Gesubsidieerde bio-LNG keten? Waarom bio-LNG Wat is bio-LNG Wie zijn nodig voor een keten Wat zijn de problemen Hoe dit te realiseren Subsidie innovatiecontracten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FUELswitch in Gelderland
Advertisements

“Alternatieven wachten op grote technologiedoorbraken” Presentatie ir. Rein Willems President-directeur Shell Nederland B.V. Jaarcongres KIVI NIRIA Thema:
Rijden op aardgas / Groengas
Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
DriversChallenge.
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Duurzame aandrijving en hybride
H4 Klimaatbeleid in de praktijk
Even duurzaam worden juli ) People, Planet, Profit en de rol van de overheid 3) De onderdelen van het concept 4) Technologie interactie.
SenterNovem Utrecht, Bio-LNG Schoon, goedkoop, h Bio-LNG Hernieuwbaar, schoon en goedkoper dan fossiele brandstoffen De brandstof van de toekomst.
Interreg Project ARBOR
Subel1 Is de productie van biobrandstoffen een alternatief voor de export van bietsuiker?
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Meesterproef Scheikunde Koolstofdioxide CO 2 ontstaat bij alle verbrandingen concentratie CO 2 sinds Industriële Revolutie toegenomen van 0,032%
De Milieubarometer, een praktisch instrument voor de GGZ instellingen Voor meten, vergelijken, communicatie van milieuprestatie en milieukosten Adriaan.
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Afval Energie Bedrijf Eric Velthuizen Sales Manager 8 april 2004.
PRODUCTINFORMATIE # 605 E.E.V. DXi11 & DXi13 23/06/2009 Product Marketing Renault Trucks Benelux.
WELKOM 3 december Volvo V60 Plug-in Hybrid Een samenwerking tussen de Volvo Car Corporation en Vattenfall, de Zweedse leverancier van elektriciteit.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
LNG in Dual Fuel trucks Jan Schouten.
Duurzame energie.
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
Stadsgas Biogas in de stad.
Scania en alternatieve brandstoffen Symposium ‘LNG heeft de Toekomst’
De duurzaamheid van warmtebronnen
Toelichting op programma GGiM Partnerplatform, 24 maart 2015 Marcel Vos.
Duurzame energie Biomassa.
Duurzame energie Biomassa.
1 Veiligheidssymposium UVS - NICM Welkom. Omschakelen naar aardgas voor appartementen Premies
Warmtenetten voor het verduurzamen van de energievraag.
Van Wind naar gemeenschappelijke Win(d)st
Jan van der Meer Wethouder Klimaat & Energie. Duurzaamheidsagenda: werken aan een duurzame toekomst Duurzame economie Duurzame stedelijke ontwikkeling.
Bio-energie cluster Oost Nederland Bioenergie cluster Oost-Nederland
Energietransitie en innovatie Marco van
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Sportparken in zwaar weer Iedere vereniging krijgt te maken met: Een gemeente die ‘dekkende’ huur wil, Stijgende erfpacht, Terugtrekkende sponsoren, Kortingen.
CONTINU EMISSIE MONITORING SYSTEEM (CEMS) Bart de Boer, Frerik van Beijnum.
De Avalex aanpak 24 februari Wat en wie is Avalex.
Over de grens met gas Boost your business, ignite your success Werkconferentie Novio Tech Campus Nijmegen, 6 juni 2014.
Prinsjesdag 2013 Afdeling Auto’s Amsterdam, 18 september 2013.
Bio Energie Bergerden business case nu gericht op productie van groen gas uit biomassa met winning van CO2. Core business BEB: NATTE VERGISTING.
Innovatie uit de markt d.m.v. Best Value Procurement Pilotproject Energietransitie Fietsverbinding Vlietpolderplein Marian van Aacken – Projectmanager.
LNG sleephopperzuiger
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Ontwikkelingen nieuwe windparken. Waarom een duurzaam Leudal? Terugdringen van broeikasgas CO 2 Stijgende energieprijzen voor fossiele brandstoffen.
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
Voedselverspilling In kader van VROM programma Ketengericht Afvalbeleid >> Als het gaat om milieu en leefomgeving.
INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
CO2 Toolboxmeeting Dolmans Landscaping Group
Verhoogde CO2 uitstoot is niet alleen slecht voor de opwarming van de aarde, maar ook schadelijk voor mens en milieu.
De thematische strategie luchtverontreiniging van de Europese Commissie Steven Lauwereins LNE – Afdeling Lucht, Hinder, Risicobeheer, Milieu & Gezondheid.
Leren zonder ZorgPact In deze bijeenkomst wil ik met u in gesprek hoe een zorgpact vorm te geven Voorbeeld: regio RijnGouwe Centraal: een zorgpact moet.
CO2 emissies in de gemeente Oude IJsselstreek
Marvin, Charlotte, charmayne, roos
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
Inventarisatie
De juiste oplossing voor een schoon milieu
De juiste oplossing voor een schoon milieu
ontwikkeling zero-emissie rijden voertuigen, tankinfra, regelgeving
LNG Pilots Effecten, milieuprestatie en potentieel van biogas en bio-LNG in Nederland.
LNG met haring 21 juni 2018.
The Next Step 21 juni 2018.
Aardgasvrije wijken, regionale energiestrategie & Klimaatakkoord
Waterstof tankstations in Nederland, het perspectief
Waterstof Elektrisch rijden Het hoe en waarom autofabrikanten inzetten op FC-EV Workshop Waterstof - 23 mei Berghem Chris van Dijk, RAI Vereniging.
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
N.V. RENDO Holding “Energietransitie!”
Transcript van de presentatie:

