GUI Graphical User Interface. Wat is een Graphical User Interface Mooi Gebruiksvriendelijk Veel denkwerk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Advertisements

Les 2 Vandaag •Vragen over voorgaande stof •Plaatjes •Tabellen •Links •Huiswerk.
De Schoolkrant illustreren
Aanpassing Direct lid worden Toevoegen extra invoerveld Aanmelden SMS service Als u op de hoogte gehouden wilt worden via SMS dan kunt u hieronder u mobiele.
Van domeinklasse tot implementatie
CSS & HTML Les 2 Navigatie. De tag voor het maken van verwijzingen naar pagina’s of delen van een webpagina. Contact Het element wordt gebruikt om de.
Hoofdstuk 10.2 Rekenmachine-casus.
Het type int Tekenen met Java operatoren
Klassen en objecten.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
Hoofdstuk 10 Overerving.
Eerste deeltoets Uitwerking. Resultaten Gemiddeld: 6,01 Tips voor de volgende keer: – Werk in klad uit, schrijf duidelijk – Oefenen met loops en tellertjes.
Consoletoepassing Variabelen Klassen
Algoritmiek Java GUIs, AWT en Swing API Overzicht te bestuderen stof, voorbeeldtentamen Hoorcollege 15 - Ma. 11 dec L.M. Bosveld-de Smet.
1 Datastructuren Introductie tot de programmeeropgaven in C++ Jan van Rijn
JAVA UTILITIES PACKAGE EN BIT-MANIPULATIE
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Java GUI nJava is platform-onafhankelijk nLook&feel past zich aan aan het platform new FileDialog(……).show();
1 Syntax JavaLogo. 2 Hoofdstuk 1 Tekenen in Java.
Training Powerpoint Maxeda
Letterrekenen K. van Dorssen.
Logo Kleur Typografie Scherm layout (grid) Beelden en illustraties
Hoofdstuk 5 Interactie. Controls Form Label Button Label TextBox.
Co-Green Dit is een sheet met tekst. Dit is de kop. Dit is bullit 1. Deze bullits kunnen over de gehele lengte van de sheet doorlopen Dit is bullit.
Powerpoint Hoe moet het NIET?.
Web 1.0 HTMLAfbeeldingen FlashHyperlinks CSS Participation AJAX Usability Design Ruby on Rails.
Overerving: It’s a kind of magic…. Principes van OO: 1) Overerving 2) Encapsulatie 3) Polymorphisme = (deel van het) OO. paradigma.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Constructoren Genesis 1:1 Aarde a1 = new Aarde(“Adam”, “Eva”);
Hoofdstuk 11.3 Algoritmen: Zoeken in een netwerk.
HTML De basis-elementen.
Scope. Scope van variaben/methoden Een variabele is te gebruiken binnen de { en } waarbinnen hij is aangemaakt. Hetzelfde geld voor een methode { int.
Hoofdstuk 3 Methoden om te tekenen.
Hoofdstuk 12 Ontwerp van programma’s. Ontwerp van de GUI nStandaard in Applets: alle met add toegevoegde componenten komen naast elkaar (totdat de regel.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 8: Gebruikersinterface © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Graphics, input & more!.  Graphics  Input  Sound  … game loop?
DIV Architecture Seminarie Webdesign. CSS-bestand oproepen Voeg tussen en de volgende lijn code toe om een CSS-file te laten werken: Zorg ervoor dat je.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Herhaling: He who does not learn from history, is doomed to repeat it.
Verschillende rollen en stijlen
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Loops en errors Array's Random try catch for loop while loop do while loop.
ARNHEM NAAM DATUM TITEL Voeg afbeelding in, klik rechts en kies Naar achtergrond, pas dan de tekst aan.
Een opMERKelijk cv. Waarom een cv? spring …hoe spring je er uit??
Bestanden Lezen Schrijven Afbeeldingen. Bestandstypen.txt.png eigen.
GUI & classes Een Gui in een class steken en het object gebruiken.
De definitie van een object. Een object is een verzameling van eigenschappen en bewerkingen. Veel voorkomende objecten zijn: D (display) Gui (user interface)
Bespreking testpracticum.  Javaconventies! ◦ KlasseNamen beginnen met Hoofdletter ◦ objectNamen/methodeNamen met kleine letter  Aanspreken GUI ◦ Zie.
GUI Graphical User Inferface. Window Definieer object(en) create voeg toe aan Gui update Gui draw Gui.
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Objectgeoriënteerd Programmeren (2)
Succesvol informatief presenteren
Stiftgedichten.
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Sjabloonsite Koen Van Cauwenberge.
Letterfrequentie turven
Gameprogrammeren: Expressies
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Informatica-Actief Thema: Informatie en communicatie Hoofdstuk:
Typografie (2).
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 5
Direct Realisatie Les 3 HTML en CSS in s Direct Realisatie Les 3.
Game: omgaan met tijd (Jewel-Jam)
Digitale beeldverwerking
Taalhulp voor een PowerPoint: lay-out
Transcript van de presentatie:

