W … WE ZONDER PRIKKLOK WERKEN ? Breakoutsessie 22 maart voor leidinggevenden VAC Brussel
Waarom de prikplicht afbouwen ? Omzendbrief PTOW: ten laatste tegen 2020 Verhuis naar VAC Brussel : tegen verhuis 2017 Prikklok is geen oplossing: - voor te grote werkdruk en te veel uren overleg, werkplanning, PEP, afspraken bereikbaarheid / beschikbaarheid -om aan te tonen dat iemand zijn werk heeft gedaan focus op resultaat ipv op aanwezigheid OK voor vakbonden als alleen nog prikt wie dat echt wil.
Hoe de prikplicht afbouwen ? Geen voordelen verbinden aan prikken en aan afbouw prikplicht, of die wegwerken. toekennen recup of vakantiedagen is niet wettelijk ! Scenario ‘s afbouwen: - instapmoment: Bv. - naar keuze individueel of vast, bv. elke 3 maanden. - na proefproject (kort, evalueren i.f.v. uitbreiding). - afbouw prikklokuren: Bv. - binnen geldende werktijdregeling opnemen (stam- en glijtijden / flexibele werktijdregeling) - bevriezen (in personeelsdossier) Combineren met flexibele werktijdregeling individueel: tussen 6u en 20u. Collectieve servicetijden, te verfijnen.
Aanpak AgO - Principes PTOW gevalideerd in Directieteam - Besproken in EOC - Afsprakenkader PTOW: principes afbouwen prikplicht: - Toelichtingen door leidinggevenden - Praktijk: 33% prikkers oktober % prikkers februari Meer info: - wordt gepubliceerd in toolbox PTOW: 8#q=toolbox%20ptow%20vlaamse%20overheid 8#q=toolbox%20ptow%20vlaamse%20overheid - in PTOW-specialistennetwerk 14 april 2016: flexibele werktijdregeling - PTOW-netwerk afbouwen prikplicht:
Bekommernissen Voordelen en nadelen van het werken met een proefproject: + Er wordt aan gewerkt - De rest van de entiteit moet wachten voor verdere uitrol. Tips: * evaluatiecriteria vooraf bepalen * proefproject i.f.v. verdere uitrol.
Bijkomende vragen: Bereikbaarheid: voor wie nu in o.a. het Phoenixgebouw werkt, is de verplaatsing langer. Telewerken: Hoe weten we dat het werkt? Door: – Minimale aanwezigheid op de werkvloer bepalen – Hoe evolueren van 2 dagen telewerk naar bepalen van aanwezigheid ? Telewerken: aandacht voor informele contacten als aanwezigheid op de werkvloer beperkt is.