Gesubsidieerde bio-LNG keten? Waarom bio-LNG Wat is bio-LNG Wie zijn nodig voor een keten Wat zijn de problemen Hoe dit te realiseren Subsidie innovatiecontracten BMA Sustainability advice

Milieu en economie Fossiele bronnen zijn eindig Verminderen afhankelijkheid Versterken eigen economie CO2 emissie reductie – –30% < CO 2 tov – –duurzame energie 20% (nu 2%) Verbeteren luchtkwaliteit – –verminderen emissies NOx, fijn stof – –euro emissieklassen BMA Sustainability advice

Broeikasgas uitstoot Lokaal schadelijke uitstoot Benzine Diesel LPG benzine hybride CNG Biodiesel Gen. 1 bio CNG LNG Biodiesel Gen. 2 E85 Elektrisch/H2 LNG Energietransitie BMA Sustainability advice

biomethaan in mobiliteit gasvormig ( bio-)CNG – –personenauto’s – –bestelauto’s – –bestelbussen – –bussen vloeibaar ( bio-)LNG – –vrachtagens – –schepen en …. – –treinen BMA Sustainability advice

Liquified Natural Gas (vloeibaar aardgas) – –1 koolstof en 4 waterstofatomen – –fossiel aardgas bij C – –methaan gehalte van 85 tot 96 % – –LNG: 50 MJ / kg of 22,7 MJ / ltr – –diesel : 44 MJ / kg of 36,8 MJ / ltr bio-LNG – –uit : mest, GFT, agr. afval e.a. – –methaan gehalte vanaf 97 % – –productie goedkoper als fossiel LNG – –geen food-fuel discussie voor : – –wegtransport tot 40 ton treingewicht – –maar ook scheepvaart en treinen Wat is (bio) LNG ? BMA Sustainability advice

schoner (EEV of Euro 6) stiller dan diesel aanbestedingen overheid Toegang tot milieuzones % CO 2 neutraal Prestaties vergelijkbaar Imago Terugverdienen: – –bij km/jr : tvt 3-5 jr – –bij 7 jr expl. : km/jr Waarom (bio)-LNG BMA Sustainability advice

LNG trucks 4 leveranciers – –Mercedes: Econic – –Iveco : Stralis, Euro Cargo – –Scania: 270 en 310 pk – –Volvo: 460 pk dual fuel kenmerken trucks – –aanschaf : > € € – –opslagvolume: ltr – –actieradius: km – –verbruik diesel : 30 ltr op 100 km – –verbruik LNG : 30 kg op 100 km LNG prijs – –€ 0,75 – € 0,85 /kg (excl BTW) BMA Sustainability advice

Terugverdiencapaciteit BMA Sustainability advice

Maken van bio-LNG Kosten maken bio LNG € 0,75 - € 0,90 kg afhankelijk van : omvang van de plant aard feed stock feed in tarief proceskeuze subsidies BMA Sustainability advice

vergunningen Stakeholders in de keten afnemers / transporteurs vulpunt bevoegd gezag aanjager investeerder subsidie BMA Sustainability advice √ √ √ √ √ √ √√ leverancier biomassa producent voertuigen

Overheden –Provincie Zuid-Holland –Omgevingsdienst West Holland –Gemeenten Alphen, Gouda, Leiden Vergister : –Indaver (Delta) Leveranciers : –Cyclus, Alphen a/d Rijn, Gevulei Afnemers : –Hoogvliet, Verkerk, Duivenvoorde, van Uden, Detail Resultgroup, gem. Alphen a/d Rijn Vulpunt : –BP, HIT BMA Sustainability advice Wie zijn de stakeholders

Overheden –Aanbesteding GFT verwerking –Instand houden regionale keten –Vermijden staatssteun Vergister –Voldoende en constante aanvoer –Aanvoer van gelijke en goede kwaliteit –Productiekosten –Voldoende en zekere afname bio-LNG Afnemers –Juiste prijs bio-LNG –Juiste voertuigen Vulpunt –Investering versus omzet BMA Sustainability advice Wat zijn de uitdagingen

Wat doen de stakeholders Bepalen eigen haalbaarheid Bepalen investerings- en deelname bereidheid Gewenste ondersteuning Meewerken opstellen projectplan Ondertekenen Letter of Commitment (LoC) BMA Sustainability advice

Hoe een keten te realiseren Provincie financiert projectmanager Projectmanager benadert alle stakeholders Uitwerken projectonderdelen per stakeholder Opstellen projectomschrijving/-plan Ondersteunen stakeholders Invullen projectsheet (Stichting LNG TR&D) tbv deelname innovatie contract small scale LNG Bewaken traject toekenning Projectuitvoering BMA Sustainability advice

Innovatiecontracten 1. Small Scale (bio)LNG – –1 hoofdlijn 3 marktintroductie of hoofdlijn 4 sociale acceptatie 2. Groengas – – 2 programmalijn “toepassing” 60/40 verdeling van publieke en private middelen Indien voor 1 april 2011 – –Projectplan/-sheets – –LoC : Letter of Commitment Projectmanager – –Gerko Brouwer – – –06 – BMA Sustainability advice