SLO Gedragswetenschappen De opleiding. AVL (Academisch Vormingsinstituut voor Leraren) –Website POC Gedrags- en maatschappijwetenschappen –Community Toledo.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het leerkrediet.
Advertisements

SPECIFIEKE LERARENOPLEIDING LICHAMELIJKE OPVOEDING
Mentorendag 28 oktober 2009.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Wanneer kan ik aan de SLO beginnen?
De Specifieke Lerarenopleiding (SLO) THOSE WHO CAN, TEACH!
SLO Maatschappijwetenschappen en Filosofie
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Master psychologie, pedagogische wetenschappen, educatieve studies
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Prof. Antonia Aelterman – voorzitter opleidingscommissie lerarenopleiding Informatieavond lerarenopleiding 24 september 2007 Deel I: afwerken in de academische.
Specifieke Lerarenopleiding
Informatieavond 13 september 2010 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
Informatieavond 13 september 2012 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
Informatieavond 28 juni 2012 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Modeltrajecten Master in Overheidsmanagement en - beleid K.U.Leuven Faculteit Sociale Wetenschappen Instituut voor de overheid.
Modeltrajecten Master in Overheidsmanagement en - beleid K.U.Leuven Faculteit Sociale Wetenschappen Instituut voor de overheid.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Studietraject (vrijstellingen) voor studenten met diploma professionele bachelor secundair onderwijs – Lichamelijke Opvoeding POC LO&BW Bijlage.
Theologie en religiewetenschappen studeren Voor wie reeds beschikt over een diploma hoger onderwijs.
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
De specifieke lerarenopleiding aan de Universiteit Antwerpen
Praktijkervaring en reflectie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Bijeenkomst September 2015
Infosessie SLO 18 maart SLO Taal- en letterkunde pag. 1 Specifieke Lerarenopleiding (SLO)
Individueel Studieprogramma
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Info Specifieke LerarenOpleiding (SLO) Talen Welkom!
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
SLO Gedragswetenschappen De opleiding. AVL (Academisch Vormingsinstituut voor Leraren) –Website POC Gedrags- en maatschappijwetenschappen –Community Toledo.
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
1 SLO Gedragswetenschappen De opleiding Welke richting van de lerarenopleiding? In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie.
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
Informatie Specifieke Lerarenopleiding Talen. Overzicht 1.Waarom de academische lerarenopleiding volgen? 2.Waarom je lerarenopleiding aan de KU Leuven.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
Master in de Psychologie Infosessie 10 mei u Michotte.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Introductiedag Bacheloropleiding HW 18 september 2015.
Introductiedag Schakelprogramma HW 18 september 2015.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 29 april 2014.
Studietijdmeting met KronosMetis Pedagogische wetenschappen Educatieve studies Onderwijskunde Educational studies SLO gedragswetenschappen Verantwoordelijke.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 26 april 2016.
1 SLO Gedragswetenschappen De opleiding Welke richting van de lerarenopleiding? In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 28 april 2015.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
Rollen binnen het werkplekleren
Infodagen Februaritrajecten
OF Het praktijksemester.
Daphne Keller 30 augustus 2017
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
INTRODUCTIE academiejaar
Leerkrediet
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Universitaire Pabo van Amsterdam
SLO Maatschappijwetenschappen en Filosofie
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

SLO Gedragswetenschappen De opleiding

AVL (Academisch Vormingsinstituut voor Leraren) –Website POC Gedrags- en maatschappijwetenschappen –Community Toledo SLO Gedragswetenschappen / SLO Eco / SLO MWF –Faculteitswebsite –Toledo: zoeken van een stageplaats

Website AVL - Algemene universiteitsbrede informatie –Lerarenopleiding en stage: Algemeen stagevademecum studenten / mentoren Contracten preservice en inservice / formulier LIO Registratie stage (2010 – 2011) Lijst mesotaken SLO Gedragswetenschappen –Faculteitswebsite: algemene informatie –Toledo: zoeken van een stageplaats |O0A10a| Stage Gedragswetenschappen: deel 1 Toegang na ‘voorlopig opslaan ISP’

