt ons om vrijheid, easygoing en gastvrijheid. Nederland heeft een veelheid aan natuurgebieden. Japanners roemen ons om architectuur en design.” Verbeterpunten: kwaliteit van culinair aanbod en prijs/kwaliteit in de horeca.

Ambitie Brabant: De meest gastvrije en innovatieve provincie worden Thema’s VISITBrabant (Van Gogh/ Jheronimus Bosch/ Design) succesvol De steden als merk (EHV 365, ‘s-H) Natuurgebieden (HGW, Maashorst, Brabantse Wal)

Boxtel: Veel horeca in centrum Boxtel Parels van Boxtel

3. Toeristisch thema voor Boxtel Naast onze groene omlijsting (veel natuurgebieden rondom Boxtel, diversiteit aan landschappen) en daarmee de keuze voor ‘de oranje balk’ is Boxtel…….

Pitch van vier mogelijke thema’s voor Boxtel door Boxtelse experts: Authentiek & Innovatief Religie in ‘t Groen Er zit muziek in Boxtel! Uitstapstation van HGW

Thema 1: Authentiek & Innovatief Frank van Doorn (Heemkundekring Boxtel)

Thema 2: Religie in ‘t Groen Hans van Liempt (Heilig Bloedstichting)

Ambities Bloedstichting Boxtel  * Uitwisseling uitbreiden naar andere groeperingen  *Bloedspel: naar uitvoering om de 5 jaar  *Lespakket uitbreiden + aansluiten bij project H.  Huisjes + maatschappelijke stage voor V.O.  *Restauratiebehoefte processie: St Lucas + stage  processiekledinggroep afd. kleding/mode V.O.  *Bloedmirakelse Avond: jaarlijks groot cultureel  evenement (muziek, theater, film)  *Ridderdorp: middeleeuws weekend in Boxtel * Mirakelse fietstocht Hoogstraten-Boxtel (VVV)  *VNB: Boxtel in landelijke bedevaartroutes  *VIE Internationale erkenning UNESCO lijst met  Hoogstraten en Boxmeer

Thema 3: Er zit muziek in Boxtel! Jos Vervoort & Henk van Weert (muziekliefhebbers)

Thema 4: Uitstapstation van HGW Jeroen Naaijkens (Bestuurslid Het Groene Woud)

Tijd om te discussiëren!

4. Ruimte voor Toerisme maken? Discussie aan de hand van 2 stellingen

Stelling 1: We moeten ruimte scheppen voor horeca aan de Boxtelse rand van de Kampina.

Intro stelling 2: Je regelt als gemeente nooit het juiste of veel te laat. Aanvragen zijn vaak complex van aard en komen nooit op de plekken waar je ze graag zou willen (denk aan Classic Parks, Oertijdmuseum De Groene Poort). Daarnaast, de markt is innovatief, snel en flexibel en komt zelf met oplossingen. Van pop- up hotel en musea, tot Airbnb.

Stelling 2: Het juridisch aanwijzen van een zone voor toeristisch recreatieve ontwikkelingen heeft geen nut. De verzoeken komen altijd uit een andere hoek. Met een meewerkende instelling als gemeente bereik je veel meer!

5. Conclusies en vervolg Door voorzitter Katelijne van Thiel -Uitwerking op basis van input vanavond -Vaststelling raad eind 2016