Vermelding onderdeel organisatie June 3, Ontwerpen onderwijzen NVON publicatie: Onderzoeken en ontwerpen met 4-14 Ineke Frederik Wim Sonneveld, SEC, TU Delft
June 3, Overzicht 1.Introductie: motiveren, verrassen, nieuwsgierigheid opwekken 2.Kern NVON publikatie: Onderzoeken en ontwerpen 4-14 Ontwerpen: niet aan beginnen??? (24, 33 en 39) Aandacht voor motivatie Het geheel en de delen Proces, produkt en presentatie 3.Afsluiting: Leerlijn do’s en don’t s bij ontwerpen onderwijzen
Spuugmodelletjes 1.Pillensorteerder 2.Preparaattransporteur 3.Spinnenvanger 4.Zadenverspreider 5.Medicijn vernevelaar Groepswerk; tijd 20 min en dan 10 min presenteren June 3, 20163
4 Waarom spuugmodelletjes? Didactisch principe: geheel-delen-geheel etc Voorbeeld van ontwerpproces: Korte tijd, tijdsdruk Concreet product, succes voor iedereen Principe van een mogelijke oplossing Maakt ideeën los Peer beoordeling mogelijk Veel vaardigheden: denken, overleggen, samenwerken, verkopen De nadruk ligt op het proces
June 3, Ontwerpproces
Cycluszooming June 3, 20166
7 Of (divergeren)
Techniek12+: Aanleeropdrachten techniek12plus.nl 29 nov 20128
Leerlijn PrincipeVoorbeeld Motivatie in oriëntatiefaseDrama in de klas. Inleefoefeningen reuma Eerst gehele proces oefenenSpuugmodelletjes Werken met aansprekende realistische problemen Biomedische technologie, veiligheid, duurzaamheid… ReflecterenNa elke opdracht reflectie en abstractie Deelvaardigheden (HKJ)Aanleeropdrachten T12+ Oefenen bij alle vakkenSamenwerken met collega’s 29 nov 20129
June 3, Afsluiting: do’s en don’ts bij ontwerpen onderwijzen + 1.Aandacht voor motivatie 2.Wissel hele proces en inzoomen op deelvaardigheden af. 3.Proces, product en presentatie 4.Vaak herhalen in telkens andere context met toename rol van vakkennis - 1.Behandelen van de ontwerpcirkel 2.Nadruk leggen op het produkt 3.Afkijken verbieden