BROODJE BURGER Interbestuurlijke informatie- systemen en de eindgebruiker Lies Van Cauter.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Marktonderzoek Danneels
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
The CAF Procedure voor externe feedback
Oplossingen in Training & Opleidingen voor ons distributie kanaal.
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
DAIR SEMINAR 2005 Workshop ‘Organiseer IR’ Peter Hoekstra Institutional Researcher Universiteit van Amsterdam 10 november 2005.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
Ketensamenwerking in de publieke sector John Froger, 1 december 2009
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Realistische efficiëntiewinsten en integratie van gemeente en OCMW?
Adobe formulieren : stand van zaken.
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Welkom bij de presentatie van het
User Centred Development
… een nieuwe zoekmachine! “Dear finance support desk customers, The search facility within the knowledge base will be improved to help you find information.
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
Dag van de lokale overheid. March 9th Microsoft Belux Paul Faes Business Development Manager Lokale Overheid.
27 januari 2011.
Top redenen voor het falen van DMS-implementaties!
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Tellen van het aantal personen uit de kansengroepen in het personeelsbestand vrijwillige registratie Kaat Matthys.
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Een lokale productencatalogus als ondersteuning voor een digitaal sociaal huis.
De competente projectleider
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Tatiana Constandse John Ouderling.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Mercy Publishing 1/4 DRAW ME CLOSE TO YOU (Kelly Carpenter) Draw me close to You Trek.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
Business en IT Consulting
Minor Project- en Programmamanagement
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Change Management Doel
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
1. 1 Digitale interacties aangepast aan de burger/ondernemer o digital first o 1 uniek loket (vlaanderen.be) o toestelonafhankelijk o gebruik e-loket.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Van laagste prijzen…naar goede zorg Dotzorg 19/02/2016.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Besturen met Burgerkracht
Embedded Librarianship
‘Business at the speed of change’
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Kluwer The end of Publishing
Gemeente Nieuwkoop - Bechtle
Ik ben een full stack consultant! TestNet najaarsevenement
Maak een site en onderscheid
Transcript van de presentatie:

BROODJE BURGER Interbestuurlijke informatie- systemen en de eindgebruiker Lies Van Cauter

Instituut voor de Overheid Index Onderzoeksprobleem Theorie Methodologie Bevindingen Conclusies

Instituut voor de Overheid “If I define a successful system as one that is developed on time and within budget; is reliable (bug-free/ available) and maintainable (easy and inexpensive to modify); meets its goals and specified requirements, and satisfies the users; how many of you would say that your organisations build successful systems?... I’ve asked these questions of hundreds of people at all levels of data processing and the overwhelming response is one of… silence” (Robert Block in Sauer, 1999) Onderzoeksprobleem

Instituut voor de Overheid Onderzoeksprobleem Grote inspanningen, enthousiaste projectteams  Ongewenste resultaten Focus op succes/private sector Voorkeur zwijgen => 4 jaar SBOV onderzoek Hoe resulteren Vlaamse interbestuurlijke informatiesysteemprojecten in falen? o Nuttige modellen? Verfijnen? o Wat zijn oorzaken volgens managers? Probleem Antwoorden

Instituut voor de Overheid Theorie: IS faalmodel (Sauer, 1993) * 1) customers, 2) suppliers, 3) competitors, 4) regulators, 5) representative/interest groups, 6) institutions or culture, 7) knowledge content technology *

Instituut voor de Overheid Methodologie 3 case studies Verkeersbordendatabank (N= 134) Milieuklachten, registratie en opvolgingssysteem(N= 132) Digitale bouwaanvraag (N= 142) 1 survey + interviews UIT Databank(N=1247) Bibliotheek Informatie en Opvolgingssysteem(N= 129) Planbaten(N= 217) Interviews (N= in groep) interviews + FGs 20 interviews met interbestuurlijke egov experten 5 focusgroepen (N= 32) Document analyse

Instituut voor de Overheid Bevindingen 21 terugkerende faalfactoren 5 grondoorzaken Interbestuurlijke inzichten Managementlessen 1. Syntactische interoperabiliteit 8. Budgettaire problemen 15. Lokale IS moeheid 2. Training en dienstverlening 9. Technologische problemen 16. Cognitieve limieten, gebrek aan gebruiks- vriendelijkheid 3. Capaciteit10. ‘turf war’ wantrouwen 17. Juridische complicaties 4. Silo cultuur11Semantische interoperabiliteit 18. Veiligheid 5. (In)directe druk 12. Informatie- kwaliteit 19. Complexe O-structuur 6. Alternatieve IS 13. Privacy20. Gefaalde verwachtingen 7. Verschillende belangen 14. Kritiek pers en parlement 21. Vendors/ software ontwikkelaars

Instituut voor de Overheid Levenscyclus IS project Initiatie Ontwikkeling Implementatie Operatio- nalisatie Alter, 2001

Instituut voor de Overheid 1. Initiatie Verplicht een business case / value case Breng stakeholders en processen in kaart. Ieder eigen bril. Conflicten? Alternatieven? Instappen als winst op ander niveau; K-B? Kwali/kwanti o Vb K systeem aanleren halftijdse IT’er Relevante wetgeving? Automatische rechtentoekenning? Het belang van het verleden o Eerdere gelijkaardige initiatieven? o Participatie/Lokale IS moeheid, vertrouwen, Vb DBA opgedroogde subsidie/ cynisme deelname Gebrek coördinatie o Architectuur, beveiliging, look & feel, browsers, 1 overheid etc. o Betonneer geen gegevens

