Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Performance management
Advertisements

Karina Menten Vision, E-procurement & E-fulfillment1 Vision E-procurement E-fulfillment.
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Informatica 1, Blok 1, Hoofdstuk 2
Prestaties Schatten en Managen
Cobian Backup 8 Welkom op de Cobian presentatie.
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Incident & Probleem management
Praktijk case: “Geautomatiseerd scannen én verwerken van ingekomen facturen” ICT Platform.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Testen, deployment en configuratiemanagement
Organisatie van de HRM-functie
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Bepalen huidige bedrijfsprocessen Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning.
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Waardeketen van Porter
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Requirementsmanagement
Waardeketen van Porter
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Samenwerking Wave 0.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
AFAS Project administratie
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte- management Contract- management Financieel management Capaciteits- management Kwaliteits- management Ontwerp Realisatie Testen Transitie Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen huidige computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige computertechnologie Strategie Security Require- ments man. Change support

Gerealiseerde requirements Ongerealiseerde requirements Requirementsmanagement

Het requirementsproces Specificeren Eliciteren Analyseren Valideren Start Uitgewerkte requirements Voorbereiding

Opstellen requirements - Stap 1 Beschrijf het bedrijfsproces gedetailleerd Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie3. Actie4. Actie 5. Einde bedrijfsproces

Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 5. Doorgeven: (deel)bestelling klaar 4. Bestelling uitvoeren en klaarzetten A A 9. Klanten verlaten tafel 6. Uitleveren (deel)bestelling 7. Evt. vervolgbe- stelling(en) 8. Afrekenen 6a. Evt. herstelacties uitvoeren Afhandeling terrasbestellingen

Samenhang met andere bedrijfsprocessen Afhandelen terrasbestellingen Promotie activiteiten Prepareren voedsel Prepareren drinken Aanvullen voorraad Afhandelen facturen Afhandelen barbestellingen Uitvoeren reparaties Uitvoeren schoonmaak

Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie3. Actie4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: 1. …. 2. …. …. Opstellen requirements - Stap 2 Beschrijf per actie in het bedrijfsproces de benodigde gegevens (input en invoer)

Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input- gegevens: 1.Aanbod drankjes / hapjes 2.Aanbiedingen Afhandeling terrasbestellingen Data invoer / mutatie: 1.Tafelnummer 2.Aantal klanten 3.Bestelling per persoon

Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie3. Actie4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: 1. …. 2. …. …. Functionaliteit: 1. …. 2. …. …. Opstellen requirements - Stap 3 Beschrijf per actie in het bedrijfsproces de benodigde functionaliteit

Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input- gegevens: 1.Aanbod drankjes / hapjes 2.Aanbiedingen Functionaliteiten: 1.Tonen bij elkaar horende menu- opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) 2.Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen 3.Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu 4.Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Data invoer / mutatie: 1.Tafelnummer 2.Aantal klanten 3.Bestelling per persoon

Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie3. Actie4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: 1. …. 2. …. …. Functionaliteit: 1. …. 2. …. …. Interface: Opstellen requirements - Stap 4 Beschrijf per actie in het bedrijfsproces schetsmatig de interface

Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input- gegevens: 1.Aanbod drankjes / hapjes 2.Aanbiedingen Functionaliteiten: 1.Tonen bij elkaar horende menu- opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) 2.Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen 3.Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu 4.Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Schets interface: Data invoer / mutatie: 1.Tafelnummer 2.Aantal klanten 3.Bestelling per persoon

Eten Afrekenen Drinken Thee Koffie Cappuccino Latte macchiato Espresso Cola Spa blauw Spa rood …… € 2,10 € 2,40 € 3,10 € 2,80 € 2,40 € ….. Cola Spa rood …… € 2,40 € 4,80 € … Schets algemene interface opnemen bestelling Eten Afrekenen Drinken Thee Koffie Cappuccino Latte macchiato Espresso Cola Spa blauw Spa rood …… € 2,10 € 2,40 € 3,10 € 2,80 € 2,40 € ….. Cola Spa rood …… € 2,40 € 4,80 € … Schets detail interface na klikken op “koffie” Aanbieding: Koffie + appelpunt € 4,20

Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie3. Actie4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: 1. …. 2. …. …. Functionaliteit: 1. …. 2. …. …. Interface: Regels / restricties: 1. …. 2. …. …. Opstellen requirements - Stap 5 Beschrijf per actie in het werkproces regels c.q. restricties

Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input- gegevens: 1.Aanbod drankjes / hapjes 2.Aanbiedingen Functionaliteiten: 1.Tonen bij elkaar horende menu- opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) 2.Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen 3.Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu 4.Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Schets interface: Regels / restricties: 1. Bij bestelling van alcoholische drank en vermoeden van minderjarigheid ID vragen. 2. Invoerapparaat moet draagbaar zijn Data invoer / mutatie: 1.Tafelnummer 2.Aantal klanten 3.Bestelling per persoon

Opstellen requirements - Stap 6 Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie3. Actie4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: 1. …. 2. …. …. Functionaliteit: 1. …. 2. …. …. Interface: Regels / restricties: 1. …. 2. …. …. Niet-functionele systeemvereisten: 1. …. 2. …. …. Beschrijf voor het gehele bedrijfsproces de niet-functionele systeemvereisten

Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input- gegevens: 1.Aanbod drankjes / hapjes 2.Aanbiedingen Functionaliteiten: 1.Tonen bij elkaar horende menu- opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) 2.Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen 3.Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu 4.Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Schets interface: Regels / restricties: 1. Bij bestelling van alcoholische drank en vermoeden van minderjarigheid ID vragen. 2. Invoerapparaat moet draagbaar zijn Niet-functionele systeemvereisten: 1. De responsetijd van het systeem moet voor elke actie < 0,2 sec zijn. 2. Het systeem moet per jaar bestellingen met gem. 4 bestelregels aankunnen + 7 jaar bewaartermijn Data invoer / mutatie: 1.Tafelnummer 2.Aantal klanten 3.Bestelling per persoon

Opstellen requirements - Stap 7 Naam bedrijfsproces 1. Start bedrijfsproces 2. Actie3. Actie4. Actie 5. Einde bedrijfsproces Benodigde input-gegevens: 1. …. 2. …. …. Data invoer / mutatie: 1. …. 2. …. …. Functionaliteit: 1. …. 2. …. …. Interface: Regels / restricties: 1. …. 2. …. …. Niet-functionele systeemvereisten: 1. …. 2. …. …. Wensen- en innovatielijst: 1. …. 2. …. …. Beschrijf voor het gehele bedrijfsproces de wensen- en innovatielijst

Workflow afhandeling terrasbestellingen 1. Klanten gaan aan tafel zitten 2. Serveerster neemt bestelling op 3. Bestelling doorgeven aan bar 4. … Benodigde input- gegevens: 1.Aanbod drankjes / hapjes 2.Aanbiedingen Functionaliteiten: 1.Tonen bij elkaar horende menu- opties (bijv. bij bestelling van koffie ook gebak-opties tonen) 2.Niet leverbare items als zodanig herkenbaar in menu tonen 3.Na einde bestelling per persoon terugspringen naar hoofdmenu 4.Bestelde items in apart scherm tonen zodat eenvoudig het aantal kan worden verhoogd. Afhandeling terrasbestellingen Schets interface: Wensen- en innovatielijst: 1. Klanten zelf laten bestellen en online afrekenen 2. Middels NFC o.i.d. het tafelnummer automatisch laten vullen 3. Bij bestelling ook foto van stuk van kleding per persoon nemen (geen gezicht i.v.m. privacy) zodat bij het uitserveren niet meer hoeft te worden gevraagd wie wat had besteld Regels / restricties: 1. Bij bestelling van alcoholische drank en vermoeden van minderjarigheid ID vragen. 2. Invoerapparaat moet draagbaar zijn Niet-functionele systeemvereisten: 1. De responsetijd van het systeem moet voor elke actie < 0,2 sec zijn. 2. Het systeem moet per jaar bestellingen met gem. 4 bestelregels aankunnen + 7 jaar bewaartermijn Data invoer / mutatie: 1.Tafelnummer 2.Aantal klanten 3.Bestelling per persoon

Voorbeeld use case diagram Bron: Aesthetic Software (

Prioriteitenlijst 1. …. 2. …. 3. …. 4. …. 5. …. 6. …. 7. …. 8. …. …

Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management support Contract- management Financieel management Capaciteits- management Kwaliteits- management Realisatie Testen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige bedrijfsprocessen Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen strategie business – inzet computertechnologie Bepalen huidige computertechnologie Bepalen verandermogelijkheden Bepalen toekomstige computertechnologie Strategie Security Require- ments man. Change support Behoefte- management Ontwerp Transitie Gebruikers- ondersteuning