GUI Graphical User Interface

Wat is een Graphical User Interface Mooi Gebruiksvriendelijk Veel denkwerk

Window De window heet in JAVA het frame. JFrame() JFrame(String title).setTitle(String title).setSize(int width, int height).setDefaultCloseOperation(int operation).setLocationRelativeTo(Component c).setVisible(boolean v).add(component c).add(component c, int layoutlocation)

JFrame JFrame Vensternaam = new JFrame(); JFrame Vensternaam = new JFrame(String title);

.setTitle(String title) maakt de titel kan altijd gebruikt worden

.setSize(int width, int height) Zet het formaat van het venster

.setDefaultCloseOperation(int operation) wat te doen als op sluitkruisje word gedrukt JFrame.EXIT_ON_CLOSE JFrame.DO_NOTHING_ON_CLOSE JFrame.HIDE_ON_CLOSE JFrame.DISPOSE_ON_CLOSE

.setLocationRelativeTo(Component c) Zet de locatie Altijd na setSize()

.setVisible(boolean v) Maakt het scherm zichtbaar. In begin is het false

.add(Component c) /.add(Component c, int layoutlocation) Voegt componenten toe Kan extra informatie voor layout meekrijgen

Layout absolute layout Layout Managers FlowLayout BorderLayout

Absolute layout.setBounds(int x, int y, int width, int height); 0, 0 (x, y) is links boven alle componenten hebben de.setBounds methode frame.setLayout(null);.add(Component c)

FlowLayout Rekent zelf uit waar componenten komen. frame.setLayout(new FlowLayout());.add(Component c) Volgorde van.add methode maakt uit.

BorderLayout Kent 5 gebieden CENTER vergroot NORTH en SOUTH houden zelfde hoogte WEST en EAST houden zelfde breedte.add(Component c, BorderLayout.*); frame.setLayout(new BorderLayout());

Knoppen JButton Knopnaam = new JButton(String text) ;.setText(String text);.setEnabled(boolean e);.setVisible(boolean v);.addActionListener(ActionListener al);

ActionListener “Luistert” of er iets gebeurd.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) { // Wat te doen als er iets gebeurd } });

Panelen JPanel Aparte layout JPanel panel = new JPanel(); frame.add(panel) / frame.add(panel, layoutinfo);

Tekst JLabel enkele regel wanneer te lang krijg je: dit is je z... JLabel label = new Jlabel(); JLabel label = new JLabel(String text);.setText(String text);.setVisible(boolean v);.setFont(Font f);

Font new Font(String fontname, int style, int size) Verdana, Arial, Times New Roman Font.PLAIN, Font.BOLD, Font.ITALIC pt

Invoervelden 4 constructors JTextField() → lengte is 0 en geen tekst JTextField(String text) → lengte is gelijk aan tekst, tekst staat in veld. JTextField(int columns) → lengte is invoer en geen tekst JTextField(String text, int columns) lengte is invoer en met text

Methodes en functies.setText(String text).getText().setEnebled(boolean e).setFont(Font font).setVisible(boolean v)

Huiswerk Afbeelding van tussen de 10 en de 40 pixels hoog en breed. Hoogte en breedte hoeven niet gelijk te zijn maak er acht pixels rood (255, 0, 0) op willekeurige plekken in maak er acht pixels groen (0, 255, 0) op willekeurige plekken in maak er acht pixels geel (255, 255, 0) op willekeurige plekken in de rest moet zwart (0, 0, 0).