Community ( ): (toegang na voorlopig opslaan ISP) –Specifieke informatie stage SLO Gedragswetenschappen –Stagevademecum studenten / mentoren –… Stage SLO Gedrags- en maatschappijwetenschappen

Starten met de SLO? 3 situaties : 1.In combinatie met je basisopleiding Masteropleiding, schakelprogramma, of bij mastervakken gelijktijdig met bacheloropleiding 2.Als onderdeel van je basisopleiding sommige tweejarige masteropleidingensommige tweejarige masteropleidingen – als minor 30 SP theoretische vakken SLO 3.Na je basisopleiding Inschrijven SLO 60 SP In één jaar (voltijds) of meerdere academiejaren (deeltijds) Verworven credits => 5 jaar geldig Ev. praktijkgedeelte in LIO

Vakken O0A01A/O0B49A Leren en onderwijzen O0A02A/O0A62A Onderwijs, opvoeding en samenleving Keuzevakken (≥ 8 sp) (tweede vakdidactiek mogelijk voor wie in de basisopleiding > 30 sp opo’s uit dat domein kan aantonen) O0A03A Praktijkoriëntatie O0A08A Vakdidactiek gedragswetenschappen O0A09A Concretisering van thema's uit de vakdidactiek gedragswetenschappen O0A10B Stage gedragswetenschappen 1 O0A11B Stage gedragswetenschappen 2

IN DE MASTER ‘INGEDAALD’ THEORETISCH DEEL VAN DE SLO

Pedagogische wetenschappen, major Onderwijskunde ‘Volledige’ indaling (30 sp) mogelijk Leren en Onderwijzen Onderwijs, opvoeding en samenleving richtingsstam Onderwijskunde Keuzevakken SLO Praktijkoriëntatie: de leraar als… Vakdidactiek gedragswetenschappen keuzevakken in de master Concretisering van thema’s …

Master Pedagogische wet., major Orthopedagogiek, major Sociale en Arbeidspedagogiek en major Pedagogiek ‘Gedeeltelijke’ indaling (< 30 sp) Leren en Onderwijzen Onderwijs, opvoeding en samenlevingvrijstelling mogelijk Keuzevakken SLO (*) Praktijkoriëntatie: de leraar als… Vakdidactiek gedragswetenschappen keuzevakken in de master Concretisering van thema’s … (*)AFHANKELIJK VAN WELKE SLO-KEUZEVAKKEN IS VOLLEDIGE INDALING IN PRINCIPE OOK MOGELIJK

Master Psychologie SLO-vakken opgenomen in Keuzevenster SLO Gedragswetenschappen  - ‘volledige’ of ‘gedeeltelijke’ indaling (30 sp) mogelijk voor Schoolpsychologie - geen indaling maar wel mogelijk om universiteitsbreed te kiezen, en dus ook SLO-vakken. Arbeids- en organisatiepsychologie Klinische en gezondheidspsychologie: volwassenen Theorie en onderzoek Zie ook programmagids

Master Educatieve Studies Mits toelating van de faculteit mogelijk om ‘Vakdidactiek’ en ‘Concretisering’ ingedaald te volgen. Max 8 stp Inhoudelijk aansluitend op gevolgde of huidige bachelor- of masteropleiding

De SLO en de diplomaruimte => Sinds huidig academiejaar geldt binnen de SLO een nultolerantie: onvoldoendes voor nieuw opgenomen opo’s worden niet getolereerd; toleranties uit blijven wel nog gelden.  Student kan zich zo vaak herinschrijven als hij/zij wil. => Sinds moet voor elke herinschrijving opnieuw betaald worden.

Welke vakken mag ik later geven? Onderscheid tussen hoger onderwijs en secundair onderwijs In secundair onderwijs: onderscheid –vereiste bekwaamheidsbewijzen –voldoende geachte bekwaamheidsbewijzen –“andere” bekwaamheidsbewijzen –Ond.vlaanderen.be/bekwaamheidsbewijzenOnd.vlaanderen.be/bekwaamheidsbewijzen Opgelet! kleuterleider licentiaat of master + onderwijzer = licentiaat of master + SLO “regentaat”

WELKE RICHTING VAN DE LERARENOPLEIDING?

