Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
LOB ????.
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
presentatie NPV 10 oktober 2012
NIETS ZO PRAKTISCH ALS EEN GOEDE VISIE (OIS (v)so 31 mei 2006) Cees de Wit.
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Having a good friend is a wonderful gift !
Powerpoint gemaakt door
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Onderzoek.
Alles draait om geld. Tv = internet = films = youtube=
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Levensecht leren is dialogisch leren
Stage op CBS De Rank Een overzicht in april 2006.
Zonnestralen van vriendschap
 Een uitvoerder is ongeveer de baas als er iets gebouwd moet worden. Hij/zij regelt de plannen en zorgt voor alle benodigheden. De uitvoerder werkt.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Leren, loopbaan en burgerschap
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Van, voor én door het onderwijs.
Welkom! 11* Instructeur Tiel & Oss De eerste dag De aftrap Doelstellingen Wij / Zij & de anderen Zelfsturing / Hoe wij leren Eisen aan een instructeur.
NME en jongeren: niet méér, maar beter!
P raktische S ector O riëntatie Een keuzeproces in werking.
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in leerjaar 4
Kennis - Intelligentie
Alles draait om liefde!.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Hoe een loopbaandialoog te voeren
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
CanDo Coaching.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Het leven is een taart Ons leven bestaat uit de invulling van taartpunten. Het zijn levensterreinen die voor mensen vaak belangrijk zijn. Deze opdracht.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Het Voortgezet Onderwijs
HAVO 5 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben Gert van Dijken.
Welke toekomst dromen we voor onszelf, voor onze kinderen?
VWO 6 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben, Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben, Gert van Dijken.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Basiskennis LOB.
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012.
Leren doe je samen Het generen van leerdynamiek. 1.De professionele leergemeenschap, de weg naar duurzaam onderwijs; 2.Verbeteren van leerdynamiek; 3.De.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
K amers met K ansen Doel Behalen van een startkwalificatie voor jeugdigen tussen de 17 en 23 in (MBO) opleiding.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Kiezen of gekozen worden? Frans Meijers Conferentie ‘ Zelf en loopbaan: dialoog in tijden van onzekerheid ’ 21 april 2010.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Keuzes maken.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Talent in beeld.
Maatschappelijke zorg 2
informatieavond Instroom 4 vmbo – 4 HAVO
Vakkenpakketkeuze klas 2  klas 3
Inspelen op innovaties
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012

Wanneer je een schip wilt gaan bouwen breng dan geen mensen bijeen om timmerhout te sjouwen of te tekenen alleen voorkom dat ze taken ontvangen deel evenmin plannen mee maar leer eerst de mensen te verlangen naar de zee Uit: Citadelle Van: Antoine de Saint Exupéry

Keuzes volgens het onderwijs 1.Een goede keuze is een geïnformeerde keuze (en dus een rationele keuze) 2.Soms krijgen leerlingen informatie over eigen capaciteiten en de arbeidsmarkt 3.Meestal draait alles alleen maar om informatie over (vervolg)opleidingen

Verdwijnen van een helder zelfbeeld Het verdwijnen van beroepen (in 1976: 5500 beroepen en ca functies; in 2009 nog ca beroepen en ca functies) Daarmee: het verdwijnen van mogelijkheden tot identificatie Kunnen keuzes anno 2012 op basis van informatie gemaakt worden? Nee, want:

Wat is de waarde van informatie bij het maken van keuzes? 1.Ervaringen –eigen ervaringen –ervaringen van relevante anderen (vooral ouders) 2.Geruchten 3.Massamedia (vooral tv) 4.Objectieve informatie

Beroepskeuze lijkt op relatiekeuze Twee fasen: verliefdheid en liefde Hoe van verliefdheid liefde te maken? Grenservaringen Resultaat: echte liefde

Wat is nodig om echte liefde (voor een partner én voor een beroep) te krijgen? Praktijksturing: levensechte problemen centraal Dialoog: over persoonlijke zin en maatschappelijke betekenis van ervaringen Toenemende medezeggenschap over eigen leerloopbaan

Dialoog ontbreekt 73% tegen 24 % over 3 % met

Hoe jongeren te begeleiden? praat met (en niet tegen of over) jongeren stel nooit ‘waarom’-vragen maar vraag naar ervaringen geef informatie op basis van concrete vragen n.a.v. concrete ervaringen maak ruimte voor intuïtie, maar intuïtie werkt pas goed na voorbereiding op basis van concrete ervaringen (‘ik voel’ is belangrijker dan ‘ik weet’) emoties zijn sneller dan gedachten: het uiten en delen van emoties is belangrijk

Voor nuancering en detaillering