‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen met muzieknoten
Advertisements

Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Intentie veranderen door bewustzijn
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
De toolkit van NLP:Neuro Linguïstisch Programmeren
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Werken met onbewuste delen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Workshop Knallende ruzie
Oplossingsgericht coachen
Ludo Daems.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
CanDo Coaching.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Wat is belangrijk om te leren?
Ken je kracht…Deel je kracht…
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
‘NLP Vervolgcursus Je ongekende vermogens nog beter ontwikkelen’
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle, 5 Januari 2015
Volksuniversiteit Zwolle
Om soms eens dieper over na te denken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Coachen op competentie-ontwikkeling
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Basiscursus ´Je ongekende vermogens’
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
NLP-vervolgcursus “Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
“Je ongekende vermogens nog beter leren kennen”
Volksuniversiteit Zwolle
Volksuniversiteit Zwolle
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Communicatie 7e les.
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
bij de NLP-workshop “Vind je missie”
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Transcript van de presentatie:

‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ 4e week Volksuniversiteit voorjaar 2016

Zonnestraaltjes In tweetallen, 2 minuten elk, de één luistert ander praat. Focus op een recente gebeurtenis waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien

Open het frame! Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.

Hoe Communiceer je? FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Vervormen Kaart Gebied FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Externe Prikkel Vervormen Generaliseren Stemming Fysiologie Gedrag

De zes blinden Het is een ventilator Het is een muur Het is een speer Het is een touw Het is een speer Het is een slang Het is een boom

Neurologische niveaus 6 Missie Hetgeen richting geeft aan ons leven: Zingeving, missie, doel 5 Identiteit Persoonlijkheid: ‘ik ben’. Op dit niveau spelen ook de emoties. Je zelfgevoel. 4 Waarden en Overtuigingen: 4a Waarden en normen, gedachten en ideeën. Alles wat geen feit is. 4b Overtuigingen. Datgene wat voor jou belangrijk is en wat je aanneemt dat waar voor je is. 3 Vaardigheden Vermogens, hulpbronnen, kwaliteiten, wat je kunt. 2 Gedrag Alles wat je kunt zien en horen van de ander, wat je als het ware op video vast kunt leggen. 1 Omgeving Alles wat om je heen is, de context en de tijd.

Neurologische Niveaus Wat is het meest belangrijke in jouw leven? Missie Wie ben je? Identiteit Waarom? Overtuigingen, Waarden Hoe? Welke vaardigheden? Vaardigheden Wat doe je? Gedrag Omgeving Waar? Wanneer? Met wie?

Wat communicer je met jezelf? Hoe goed kun je focussen op wat je hebt? Instead of focussing at what you miss? Wat communicer je met jezelf? Heb jij beperkingen? Kijk naar Nick Vujicic

Wat zijn de neurologische niveaus van Nick?

onbewust bewust Oefening: Neurologische Niveaus Probleem opgelost, Situatie verbeterd Jouw probleem is opgelost, situatie is verbeterd. Probleem, Situatie om te verbeteren

het bewuste = golfje aan oppervlak verwerkt 60 bits/sec het bewuste = topje van de ijsberg het bewuste verwerkt 60 bits/sec het onbewuste = onderwater deel van de ijsberg het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec het onbewuste = de oceaandiepten

Onbewust Be-wust Het bewuste en onbewuste brein 1e deel: Hersenstam 3e deel: Hersenschors 2e deel Hyppocampus 2e deel Thalamus 2e deel Hypothalamus 2e deel: Amygdala 1e deel: Hersenstam Kleine hersenen Ruggenmerg 1e deel: Hersenstam 2e deel: Lymbisch systeem 3e deel: Hersenschors

Onbewust Be-wust 3 delen Brein: 1e brein: Hersenstam 2e brein: Lymbisch Systeem 3e brein: Hersenschors 1e Brein: Reflexen en basis emoties: Vechten, bevriezen of vluchten Hormonale controle Temperatuur Honger, dorst, spijsvertering, Paringsdrang Ademhaling, hartslag 2e Brein: Emoties, Stemmingen: Territoriumdrift Ego Angst Boosheid Blijheid Liefde Be-wust 3e Brein: Nadenken, bewust zijn: Zelfbewustzijn van gedachten en emoties Vermogen om gepast gedrag te kiezen Zelfreflectie Probleemoplossend vermogen Doelen stellen

model van het brein 3e 2e 1e MIDDELSTE HERSENSCHORS MIDDELSTE DEEL VAN DE HERSEN-SCHORS 1e

7 + 2 Hoe groot is het bewuste? 7 3 2 7 5 1 9 2 5 7 1 8 2 4 6 3 2 7 5 Deel één: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. 7 3 2 7 5 1 9 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed? Heb je ook ezelsbruggetjes gebruikt? George Miller ”The Magical Number Seven, Plus or Minus Two Deel twee: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. 2 5 7 1 8 2 4 6 3 2 7 5 7 + 2 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed?

1. Onbewust onbekwaam 2. Bewust onbekwaam 3. Bewust bekwaam 4 Staps Leer Proces 1. Onbewust onbekwaam Bewust worden 2. Bewust onbekwaam Oefenen 3. Bewust bekwaam Routineren 4. Onbewust bekwaam Afleren: van stap 4 naar 2 en weer naar 4 Opnieuw leren: van 2 naar 4.

“Mislukking bestaat niet alleen feedback” Geef ik het op of ga ik door?

teleurgesteld stoppen Gevoelens in het 4 staps leerproces 4 succes ervaring 4 3 beter gevoel 1 neutraal 2b uitdaging gevoelens 2b 1 3 2a angst 2a teleurgesteld stoppen tijd

All learning, behaviour and change is unconscious

De drie niveaus van bewustzijn Waar bewustzijn wordt beschouwd als de vaardigheid van het maken van een voorstelling

Sta aan de kant van de oorzaak en niet aan de kant van het gevolg. Oorzaak en Gevolg O G Sta aan de kant van de oorzaak en niet aan de kant van het gevolg. Denk in opties. Ik voel me machteloos want zij …. Hij doet het weer!

Waar wil je zitten in jouw ‘levensbus’, achterin of achter het stuur?

Onbeperkende Overtuigingen Versterkende Overtuigingen = Versterkende Overtuigingen

Het centrale zenuwstelsel is niet in staat een ontkenning op te slaan Denk niet aan dit vliegende olifantje Denk niet aan wat je bij het ontbijt at Denk niet aan hoe je naar huis gaat na deze cursus