In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie en pedagogische wet.  SLO Gedragswetenschappen Andere richting mogelijk als men in de basisopleiding 40 sp opo’s uit dat domein kan aantonen => moet worden aangevraagd bij de programmadirecteur van de desbetreffende POC

MODELTRAJECT

Wanneer en hoe afwerken? De lerarenopleiding telt 60 sp en valt onder algemene regeling (o.m. qua studiegeld) Kan in één jaar worden afgewerkt (voltijds) of gespreid over meerdere jaren (deeltijds) Credits voor de lerarenopleiding blijven 5 jaar geldig

Programma SLO Gedragswetenschappen: O0A01A/O0B49A Leren en onderwijzen (5 sp) [J. Elen] O0A02A/O0A62A Onderwijs, opvoeding en samenleving (3 sp.) [M. Simons] Keuzevakken (≥ 8 sp) (tweede vakdidactiek mogelijk voor wie in de basisopleiding > 30 sp opo’s uit dat domein kan aantonen) O0A03A Praktijkoriëntatie: de leraar gedrags- en maatschappijwetenschappen als innovator en onderzoeker (6 sp) [samen met SLO Economie en SLO Maatschappijwet. & Filosofie] (onderzoek in onderwijs, in groep en verdediging) O0A08A Vakdidactiek gedragswetenschappen (4 sp) [F. Depaepe] O0A09A Concretisering van thema's uit de vakdidactiek gedragswetenschappen (4 sp) [G. Kelchtermans, M. Lacante & praktijklectoren] O0A10B Stage Gedragswetenschappen 1 (15 sp) [G. Kelchtermans, M. Lacante & praktijklectoren] O0A11B Stage Gedragswetenschappen 2 (15 sp) [G. Kelchtermans, M. Lacante & praktijklectoren]

Volgtijdelijkheid = gelijktijdig Leren en onderwijzen Onderwijs, opvoeding en samenleving Vakdidactiek gedragswetenschappen Concretisering van thema’s uit de vakdidactiek gedragswetenschappen Stage gedragswetenschappen 1 Stage gedragswetenschappen 2

O0A09A Concretisering van thema’s uit de vakdidactiek gedragswetenschappen Inzichten en vaardigheden m.b.t. –creëren van een adequate leeromgeving –opmaken en verantwoorden van een lesscenario Organisatie: –9 sessies (6 x 3u en 3 x 2u) in kleine groepen met vaste samenstelling, begeleid door een lectorenduo –1 sessie van 2u over het aanmaken van een elektronisch portfolio –zelfstandig uit te voeren opdracht: uitvoerig verantwoorde en gedocumenteerde lesvoorbereiding Evaluatie: -aanwezigheid op alle sessies -zelfstandig uit te voeren opdracht (feedback in laatste sessie)

O0A10B Stage gedragswetenschappen deel 1 O0A11B Stage gedragswetenschappen deel 2 Twee stagedelen van elk 15 studiepunten In twee verschillende onderwijssettings, waarvan één in het secundair onderwijs Drie soorten opdrachten: -“ingroeistage” (lessen observeren) - 10 uren per stagedeel -“lesstage” - 19 lesuren zelf lesgeven en 1uur opstellen van een evaluatieopdracht per stagedeel -verwerven van diverse lerarencompetenties Elektronisch portfolio Stageovereenkomst (en online-registratie)

O0A10B Stage Gedragswetenschappen 1 O0A11B Stage Gedragswetenschappen 2 Modeltraject Analyse eigen sterktes en zwaktes i.f.v. Basiscompetenties Opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) Bespreking POP met praktijklector Stagebezoek met opname van les door de praktijklector Bespreking van opgenomen les Afsluitende bespreking Stage 1 / Bespreking van POP Stage 2 Stagebezoek met opname van les door de praktijklector Bespreking van opgenomen les Afsluitende bespreking Stage 2 Stage 1 Stage 2

