‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ 4e week Volksuniversiteit voorjaar 2016
Zonnestraaltjes In tweetallen, 2 minuten elk, de één luistert ander praat. Focus op een recente gebeurtenis waarin je energie, blijheid of geluk voelde. Deel in de hele groep de titel van jouw ervaring en laat je gevoelens op je gezicht zien
Open het frame! Open Frame Vragen Gebeurtenissen Korte verhalen Deel een echte levenservaring om nate denken vanuit NLP Doel: toepassen van NLP in jouw eigen werkelijkheid.
Hoe Communiceer je? FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Vervormen Kaart Gebied FILTERS Interne Voorstelling Weglaten Externe Prikkel Vervormen Generaliseren Stemming Fysiologie Gedrag
De zes blinden Het is een ventilator Het is een muur Het is een speer Het is een touw Het is een speer Het is een slang Het is een boom
Neurologische niveaus 6 Missie Hetgeen richting geeft aan ons leven: Zingeving, missie, doel 5 Identiteit Persoonlijkheid: ‘ik ben’. Op dit niveau spelen ook de emoties. Je zelfgevoel. 4 Waarden en Overtuigingen: 4a Waarden en normen, gedachten en ideeën. Alles wat geen feit is. 4b Overtuigingen. Datgene wat voor jou belangrijk is en wat je aanneemt dat waar voor je is. 3 Vaardigheden Vermogens, hulpbronnen, kwaliteiten, wat je kunt. 2 Gedrag Alles wat je kunt zien en horen van de ander, wat je als het ware op video vast kunt leggen. 1 Omgeving Alles wat om je heen is, de context en de tijd.
Neurologische Niveaus Wat is het meest belangrijke in jouw leven? Missie Wie ben je? Identiteit Waarom? Overtuigingen, Waarden Hoe? Welke vaardigheden? Vaardigheden Wat doe je? Gedrag Omgeving Waar? Wanneer? Met wie?
Wat communicer je met jezelf? Hoe goed kun je focussen op wat je hebt? Instead of focussing at what you miss? Wat communicer je met jezelf? Heb jij beperkingen? Kijk naar Nick Vujicic
Wat zijn de neurologische niveaus van Nick?
onbewust bewust Oefening: Neurologische Niveaus Probleem opgelost, Situatie verbeterd Jouw probleem is opgelost, situatie is verbeterd. Probleem, Situatie om te verbeteren
het bewuste = golfje aan oppervlak verwerkt 60 bits/sec het bewuste = topje van de ijsberg het bewuste verwerkt 60 bits/sec het onbewuste = onderwater deel van de ijsberg het onbewuste verwerkt 11.200.000 bits/sec het onbewuste = de oceaandiepten
Onbewust Be-wust Het bewuste en onbewuste brein 1e deel: Hersenstam 3e deel: Hersenschors 2e deel Hyppocampus 2e deel Thalamus 2e deel Hypothalamus 2e deel: Amygdala 1e deel: Hersenstam Kleine hersenen Ruggenmerg 1e deel: Hersenstam 2e deel: Lymbisch systeem 3e deel: Hersenschors
Onbewust Be-wust 3 delen Brein: 1e brein: Hersenstam 2e brein: Lymbisch Systeem 3e brein: Hersenschors 1e Brein: Reflexen en basis emoties: Vechten, bevriezen of vluchten Hormonale controle Temperatuur Honger, dorst, spijsvertering, Paringsdrang Ademhaling, hartslag 2e Brein: Emoties, Stemmingen: Territoriumdrift Ego Angst Boosheid Blijheid Liefde Be-wust 3e Brein: Nadenken, bewust zijn: Zelfbewustzijn van gedachten en emoties Vermogen om gepast gedrag te kiezen Zelfreflectie Probleemoplossend vermogen Doelen stellen
model van het brein 3e 2e 1e MIDDELSTE HERSENSCHORS MIDDELSTE DEEL VAN DE HERSEN-SCHORS 1e
7 + 2 Hoe groot is het bewuste? 7 3 2 7 5 1 9 2 5 7 1 8 2 4 6 3 2 7 5 Deel één: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. 7 3 2 7 5 1 9 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed? Heb je ook ezelsbruggetjes gebruikt? George Miller ”The Magical Number Seven, Plus or Minus Two Deel twee: Lees de volgende reeks cijfers in 15 seconden. 2 5 7 1 8 2 4 6 3 2 7 5 7 + 2 Schrijf nu alle cijfers zoals je die in je korte termijn geheugen hebt opgeslagen in de goede volgorde op een papier. Hoeveel cijfers heb je goed?
1. Onbewust onbekwaam 2. Bewust onbekwaam 3. Bewust bekwaam 4 Staps Leer Proces 1. Onbewust onbekwaam Bewust worden 2. Bewust onbekwaam Oefenen 3. Bewust bekwaam Routineren 4. Onbewust bekwaam Afleren: van stap 4 naar 2 en weer naar 4 Opnieuw leren: van 2 naar 4.
“Mislukking bestaat niet alleen feedback” Geef ik het op of ga ik door?
teleurgesteld stoppen Gevoelens in het 4 staps leerproces 4 succes ervaring 4 3 beter gevoel 1 neutraal 2b uitdaging gevoelens 2b 1 3 2a angst 2a teleurgesteld stoppen tijd
All learning, behaviour and change is unconscious
De drie niveaus van bewustzijn Waar bewustzijn wordt beschouwd als de vaardigheid van het maken van een voorstelling
Sta aan de kant van de oorzaak en niet aan de kant van het gevolg. Oorzaak en Gevolg O G Sta aan de kant van de oorzaak en niet aan de kant van het gevolg. Denk in opties. Ik voel me machteloos want zij …. Hij doet het weer!
Waar wil je zitten in jouw ‘levensbus’, achterin of achter het stuur?
Onbeperkende Overtuigingen Versterkende Overtuigingen = Versterkende Overtuigingen
Het centrale zenuwstelsel is niet in staat een ontkenning op te slaan Denk niet aan dit vliegende olifantje Denk niet aan wat je bij het ontbijt at Denk niet aan hoe je naar huis gaat na deze cursus