Instituut voor de Overheid 1. Initiatie (b) Controleer op struikelblokken bij de start Nut eindgebruiker = elementair, vraag waarom niet mee wil Hoe groot is de nood? Vertrek niet louter vanuit je eigen belang, ga verder dan planningsfase No go’s: Duplicatie, digitalisering manuele inefficiëntie, geen hergebruik

Instituut voor de Overheid 2. Ontwikkeling Zeg ja tegen gebruikersbetrokkenheid, neen tegen ‘scope creep’ Hiërarchie vs netwerk, bevoegdheden? Neem wensen wereld niet mee, MoSCoW Niet alle gebruikers weten wat ze willen, alles heeft een kost Scope creep voortschrijdend inzicht vb DBA plannen Ontwerp zo min mogelijk op maat “Je rolt in de job van projectleider, door het te doen ontwikkel je de nodige competenties. Je moet mensen kunnen…, hoe zal ik het zeggen, ik zeg niet manipuleren, je moet ze in gang krijgen.” Kan via diverse kanalen

Instituut voor de Overheid 2. Ontwikkeling (b) Gebruikers betrekken? RD Rondetafeldag: co-creatie, co-financiering Niet altijd op uitnodiging (verzet/verandering/droom) Investeer tijd, besef ≠ snelheid Wees transparant, verschaf informatie Schep realistische verwachtingen, mate impact, geen schijnvertoning Spreek dezelfde taal, techniciteit? Informeel vs bureaucratie/ publieke verantwoording Helpt voor draagvlak, creatief, expertise, frisse blik (Loyens & Van de Walle, 2006; WRD, 2012)

Instituut voor de Overheid Maak duidelijke afspraken, stel een realistische planning op Politici vs IT, business vs IT Rollen/ verantwoordelijkheden Semantische interoperabiliteit, verplichte datavelden Wie betaalt wat? Vb. RD Rondetafeldag, co-financiering Bespaar niet op testwerk, overweeg een ‘AWOW’ Lanceer niets prematuur, vermijd dure aanpassingen achteraf + afhaken cfr. Verkeersbordendatabank Bouw verschillende instapniveaus, eigen tempo & IT maturiteit Test voldoende o Vb workshop met snoep - “Testen is niet populair. Test data, je bent dat kwijt. Je bent een hele dag aan het werken voor niets. Ja, dat geeft wel winst, maar dat is heel moeilijk om mensen daarvan te overtuigen.” 2. Ontwikkeling (b)

Instituut voor de Overheid 2. Ontwikkeling (c) Ken je gebruiker Voorzie voldoende capaciteit voor simultaan gebruik o Vb. Tax on web Voorzie een goede zoekrobot en passende datacategorieën o Vb. UIT-databank Niveau private sector, vb. diverse kanalen/ live opvolging o Vb toekomst: Dosis o “Zelfs digitaal zeer vaardige burgers blijken niet altijd en alles digitaal te willen afhandelen” (Van der Geest, 2016)

Instituut voor de Overheid 3. Implementatie Voorzie voldoende dienstverlening(skwaliteit) Feedback!!! Creëer verantwoordelijkheidsgevoel o Vl. regeerakkoord 2014 (…) “overheid zijn die uitlegt waarom ze iets doet of niet doet” Gebruikersgids, contactpersoon, forum, nieuwsbrief… maar overdrijf niet o Vb. DBA/ MKROS mail vs elke wens, BIOS uitleg per vraag, app fix my street Hulp andere bestuursniveaus? o Vb. provincie W-Vl percelenbestand -> GRB, BIOS prov + regio Capaciteit, help zwakkere deelnemers “ Bij GIPOD was het zo dat wij eerst puur services gingen ontwikkelen en geen web portaal maar wat blijkt dan dat je er enkel de grote/rijkere organisaties mee bereiken. We hebben de scope moeten uitbreiden tot een gratis web portaal omdat gemeenten er niet toe in staat waren. Dat was nodig voor het draagvlak”

Instituut voor de Overheid 3. Implementatie (b) Blokkeer kritiek niet Vermijden projectescalatie (Pan, 2005; Keil & Flatto, 1999) Anticipeer, vermijden ventileren in pers/ parlement Stakeholders hebben onderling ook contact o Vb Verkeersbordendatabank reputatieprobleem, DBA ‘afwachten’ Gebruikers bevragen, gesloten deuren reviews, event, nieuwsbrief, site… o Vb UIT databank De burger/lokale overheid is niet steeds vrijwillig klant

Instituut voor de Overheid Bewijs continu de toegevoegde waarde Tussentijdse resultaten Draagvlak om door te gaan Verplichten is niet de oplossing “Het gaat om mensen, je kan er niet een beetje naast zitten”, lage Europese score vertrouwen in e-government ‘Droom niet’, let op voor euforie o “Je bent euforisch dat het gaat lukken. Onderken ook uw valkuilen, de bedreigingen van je project, de risico’s. Hou die altijd op je netvlies en bewaak ze. Zeg dus niet alleen ‘we gaan ervoor en het gaat allemaal lukken’.” o Vb. ziekenhuizen Zweden 3. Implementatie (c)

Instituut voor de Overheid 4. Operationalisatie Managen is een werkwoord Anticipeer op incidenten en veranderende noden Simultaan, ongewenste effecten, doelen zoeken in de back office Verbrand geen bruggen Moet normaler worden project stilzetten (Eliascommissie, 2014) Als het misgaat: zoek een elegante uitweg voor iedereen Post mortem analyse

Instituut voor de Overheid Conclusie Vermijden falen IS projecten? Interactie stakeholders, contextelementen, project organisatie Evolutie mate van steun

Instituut voor de Overheid Vragen?