Verstandelijke beperking Door Matthias Mievis. Inleiding  Verstandelijke beperking: vormen en definities  VB en intelligentiebepaling  VB en het bepalen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Korfbal voor mensen met een mentale handicap
Advertisements

Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Onderwerpsverkenning
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Diabetes en de hersenen
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
HBO Toegepaste psychologie Contactdag GGZ Kinderen en Jeugd
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Verstandelijke beperking
Deel 2: Ethiologie van verstandelijke beperking
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
DCD Developmental Coordination Disorder
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Autisme Spectrum Stoornissen
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Phelan-McDermid Oudercontactdag
Deel 2: Ethiologie van verstandelijke beperking
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Verstandelijke beperking
Ontwikkelingen in de genetische diagnostiek van verstandelijke beperking Maya Wauters 1BaO B2.
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Verstandelijke beperking
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
De domeinen & Niveau bij ABB.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Week 3. PROGRAMMA Artikel ‘Ondersteuning van ouders met een verstandelijke beperking Artikel ‘Kwetsbare kinderen’ Gastcollege.
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
SADANopdracht Wat dansen met je doet. Een kwalitatief onderzoek bij kinderen met een mentale beperking. Michelle Vandenhende.
Zelfverwondend gedrag en slaapstoornissen bij mensen met een verstandelijke handicap.
Automutilatie bij jongeren
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Functioneel | Herstel Een visie vanuit de psychische gezondheidszorg Jaap van der Stel – Lector GGz – Hogeschool Leiden.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
Emmily De Bosschere Referentie: Vanspranghe, E., & Vermeulen, P. (2004). Psychologische begeleiding van mensen met autisme. Tijdschrift voor Orthopedagogiek,
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Doelen behalen met activiteiten
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Doelen behalen met activiteiten
Thema 1 Algemene inleiding verstandelijke beperking
Het werkmodel LVB: kan dit nog mee?
Kenniskring jobcoaching SBCM
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Verstandelijke beperking Door Matthias Mievis

Inleiding  Verstandelijke beperking: vormen en definities  VB en intelligentiebepaling  VB en het bepalen van specifieke cognitieve functies  VB en emotionele en gedragsproblemen  Risicofactoren  Risicofactoren die direct in verband staan met een VB  Risicofactoren samenhangend met VB  Implicaties voor diagnostiek en behandeling  Diagnostiek  Behandeling  Conclusie

Verstandelijke beperking: vormen en definities OmschrijvingIQ-range %-verdelingsniveaus verstandelijke beperking Zwakbegaafd Lichte verstandelijke beperking50/ Matige verstandelijke beperking34/40 – 50/55 Ernstige verstandelijke beperking20/25 – 35/40 Diepe verstandelijke beperkingLager dan 20/25 Tabel 1DSM-IV-TR codering voor de mate van een verstandelijke beperking.

Verstandelijke beperking: vormen en definities  Vroeger werd een verstandelijke beperking geassocieerd met het IQ  Momenteel hebben andere aspecten een belangrijkere rol ingenomen, nl.:  Adaptief gedrag  Behoefte aan ondersteuning  Definitie volgens de AAIDD (American associaton on intellectual and developmental disabilities)  ‘Mentale retardatie is een beperking die gekenmerkt wordt door significante tekortkomingen in zowel intellectueel functioneren als in adaptief gedrag, zoals tot uitdrukking komt in conceptuele, sociale en praktisch adaptieve vaardigheden. Deze beperkingen vinden hun ontstaan voor het achttiende levensjaar’

Verstandelijke beperking: vormen en definities  Greenspan  verenigt de aspecten intellectueel functioneren en adaptief gedrag in één term – personal competence  4 competentiedomeinen  Concetpual competence(intelligentie en taalvaardigheden)  Everyday competence(sociale en praktische intelligentie)  Affective competence(temperament en karaktereigenschappen)  Physical competence(lichamelijke en motorische competenties

Verstandelijke beperking: vormen en definities  VB en intelligentiebepaling  Van groot belang om het gedrag af te stemmen  Onder- en overschatting leiden veelal tot reactieve gedragsproblemen  Types intelligentie in een IQ-test  ‘crystallized’ intelligentie  Aangeleerde kennis  ‘fluid’ intelligentie  Nauwelijks aangeleerde kennis  IQ-tests die beide intelligentietypes scoort  WISC (Wechsler intelligence scale for children)  WAS (Wechsler adult intelligence scale)  ‘fluid’ IQ-tests (minder afhankelijk van taal, cultuur en schoolervaringen)  SON-R(Snijders-Oomen Niet-verbale Intelligentietest en de Raven)

