Verstandelijke beperking Door Matthias Mievis
Inleiding Verstandelijke beperking: vormen en definities VB en intelligentiebepaling VB en het bepalen van specifieke cognitieve functies VB en emotionele en gedragsproblemen Risicofactoren Risicofactoren die direct in verband staan met een VB Risicofactoren samenhangend met VB Implicaties voor diagnostiek en behandeling Diagnostiek Behandeling Conclusie
Verstandelijke beperking: vormen en definities OmschrijvingIQ-range %-verdelingsniveaus verstandelijke beperking Zwakbegaafd Lichte verstandelijke beperking50/ Matige verstandelijke beperking34/40 – 50/55 Ernstige verstandelijke beperking20/25 – 35/40 Diepe verstandelijke beperkingLager dan 20/25 Tabel 1DSM-IV-TR codering voor de mate van een verstandelijke beperking.
Verstandelijke beperking: vormen en definities Vroeger werd een verstandelijke beperking geassocieerd met het IQ Momenteel hebben andere aspecten een belangrijkere rol ingenomen, nl.: Adaptief gedrag Behoefte aan ondersteuning Definitie volgens de AAIDD (American associaton on intellectual and developmental disabilities) ‘Mentale retardatie is een beperking die gekenmerkt wordt door significante tekortkomingen in zowel intellectueel functioneren als in adaptief gedrag, zoals tot uitdrukking komt in conceptuele, sociale en praktisch adaptieve vaardigheden. Deze beperkingen vinden hun ontstaan voor het achttiende levensjaar’
Verstandelijke beperking: vormen en definities Greenspan verenigt de aspecten intellectueel functioneren en adaptief gedrag in één term – personal competence 4 competentiedomeinen Concetpual competence(intelligentie en taalvaardigheden) Everyday competence(sociale en praktische intelligentie) Affective competence(temperament en karaktereigenschappen) Physical competence(lichamelijke en motorische competenties
Verstandelijke beperking: vormen en definities VB en intelligentiebepaling Van groot belang om het gedrag af te stemmen Onder- en overschatting leiden veelal tot reactieve gedragsproblemen Types intelligentie in een IQ-test ‘crystallized’ intelligentie Aangeleerde kennis ‘fluid’ intelligentie Nauwelijks aangeleerde kennis IQ-tests die beide intelligentietypes scoort WISC (Wechsler intelligence scale for children) WAS (Wechsler adult intelligence scale) ‘fluid’ IQ-tests (minder afhankelijk van taal, cultuur en schoolervaringen) SON-R(Snijders-Oomen Niet-verbale Intelligentietest en de Raven)
Verstandelijke beperking: vormen en definities VB en het bepalen van specifieke cognitieve functies CAS (Cognitive assessment system) – DAS, Naglieri & Kirby Om gericht onderzoek te doen naar cognitieve functies Uitgangspunt – ‘Planning-Attention-Simultaneaous-Succesive’ 1 e functionele eenheid Arousalliggen samen aan de basis van mentale activiteit Aandachtsprocessen 2 e functionele eenheid (2 informatieverwerkingsprocessen Sequentiële verwerking Simultane verwerking 3 e functionele eenheid Executieve functies
Verstandelijke beperking: vormen en definities VB en emotionele- en gedragsproblemen Psychopathologie is 3 tot 4 keer zo groot bij VB-kinderen als bij leeftijdsgenoten Socale problemen Aandachtsproblemenbij LVB Agressief gedrag Problemen op communicatief vlak In zichzelf gekeerd zijnbij MVB (deels EVB) Autistiform gedrag Pica Automutilerenbij EVB Echolalie Rumineren
Risicofactoren Risicofactoren die direct in verband staan met een VB Genetisch bepaalde aandoeningen Fragiele-X-syndroom Prader-Willi-syndroom Velocardiofaciaal syndroom (Shprintzensyndroom) Syndroom van Klinefeltert Neurologische aandoeningen Epilepsie Overige aandoeningen Syndroom van Landau-Kleffner Foetaal alcoholsyndroom (FAS)
Risicofactoren Risicofactoren samenhangend met VB Cognitieve ontwikkeling en informatieverwerking Werkgeheugen staat hierin centraal Taalontwikkeling Vertraagde taalontwikkeling in het eerste levensjaar vormt een belangrijke indicator voor ontwikkelingsproblemen NL als 2 e taal Taal vormt vaak het belangrijkste medium in begeleiding en behandeling Emotionele ontwikkeling Minder adequate en meer emotiegestuurde strategieën om met problemen om te gaan
Risicofactoren Risicofactoren samenhangend met VB Sociale ontwikkeling Belangrijk domein hierin is het sociaal aanpassingsniveau Vormt de basis voor aanpassingsgedrag Lichamelijke en motorische ontwikkeling Onhandige fijne en grove motoriek vormen indicatoren voor lichte neurologische stoornissen Daarnaast vormen gehoor en zicht ook belangrijke indicatoren
Implicaties voor diagnostiek en behandeling
Taalontwikkeling Reynell test voor taalbegrip TvK TAK-R Emotionele ontwikkeling SEO Sociale ontwikkeling SRZ-P Vineland-Z Sociale cognities TOM SPT Lichamelijke en motorische ontwikkeling BSID-II SMZ
Implicaties voor diagnostiek en behandeling Behandeling Bestaande behandelmethoden Orthopedagogische behandeling in een instelling voor VB-kinderen Nieuwe behandelmethoden ‘stop en denkprogramma’ ‘proberen anders te denken (PAD) programma’ Training Bevordert de generalisatie van het geleerde buiten de oefengroep Therapie Speltherapie Psychomotorische therapie (PMT) Psychofarmaca Ondersteuning van de ouders en groepsleiding D.m.v. videohometraining en intensieve orthopedagogische gezinsbegeleiding (IOG)
Implicaties voor diagnostiek en behandeling Compensatie Spreek VB-kinderen aan op hun sterke punten Omgevingsaanpassingen Niet enkel rekening houden met beperkingen Ook aandacht geven aan de uitdaging van de omgeving en de prikkelbaarheid Dit vergroot ontwikkelingsmogelijkheden
Conclusie Naast het IQ spelen ook het sociaal adaptatievermogen een belangrijk kenmerk bij het bepalen van een VB Er zijn verschillende gradaties van een VB met elk hun specifieke gedragskenmerken Zowel genetische afwijkingen, structurele abnormaliteit in de frontale kwabben, een voorgeschiedenis met epilepsie als ook een abnormale werking van de schildklier kunnen aan de basis liggen van een VB Er zijn tevens voldoende tests ontwikkeld om specifieke deelaspecten te scoren Naast therapie kan men ook opteren voor een farmaceutische behandeling Ook een goede ondersteuning door ouder en groepsleiding zijn cruciaal
Bedankt voor uw aandacht Matthias Mievis