Krimp in de plattelandsdorpen van Noord-Nederland Hans Elshof Rijksuniversiteit Groningen/ Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut 3 maart.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

De sociale draagkracht van de dorpen in Borsele Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Leefgroepen in de kleuterschool
Dorpsvoorzieningen en leefbaarheid
Opvoeden in de stad en in een dorp
Informatieavond Actieplan Wonen
Demografische veranderingen op het platteland
Vooraf: niet doemdenken!
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Bevolkings- ontwikkeling Krimp Vergrijzing en Ontgroening
Omgaan met verandering in dorpen Stellingen Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Allemaal andersdenkenden
7/15/2014 | 1 Langer thuis wonen d.m.v. e-Health !/? Marjolein van Offenbeek, Albert Boonstra, Eveline Hage.
Krimpen met perspectief
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Beeldvorming (inleiding)
Aantekening §2 B-nummers.
Krimp, kwaliteit kleine scholen en vitaliteit kleine kernen 24 april 2013.
Beeldvorming (inleiding)
Planning: Startopdracht Uitleg paragraaf 3.4 Verwerkingsopdracht
Hoe ontstaat bevolkingsontwikkeling?
De leefbaarheid van het moderne platteland
Leefbaarheid, sociale cohesie en krimp: de nieuwe uitdaging Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Wat houdt een dorp leefbaar en vitaal?
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal?
De Sociale Draagkracht van Dorpen in Borsele Dr Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Bijeenkomst ‘Leefbaarheid’ Rabobank Zuidwest-Drenthe (2) Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
WORKSHOP LEEFBAARHEID Deel 2. Opzet Wat maakt uw dorp of streek leefbaar? Naar een model van leefbaarheid Waardering en Belang De leefbaarheid en sociale.
Bevolkingsverandering en de betekenis van dorpsaccommodaties Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Demografische verandering: Nieuwe kansen in krimpend Europa
Krimp: hoe omgaan met lokale bevolkingsverandering?
Lokale voorzieningen: voorwaarde of resultaat van leefbare en vitale dorpen? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Bevolkingsverandering: hoe houden we dorpen leefbaar en vitaal?
Lokale voorzieningen van twee kanten bezien Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
De sociale vitaliteit van ‘topdorpen’ Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Vitale dorpen, wat is daarvoor nodig? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Krimp: hoe belangrijk zijn verandering en verplaatsing voor ons? Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
Presentatie Prof. Dr. Leo van Wissen Masterclass Krimp 1 juli 2011 Kennisnetwerk Krimp Noord Nederland (KKNN)
Autisme in de dagelijkse praktijk
Vooraf: van - naar.
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon 26 mei 2014, werkconferentie Innovaties in het sociale domein.
INSPIRATIE. De X-Factor van de docent De workshop speelt zich af rondom de volgende rubrieken: Onderwijs Gezag Contact bedrijfsleven Betrokkenheid Maatschappelijke.
Open de wereld themadag FODOK en JC
EENS ONEENS Bedrijven moeten zich niet alleen op bedrijventerreinen, maar ook op het platteland mogen vestigen.
Regionale samenwerking Geïntegreerde kindvoorziening Dhr. van Gelder wethouder De Marne Mw. Hartman-Togtema wethouder Loppersum.
Een wereld van verschil
1 VWO Hoofdstuk 1 Bevolking § 2 - 4
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Krimp. DE VERENIGING KLEINE KERNEN NOORD-BRABANT Provinciale vereniging, werkgebied Noord-Brabant Noord-Brabant: 215 dorpen, totaal inwoners =
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Opgroeien in de stad les 3
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Stand van zaken Kennisagenda Radboud Engbersen (Platform31), Ede 3 maart 2016.
Bevolkingsprojecties voor Regio Brugge - Oostende Johan Surkyn en Liza Lauwers 1.
Zaterdag 18 juni Nota Onverkende Paden Presentatie onderwerp, copyright (c) 2007 Naar aanleiding van toezegging aan Statencie REW Vastgesteld op.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
toekomst basisonderwijs Vriescheloo
De leefbaarheid van het moderne platteland
Kwaliteit van leven en gezondheid
Hoe de jong-volwassenen verdwenen uit het oosten
Met ‘kieken wat ut wöt’ kom je er niet: de Achterhoek over 15 jaar
Bevolkingsomvang in Bronckhorst
Ellen Verstraten & Mariska Sijs
Omgevingsvisie gemeente Heerenveen - thematafel wonen
Transcript van de presentatie:

Krimp in de plattelandsdorpen van Noord-Nederland Hans Elshof Rijksuniversiteit Groningen/ Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut 3 maart 2016, Akoesticum Ede Kennis- en experimentendag bevolkingsdaling Promotoren: Leo van Wissen, Clara Mulder & Tialda Haartsen

Stad

Kunnen we wat orde scheppen in de migratiestromen op het platteland?

Kunnen we verklaren waarom sommige dorpen aantrekkelijker zijn voor bepaalde leeftijdsgroepen? – Dorpen op veen en klei aantrekkelijk voor jaar – Ouderen vertrekken uit kleine dorpen, en vestigen zich in grotere dorpen – In de gezinsvormende leeftijd worden kleinere meer afgelegen dorpen populair – Geen eenduidige effecten van nabijheid voorzieningen of groter aantal banen

Maakt het uit voor gezinnen met kinderen of er een basisschool in het dorp staat? – Dorpen zonder school trekken net zoveel gezinnen kinderen aan als dorpen met een school – In dorpen waar de school is gesloten is tijdelijk een iets grotere uitstroom – Mogelijke oorzaak: ‘Keep factor’

Heeft krimp een zelfversterkend effect? – Ja, de kans is groter dat iemand vertrekt uit een dorp dat in de voorgaande periode is gekrompen – Maar... het gaat over hele kleine aantallen

Wat merken mensen eigenlijk van krimp? – Gevoelens van verlies Voorzieningen Inwoners (ontgroening, ontgrijzing) Kwaliteit van de leefomgeving – Langzaam proces – Kleine invloed op totale leven – Leven op het platteland blijft mooi

Heeft krimp ook invloed op het sociale leven van de inwoners en op de sociale kracht van het dorp als geheel? – Er is zeker sprake van dat sociale verbonden uiteen vallen bij sluiting ontmoetingsplekken, maar mensen passen zich vaak aan – Sluiting voorzieningen brengt mensen ook bij elkaar

©Eric Kieboom, 2012 Dank voor uw aandacht! Contact: Hans Elshof