Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
- Hoe noem je uitkomsten?
Advertisements

Een getal met een komma noemen we een decimaalgetal.
WACHT MENEER VAN DALEN NOG STEEDS OP ANTWOORD ?
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
H1 Basis Rekenvaardigheden
Dynamische tijdbalk Een dynamische tijdbalk geeft een uitvergroot deel van de algemene tijdbalk weer. Hij heet dynamisch omdat hij er voor elke periode.
Rekenen met machten met hetzelfde grondtal
Niveau 1F Paraat hebben: (selectie) Omzetten van eenvoudige breuken in decimale getallen. Optellen en aftrekken van veel voorkomende gelijknamige en ongelijknamige.
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 5
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Ronde 1: aan het werk gaan.
Les 2 groep 8 leerdoel: Je kunt werken met een verhoudingstabel.
GELIJKNAMIGE BREUKEN les 31.
Bewerkingen met breuken Les 37.
Breuken.
De breuken-quiz.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 01
Rekenen met verdeelsleutels
Breuken in berekeningen
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Gecijferdheid les 1.3 Kwadraten en machten
Werk uit.. Methode 1)hou de teller samen door haakjes in te voeren 2)vervang de breukstreep door het deelteken 3)hou ook de noemer samen door haakjes.
Rekenen met getallen : = x Delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde van die breuk. Maak je zelf zo min mogelijk.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie a • 10b
rekenen Basisvaardigheden toegepast rekenen
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
/ \ S t a a r t d e l i n g e n * Level 1
Wiskunde voor Engineering HU / Boswell Bèta 11 augustus.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
IMATerials: audiomat  .
Getallenkennis 5de leerjaar.
Standaard normaalverdeling
Les 4 : rekenen met tabellen
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Breuken optellen.
Bewerkingen 5de leerjaar.
Hoofdrekenen 1.
Het vereenvoudigen van breuken
Rekenen Les 5: vermenigvuldigen en delen Les 6: Afronden met breuken en kommagetallen.
Breuken optellen en aftrekken
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Wiskunde Blok 5 les 17.
G8 2 Vergelijkingen met breuken oplossen M A R T X I © André Snijers W
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Hoofdstuk 17 Breuken basis. Hoofdstuk 17 Breuken basis.
Gehele getallen optellen en aftrekken
Breuken optellen en aftrekken
Info 2 Vereenvoudigen van breuken M A R T X I © André Snijers W K U N
De kommagetallen De kommagetallen De kommagetallen © Andre Snijers.
Breuken delen Breuken delen Breuken delen © André Snijers.
M A R T X I W K U N E D S 2 G1 Rekenen met breuken © André Snijers.
Breuken vermenigvuldigen
Bijzondere verhoudingen
De rationale getallen De rationale getallen De rationale getallen
Machten van breuken Machten van breuken Machten van breuken
Info 2 Rationale getallen tot een positieve macht verheffen M A R T X
Vergelijkingen van de vorm x + a = b oplossen
Vergelijkingen van de vorm ax + b = c oplossen
Soms handig om priemgetallen te gebruiken.
Hoofdrekenen 1.
Verder rekenen met kommagetallen
Vermenigvuldigen en delen. Toepassen.
Optellen, aftrekken en vereenvoudigen
Breuken optellen en aftrekken
Transcript van de presentatie:

Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen). Van breuken naar decimalen. Procenten. Lengte, oppervlakte en inhoudsmaten. Tijd.

