Hoe hun-vrees tot fouten leidt Een onderzoek naar het gebruik van hen en hun in formeel en informeel schriftelijk taalgebruik Merel van Leeuwen, Tim van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Zinsontleden Gemaakt door: B & G.
Naamvallen In tegenstelling tot het Nederlands heeft het Duits vier naamvallen: Eerste naamval: Tweede naamval: Derde naamval: Vierde naamval: Nominativ.
Communicatie & Presentatie
Grammatica hst. 1 t/m 3 Woordsoorten Zinsdelen PV H1 WG LW H. 1 NG BNW
Basisschool de Wester 9 mei 2014.
Fouten met verwijswoorden
Taalkunde Grammatica A
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Lerarenopleiding Nederlands
Taalkunde Grammatica A
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Welkom op de informatieavond van groep 7
Stijlkwesties op woordniveau
Stappenplan ontleden Enkelvoudige zinnen.
Het lijdend voorwerp!.
Three steps to success Foutloos zinnen vertalen in drie stappen
HERHALING ZINSLEER.
Stijl: hij/zij/het, hem/haar, zijn/haar
Vorige keer Standaardfouten bij het formuleren Dubbelopfouten.
Meervoudig samengestelde zinnen
Het lijdend voorwerp 3 VMBO - Frans.
Leidinggeven H6 Werkoverleg Logistiek teamleider.
Wat gaan we doen vandaag?
Hoofdstuk 4 Grammatica zinsdelen
Hoofdstuk 2 Grammatica zinsdelen
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
GRAMMATICA Groepjes woorden uit een zin die bij elkaar horen:
Paragraaf twee: verkeerde verwijswoorden
Woordsoorten Maud Hutten.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Diagnostische waarde van de anamnese om lumbosacrale wortelcompressie vast te stellen
Het werkwoord ontleed(t)
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Woordsoorten benoemen
Het voorzetselvoorwerp Grammatica Havo 2. Opdracht 1 maken. Hoeveel voorzetsels kun je invullen op de stippellijnen? Onderstreep het werkwoord dat bij.
Cursus Formuleren Nieuw Nederlands
Exclusive Sneakerstore SYMEN DODEMONT 1MEBC. marktanalyse  Concurrenten vaak niet al hun schoenen in alle maten  Er zijn veel concurrenten op de markt.
Nederlands Woensdag 6 januari 2va.
De verwerving van de verleden tijd door Nederlandstalige kinderen De invloed van het taalaanbod en semantische predisposities Margot Rozendaal Scriptiepresentatie.
WERKWOORDELIJK GEZEGDE
Goed of Fout Jan Odijk & Gertjan van Noord CLARIAH-middag Amersfoort,
De ultieme flexicurity tool? Deeltijd-WW Dimitris Pavlopoulos (VU) Katja Chkalova (CBS en UvA)
GRAMMATICA BLOK 1 T/M 4 Uitleg en voorbeelden Woordsoorten Basis leerjaar 4.
Hoofdstuk 5 Grammatica zinsdelen Meewerkend voorwerp.
Hoofdstuk 4 Grammatica zinsdelen
Grammatica voorzetselvoorwerp.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Hoofdstuk 2 Grammatica zinsdelen
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Verschil: redekundig en taalkundig ontleden
Taal en woordenschat h3 Werkwoorden met vaste voorzetsels
Argumenteren en betogen II
Hoofdstuk 2 Grammatica woordsoorten
Wedekerend ww en vnw Wederkerig vnw
Verwijswoorden.
Media is er altijd en overal
Het persoonlijk voornaamwoord
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
De apen aan de andere kant van het hek kregen vandaag heel wat grappige mensen te zien
Argumenteren en betogen II
Extra oefenen Hoofdstuk 1 & 2 Ta!ent: Grammatica & Spelling
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Grammatica zinsdelen 2havo, periode 2a.
BINGO! Persoonsvorm, werkwoordelijk gezegde, naamwoordelijk gezegde, onderwerp, lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp, bijwoordelijke bepaling en voorzetselvoorwerp.
Who/which voornaamwoorden
Transcript van de presentatie:

Hoe hun-vrees tot fouten leidt Een onderzoek naar het gebruik van hen en hun in formeel en informeel schriftelijk taalgebruik Merel van Leeuwen, Tim van Dam, Roos Kuipers 22 januari, 2016

Hoe zit het ook alweer met hun?.. Of hen? - Christiaen van Heule (1625) Hen -Lijdend voorwerp -Na voorzetsel -Meewerkend voorwerp: alléén met aan, voor of bij Hun -Meewerkend voorwerp: zonder voorzetsel -Bezittelijk vnw.