Verstandelijke beperking: vormen en definities  VB en het bepalen van specifieke cognitieve functies  CAS (Cognitive assessment system) – DAS, Naglieri & Kirby  Om gericht onderzoek te doen naar cognitieve functies  Uitgangspunt – ‘Planning-Attention-Simultaneaous-Succesive’  1 e functionele eenheid  Arousalliggen samen aan de basis van mentale activiteit  Aandachtsprocessen  2 e functionele eenheid (2 informatieverwerkingsprocessen  Sequentiële verwerking  Simultane verwerking  3 e functionele eenheid  Executieve functies

Verstandelijke beperking: vormen en definities  VB en emotionele- en gedragsproblemen  Psychopathologie is 3 tot 4 keer zo groot bij VB-kinderen als bij leeftijdsgenoten  Socale problemen  Aandachtsproblemenbij LVB  Agressief gedrag  Problemen op communicatief vlak  In zichzelf gekeerd zijnbij MVB (deels EVB)  Autistiform gedrag  Pica  Automutilerenbij EVB  Echolalie  Rumineren

Risicofactoren  Risicofactoren die direct in verband staan met een VB  Genetisch bepaalde aandoeningen  Fragiele-X-syndroom  Prader-Willi-syndroom  Velocardiofaciaal syndroom (Shprintzensyndroom)  Syndroom van Klinefeltert  Neurologische aandoeningen  Epilepsie  Overige aandoeningen  Syndroom van Landau-Kleffner  Foetaal alcoholsyndroom (FAS)

Risicofactoren  Risicofactoren samenhangend met VB  Cognitieve ontwikkeling en informatieverwerking  Werkgeheugen staat hierin centraal  Taalontwikkeling  Vertraagde taalontwikkeling in het eerste levensjaar vormt een belangrijke indicator voor ontwikkelingsproblemen  NL als 2 e taal  Taal vormt vaak het belangrijkste medium in begeleiding en behandeling  Emotionele ontwikkeling  Minder adequate en meer emotiegestuurde strategieën om met problemen om te gaan

Risicofactoren  Risicofactoren samenhangend met VB  Sociale ontwikkeling  Belangrijk domein hierin is het sociaal aanpassingsniveau  Vormt de basis voor aanpassingsgedrag  Lichamelijke en motorische ontwikkeling  Onhandige fijne en grove motoriek vormen indicatoren voor lichte neurologische stoornissen  Daarnaast vormen gehoor en zicht ook belangrijke indicatoren

Implicaties voor diagnostiek en behandeling

 Taalontwikkeling  Reynell test voor taalbegrip  TvK  TAK-R  Emotionele ontwikkeling  SEO  Sociale ontwikkeling  SRZ-P  Vineland-Z  Sociale cognities  TOM  SPT  Lichamelijke en motorische ontwikkeling  BSID-II  SMZ

Implicaties voor diagnostiek en behandeling  Behandeling  Bestaande behandelmethoden  Orthopedagogische behandeling in een instelling voor VB-kinderen  Nieuwe behandelmethoden  ‘stop en denkprogramma’  ‘proberen anders te denken (PAD) programma’  Training  Bevordert de generalisatie van het geleerde buiten de oefengroep  Therapie  Speltherapie  Psychomotorische therapie (PMT)  Psychofarmaca  Ondersteuning van de ouders en groepsleiding  D.m.v. videohometraining en intensieve orthopedagogische gezinsbegeleiding (IOG)

Implicaties voor diagnostiek en behandeling  Compensatie  Spreek VB-kinderen aan op hun sterke punten  Omgevingsaanpassingen  Niet enkel rekening houden met beperkingen  Ook aandacht geven aan de uitdaging van de omgeving en de prikkelbaarheid  Dit vergroot ontwikkelingsmogelijkheden

Conclusie  Naast het IQ spelen ook het sociaal adaptatievermogen een belangrijk kenmerk bij het bepalen van een VB  Er zijn verschillende gradaties van een VB met elk hun specifieke gedragskenmerken  Zowel genetische afwijkingen, structurele abnormaliteit in de frontale kwabben, een voorgeschiedenis met epilepsie als ook een abnormale werking van de schildklier kunnen aan de basis liggen van een VB  Er zijn tevens voldoende tests ontwikkeld om specifieke deelaspecten te scoren  Naast therapie kan men ook opteren voor een farmaceutische behandeling  Ook een goede ondersteuning door ouder en groepsleiding zijn cruciaal

Bedankt voor uw aandacht Matthias Mievis