Decretaal vastgelegde basiscompetenties van leraren Geordend in 10 typefuncties 1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 2. Opvoeder 3. Inhoudelijk expert 4. Organisator 5. Innovator en onderzoeker 6. Partner van ouders of verzorgers 7. Lid van een schoolteam 8. Partner van externen 9. Lid van de onderwijsgemeenschap 10. Cultuurparticipant

O0A10B Stage Gedragswetenschappen 1 O0A11B Stage Gedragswetenschappen 2 Diversiteitsstage in begeleiding- of tutoringsituaties (a rato van 4 sp) (max. 1 per student) 2010 – Buddyproject: studiebegeleiding voor meer kansen in het onderwijs in de Leuvense scholen 2.’t Scharnier: studiebegeleiding aan huis (regio Blankenberge en Knokke) 3.Compass: studiebegeleiding voor allochtone jongeren in Willebroek 4.Link in de Kabel 5.Zalmprogramma Meer informatie:

O0A10B Stage Gedragswetenschappen 1 O0A11B Stage Gedragswetenschappen 2 Stage als LIO-baan Student -beschikt reeds over een master- of licentiediploma -is personeelslid van een school voor secundair onderwijs of deeltijds kunstonderwijs of van een centrum voor volwassenenonderwijs -vervult onderwijsopdracht van ≥ 500 lesuren (kan worden gespreid over 2 jaren of aangevuld met pre-service stage) -krijgt begeleiding vanuit de school Specifiek contract tussen de K.U.Leuven en de school Eindbeoordeling gezamenlijk door stageschool en K.U.Leuven Info:

Administratie Studiegelden SLO: i.f.v. aantal opgenomen studiepunten Inschrijvingen gebeuren via de centrale studentenadministratie. Meer informatie: Contactpersoon voor alle administratieve aangelegenheden: Christophe VANDEWOUDE Waar? Lokaal VHI in Van Den Heuvelinstituut Dekenstraat 2. Wanneer? Maandag en donderdag tussen 11u en 13u, ander moment op afspraak. Telefoon:

SLO Gedragswetenschappen De stage

Stagevademecum Toledo-community: (toegang na voorlopig opslaan ISP) Stage SLO Gedrags- en maatschappijwetenschappen

Stappenplan stage Na de theoretische component Na of tijdens ‘Concretisering’ Concreet: stappenplan stage –Hoe zoek ik een stageplaats? –Wie is mijn praktijklector? –Welke vakken mag ik geven? –Wat dient er in mijn eportfolio te komen en wanneer? –Welke formulieren? –Welke opdrachten? –Problemen / vragen /...

Algemeen Stagedeel 1Stagedeel 2 Verplichte opdrachtenKeuzeopdrachten

Algemeen Twee afzonderlijke stagedelen In verschillende onderwijscontexten Afzonderlijk gequoteerd

O0A10B Stage Gedragswetenschappen 1 O0A11B Stage Gedragswetenschappen 2 Modeltraject Analyse eigen sterktes en zwaktes i.f.v. Basiscompetenties Opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) Bespreking POP met praktijklector Stagebezoek met opname van les door de praktijklector Bespreking van opgenomen les Afsluitende bespreking Stage 1 / Bespreking van POP Stage 2 Stagebezoek met opname van les door de praktijklector Bespreking van opgenomen les Afsluitende bespreking Stage 2 Stage 1 Stage 2

Hoe zoek ik een stageplaats? Stagescholen contacteren - zorg dat je zelf het stagevademecum voor studenten en voor de stageschool hebt doorgenomen - stappenplan Toledo: |O0A10a| Stage Gedragswetenschappen: deel 1 *indien de school waar je stage wenst te lopen in deze lijsten voorkomt, zo stap voor stap de juiste aanmeldingsprocedure volgen *indien de stageschool waar je stage wenst te lopen niet in de lijsten voorkomt, neem je gewoon zelf contact op met de school|O0A10a| Stage Gedragswetenschappen: deel 1 - indien stagecoördinator, vraag hem/haar hoe je de vakmentor kan contacteren en hoe de stage wordt georganiseerd in de school - toon zelf initiatief naar jouw vakmentor, geef aan wat er verwacht wordt vanuit de opleiding Contracten in drievoud laten ondertekenen en bezorgen bij Christophe Vandewoude + stage registreren (AVL)

Wie is mijn praktijklector ? Een van de lectoren bij wie je ‘Concretisering’ volgde. Je neemt zelf het initiatief voor contact. Je dient de lector op de hoogte te brengen van de start van jouw stage.