Hun-vrees -Van Hout (1999) -Kooyman (2011) Hoe ziet hun-vrees eruit? Vermijden van hun  vervangen door hen  vervangen door ze  vervangen door nomen Vervolgonderzoek

Onderzoeksvraag: Is hun-vrees meer in formeel schriftelijk taalgebruik terug te vinden dan in informeel schriftelijk taalgebruik? Hypothese: in formeel schriftelijk taalgebruik zal hun-vrees worden aangetroffen en in informeel schriftelijk taalgebruik niet

Methode Corpus: OpenSonar Tekstsoort: formeel en informeel 12 drieplaatsige werkwoorden

OpenSonar

Voorbeelden categorieën (1)De kapster overhandigde hen het geld uit de kassa. (mw f) (2)De Geus herinnert hen aan hun belofte [...] (lv g) (3)[…] al onze trouwe kiezers bedanken en hen verzekeren [...] (mw2 f) (4)Op dat ogenblik vertelde één van hen dat […] (vz2 g) (5)[…] met een nieuwe hen toont hij zich enthousiast (-)

SPSS Logistische regressie Crosstabs

Resultaten (1) Logistische regressietest Invloed functie op correctheid  mw vaker fout dan lv (odds ratio=253,622, p<.001) Invloed woordkeuze op correctheid  hen vaker fout dan hun (odds ratio=.011, p<.001) Invloed tekstsoort op correctheid  geen significant verschil in formele en informele teksten (odds ratio=.881, p=.528)

Resultaten (2) formeelInformeel hen hun hen + hun hen als mw hen als mw goed2331 hen als mw fout hen als lv goed22848 hen als lv fout00 hun als mw hun als mw goed hun als mw fout121 hun als lv goed00 hun als lv fout87 formeelinformeel hen hun1539 hen + hun hen als mw5715 hen als mw goed82 hen als mw fout4913 hen als lv goed12978 hen als lv fout00 hun als mw123 hun als mw goed113 hun als mw fout10 hun als lv goed00 hun als lv fout218 hen na vz goed30565 hen na vz fout00 hun na vz goed00 hun na vz fout113 Tabel 1, categorie 1Tabel 2, categorie 2

Resultaten (3) goedfout totaal hen23(2,8)675(81,8)698 (84,6) hun126 (15,3)1(0,1)127(15,4) totaal149(18,1)676 (81,9)825 (100) goedfout totaal hen31(6,0)322(62,6)353(68,7) hun140(27,2)21(4,1)161(31,3) totaal171(33,3)343(66,7)514(100) Tabel 3, mw formeel Tabel 4, mw informeel Hen vaker gekozen bij drieplaatsige werkwoorden Hen vaak fout gebruikt Hun meestal goed gebruikt Geen grote verschillen formeel en informeel

Resultaten (3) goedfout totaal hen23(2,8)675(81,8)698 (84,6) hun126 (15,3)1(0,1)127(15,4) totaal149(18,1)676 (81,9)825 (100) goedfout totaal hen31(6,0)322(62,6)353(68,7) hun140(27,2)21(4,1)161(31,3) totaal171(33,3)343(66,7)514(100) Tabel 3, mw formeel Tabel 4, mw informeel Hen vaker gekozen bij drieplaatsige werkwoorden Hen vaak fout gebruikt Hun meestal goed gebruikt Geen grote verschillen formeel en informeel

Resultaten (3) goedfout totaal hen23(2,8)675(81,8)698 (84,6) hun126 (15,3)1(0,1)127(15,4) totaal149(18,1)676 (81,9)825 (100) goedfout totaal hen31(6,0)322(62,6)353(68,7) hun140(27,2)21(4,1)161(31,3) totaal171(33,3)343(66,7)514(100) Tabel 3, mw formeel Tabel 4, mw informeel Hen vaker gekozen bij drieplaatsige werkwoorden Hen vaak fout gebruikt Hun meestal goed gebruikt Geen grote verschillen formeel en informeel

Resultaten (3) goedfout totaal hen23(2,8)675(81,8)698 (84,6) hun126 (15,3)1(0,1)127(15,4) totaal149(18,1)676 (81,9)825 (100) goedfout totaal hen31(6,0)322(62,6)353(68,7) hun140(27,2)21(4,1)161(31,3) totaal171(33,3)343(66,7)514(100) Tabel 3, mw formeel Tabel 4, mw informeel Hen vaker gekozen bij drieplaatsige werkwoorden Hen vaak fout gebruikt Hun meestal goed gebruikt Geen grote verschillen formeel en informeel

Resultaten (3) goedfout totaal hen23(2,8)675(81,8)698 (84,6) hun126 (15,3)1(0,1)127(15,4) totaal149(18,1)676 (81,9)825 (100) goedfout totaal hen31(6,0)322(62,6)353(68,7) hun140(27,2)21(4,1)161(31,3) totaal171(33,3)343(66,7)514(100) Tabel 3, mw formeel Tabel 4, mw informeel Hen vaker gekozen bij drieplaatsige werkwoorden Hen vaak fout gebruikt Hun meestal goed gebruikt Geen grote verschillen formeel en informeel

Conclusie Hun-vrees aangetoond Weinig contrast formele en informele teksten

Hun-paradox Gebruik van hun Change from above Change from below

Referenties Van Bergen, G. et al. ‘Leve hun! Waarom hun nog steeds hun zeggen.’: Nederlandse Taalkunde. 16. (2011): Print. Van Heule, Christiaan. ‘De Nederduytsche Grammatica ofte Spraec-konst’ ed. W.J.H. Caron. Groningen/ Djakarta: Print. Van Hout, R. ‘Waarom veroveren ‘hun’ onze taal? Sociale en taalkundige verklaringen voor de opkomst van een subjectspronomen.’ Thema’s en trends in de sociolinguïstiek 3. Huls, E. Weltens, B. Tilburg: ANeLA, Print. Kooyman, A. ‘Hen en hun tussen 1600 en 2010’: Neerlandia (2011): Print.