Breuken vereenvoudigen Stel je deelt een pizza in 16 stukken en je eet er 8 op. Je eet 8/16 deel van de pizza op. Dit kun je als breuk schrijven: 8 16 Als je hem in 8 stukken had verdeeld en je had er vier opgegeten dan was 4 deel door jouw opgegeten 8 Als je hem in 4 stukken had verdeeld en je had er 2 opgegeten dan was 2 deel door jouw opgegeten. 4 Als je hem in 2 stukken had verdeeld en je had er 1 opgegeten dan was 1 deel door jouw opgegeten 2 In de plaatjes aan de zijkanten zie je dat 8 en 4 en 2 en 1 16 8 4 2 Allemaal de helft van de pizza is. Het is dus allemaal hetzelfde. Met vereenvoudigen bedoelen ze dat je de kleinste breuk als antwoord geeft dus in geval 1/2

Vereenvoudigen (2) Als je de teller en de noemer door hetzelfde getal kunt delen verandert de waarde niet. De bedoeling is dat je de teller en de noemer door een zo groot mogelijk getal deelt. Voorbeelden: Teller 2 (: 2) = 1 Noemer 4 (: 2) 2 100 (: 100) = 1 27 (: 3) = 9 11 (:11) = 1 200 (: 100) = 2 30 (: 3) 10 55 (:11) = 5

Breuken optellen Bij het optellen van breuken maak je de noemers altijd gelijk Daarna tel je de hele en tellers bij elkaar op. Teller Noemer Voorbeelden: 2 + 3 = 4 + 3 = 7 2 + 3 = 10 + 9 = 19 = 1 4 4 8 8 8 8 3 5 15 15 15 15 x2 x3 x5 x5 x3 x2

Breuken Aftrekken Bij het aftrekken van breuken maak je de noemers altijd gelijk Daarna tel je de hele en de tellers van elkaar af Teller Noemer Voorbeelden: 2 - 3 = 4 - 3 = 1 1 2 - 4 =1 10 - 12 = 25 - 12 = 13 4 8 8 8 8 3 5 15 15 15 15 15 x3 x2 x5 x3 x5 x2

Breuken vermenigvuldigen Maak van de gemengde breuk een gewone breuk Vermenigvuldig de tellers met elkaar Vermenigvuldig de noemers met elkaar Bereken de uitkomst en vereenvoudig Teller Noemer Voorbeelden: 1 2 x 5 = 10 x 5 = 50 = 1 2 = 1 1 8 6 8 6 48 48 24 2 x 5 = 2 x 5 = 10 = 1 4 = 1 2 6 1 6 6 6 3 x x x x

Breuken delen Maak van de gemengde breuk een gewone breuk Delen = vermenigvuldigen met het omgekeerde Dit betekent dat je de tweede breuk omdraait en hetzelfde doet als met vermenigvuldigen Vermenigvuldig de tellers met elkaar Vermenigvuldig de noemers met elkaar Bereken de uitkomst en vereenvoudig Voorbeeld: 1 2 : 5 = 10 x 6 = 60 = 1 20 = 1 1 8 6 8 5 40 40 2

Dus… bij breuken Optellen en aftrekken: noemer gelijk maken Vermenigvuldigen en delen: van gemengde breuken alleen hele breuken maken. Vermenigvuldigen: tellers en noemers vermenigvuldigen Delen: de 2e breuk omdraaien en daarna tellers en noemers vermenigvuldigen.

Breuken, decimalen en % 1 = 100% = 1 = 2 = 1000 = paarse gedeelte 1 2 1000 0,5 = 50% = 1 = 2 = 500 = paarse gedeelte 2 4 1000 0,25 = 25% = 1 = 2 = 250 = paarse gedeelte 4 8 1000 0,1 = 10 % = 1 = 2 = 100 = paarse gedeelte 10 20 1000

Hoe van breuken naar decimalen Dit kun je doen met behulp van de staartdeling. Voorbeeld: 5 schrijf je zo in een staartdeling : 33 / 5 \ 33 Je mag achter de 5 zoveel nullen zetten als je wilt. Omdat de 5 kleiner is dan 33 weet je dat het antwoorden onder de een zit dus schrijf je 0, aan de rechterkant. 33 / 5000000 \ 0, De 33 past 1 keer in de 50. de 1 schrijf je rechts. Er blijft 17 over. De nul haal je naar beneden. 33 / 5000000 \ 0,1 170 33 past 5 keer in 170 33 / 5000000 \ 0,15 165 50 En zo kun je nog een hele tijd verder gaan.