Welke vakken mag ik geven ? Zie : Bv. in het secundair onderwijs Gedragswetenschappen Opvoedkunde Pedagogie Praktijk toegepaste psychologie Psychologie Sociale wetenschappen Toegepaste psychologie

Elektronisch portfolio Je stelt je EPF open voor de praktijklector. Doel: leerproces tijdens je stage meedelen aan jouw praktijklector zodat die kan volgen Dus: van bij aanvang, via jouw POP, regelmatig jouw lesvoorbereidingen en reflecties posten Zelf afspreken met praktijklector hoe feedback gegeven wordt Introductiesessie e-portfolio geïntegreerd binnen ‘Concretisering’

Welke formulieren ? Zie Toledo-community: Stage SLO Gedrags- en maatschappijwetenschappenStage SLO Gedrags- en maatschappijwetenschappen O.a.: –Lesvoorbereidingsformulieren –Lesreflectieformulieren A B –Analyse van een opgenomen les

Per stagedeel Verplicht Observatie5 opdr. (10u) Lesopdrachten19u les Evaluatieopdracht1 opdracht Verwerkingsopdrachtenverslagen Begeleidingsopdrachtengesprekken lector, mentor, … Keuze95SBU Microniveau Mesoniveau>40SBU

Opdrachten op microniveau Klasportret: sterkte- en zwakteanalyse van leerlingen Het ontwikkelen van origineel leermateriaal De vakoverstijgende eindterm ‘Leren leren’ verwerken in de lesvoorbereiding De vraagstelling Activerende werkvormen Differentiëren (observatie) Differentiëren (uitvoering) Kritische vergelijking van studiemateriaal Projectiemateriaal functioneel aanwenden ICT functioneel integreren in de les Beoordelen en / of ontwerpen van een webquest Een parallelles bijwonen Het opstellen van een jaarplan Deelname aan een (vakgerelateerde) excursie Uitwerking van een excursie Klasmanagement De inrichting van het vaklokaal Het evalueren van vaardigheden en attitudes Waardeontwikkeling Actualiteit integreren in lessen Lectuur of beeldmateriaal tijdens de les Stedelijk cultuuraanbod Gelijke kansen scheppen in de klas Omgaan met conflicten en meningsverschillen

Opdrachten op mesoniveau De vakwerkgroep De begeleidende klassenraad De personeelsvergadering De pedagogische studiedag Participatieorganen Werkgroepen Het rapporteren van evaluatiegegevens Het oudercontact De geïntegreerde proef De rol van de klastitularis en de daarbij horende administratieve taken Leerlingenbegeleiding Observatie vakoverschrijdende eindtermen ‘ Leren leren’ op schoolniveau Het gebruik van de vrije ruimte Zelfgestuurd leren op schoolniveau Open leercentrum of andere leerbevorderende infrastructuur op school Observatie vakoverschrijdende eindtermen ‘Sociale vaardigheden’ op schoolniveau Gelijke Onderwijskansenbeleid in de school Juridische aspecten van het lerarenberoep Deelname aan onderwijsdebat

Wie is wie Stagecoördinatoren –Veronique De Roeck –Yves Blieck Administratie –Christophe Vandewoude Ombuds –Marieke Swerts Titularissen, eindverantwoordelijken SLO gedragswet –Prof. Dr. G. Kelchtermans –Prof. Dr. M. Lacante

Oproep Studentenvertegenwoordiging in de POC Gedrags- en maatschappijwetenschappen Interesse? neem contact op met