Een historisch-didactisch product  Twee lessen i.v.m. stereotiepe beeldvorming over indianen  Eerste les: herkenning van stereotypen  Tweede les:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maatschappijleer 24 november 2011.
Advertisements

Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Beeld en Geluid museum Media park - Hilversum.
Kenmerk 25 & 29 Handelskapitalisme en wereldeconomie & Uitbouw van de Europese overheersing, slavenhandel en de opkomst van het abolitionisme - Les 1:
Beeldvorming en discriminatie
2 Fast 2 Furious Kijk een film met het commentaar van de regisseur.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Media & Creativiteit Pia Terstroet wikipagina:
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Kenmerk 20 Een hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid Les 1: Renaissance, Barok en Classicisme.
Hoofdstuk 5 |de Verenigde Staten worden een wereldmacht.
Ingebedde technologie en menselijke conditie Afd. F&T van KIVI NIRIA.
Les 2: Het verleden van het Apeldoorns Kanaal. Wat gaan we doen: Terugblik vorige les Filmpje bekijken Foto’s van vroeger bekijken Verder met de presentaties.
Solarled Advertising John Vonk. - Nieuwe Mediatoepassing - Reclame-uiting - Doelgroep - Sustainability.
The Passive Voice de lijdende vorm.
WP5: Architectuur voor digitale bewaring en ontsluiting Deeltaak 2: distributiemodaliteiten 16 januari 2009.
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
De groene golf Mike Nikkels.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999/2000 YBA 1/3 WE WORSHIP THE KING OF KINGS (Christian Houwing/Kees Maas/Harmen Sas) Refrein:
Voorbereidende les Hier volgen dia’s met afbeeldingen die u aan de leerlingen kunt laten zien. In de notities van PowerPoint (onder de dia in de schrijfmodus)
International Primary Curriculum
WORKSHOP 1) Reflectie op legitimatie corporatiesector en 2) legitimatiescan 1) door Derk Loorbach (DRIFT) 2) door Paul Doevendans (Atrivé) en Derk Windhausen.
Olie in Oman Introductiepresentatie <naam bedrijf>
Een selectie van 15 prachtige beelden uit een fotoreportage door de lens van Andrée Rombaut-Mangin Ethiopië.
English and IPC How to teach content through English.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Kolonisatie en Dekolonisatie
Deelonderwerpen kiezen.
H4:§ 10:p85-7 Europese expansie wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie les 48.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Klik op een vlag. Click on a flag Language: Ongewenste Cookies verwijderen Start Wat doen Cookies eigenlijk ? Cookies kunnen gebruikt worden voor het.
Beeldvorming over de Ottomanen. Stelling: De beeldvorming over de Ottomanen was politiek/religieus geïnspireerd en klopte niet met de realiteit.
Hoofdstuk 2: Ontdekking en verovering
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Les = 3 Haha ah. Doelen Na deze les: Weten jullie wat er bedoeld wordt met: tweeluik, contrast en overeenkomst; herkennen jullie de verschillende.
Hoofdkleuren: R: 0 G: 75 B: 149 R: 189 G: 0 B: 103 R: 245 G: 234 B: 207 R: 223 G: 224 B: 225 R: 248 G: 186 B: 136 R: 190 G: 227 B: 238 R: 193 G: 215 B:
 Welke foto hoort niet in het rijtje thuis?.  Thema: de ‘Barbaarse wilde’  3 rondes  3 centrale vragen HERKOMST Wie heeft het stereotiepe beeld van.
Hoofdonderwerp. Onderwerp 1 algemeen geschiedenis natuur steden record.
“Dat doen we zelf wel” De burger aan zet 23 september 2013 Rinske van Noortwijk GreenWish.
DIY MET KUNSTENAARS FOOD DESIGN MET KATJA GRUIJTERS Zie notities voor meer informatie voor de docent.
Participatief traject Veldinstallaties Zonnepanelen Presentatie Beeldvormende Raad, 16 april 2015.
1.
Jacob Roelandslyceum Boxtel
LIO-dag aardrijkskunde
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Gemaakt door: Nourah, Aya, Gabi en Maria
Poverty is not the problem, wealth is.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over “Ons beeld van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Idee en visie ontwikkelen 7 ECTS 7 x 28 = 196 uur
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Demonstrative pronouns Aanwijzende voornaamwoorden
Overleven in de mediacratie, campagnes in de 21e eeuw
Serious Playground a teachers tool to teach art Inleiding/ introductie
Regenten en vorsten 3.6 De wereld van Pocahontas
Simone Nooijen Dominique Loontjens
Stones 11 and 12.
Sculpting 3D.
En werkstukken maken en verbeteren
H4:§ 10:p85-7 Europese expansie wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie les 48.
Take home messages Zoals het danbij zijn canon hoort hebben we als OR natuurlijk uitgebreid gedelibreerd over wat Nu wel en niet een canon moest zijn.
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Ontmoetingen in verre streken
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
"Si comprehendis, non est Deus"
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Chapter 2 How stuff works Grammar Stepping Stones 3gt
Don Bosco in beeld en woord
Transcript van de presentatie:

Een historisch-didactisch product

 Twee lessen i.v.m. stereotiepe beeldvorming over indianen  Eerste les: herkenning van stereotypen  Tweede les: simultaan groepswerk over de ‘Barbaarse wilde’  Bedoeld voor richtingen met 1u geschiedenis per week

 Algemeen:  Herkennen van stereotiepe beelden en vooroordelen a.d.h.v. een focus op indianen  Contextualisering van stereotypen binnen een ruwe algemene geschiedenis van de inheemse bevolking  Inzichten toepassen tijdens groepswerk  Les 1:  Stereotiepe beelden van elkaar onderscheiden  Stereotiepe beelden herkennen in verschillende media  Evolutie in de bestaande stereotypen herkennen  Les 2: simultaan groepswerk over het beeld van de ‘Barbaarse wilde’

 Verschillende stereotiepe weergaves BARBAARSE WILDE NOBELE WILDE IN HARMONIE MET DE NATUUR GEASSIMILEERDE WILDE  3 filmfragmenten o 9 Afbeeldingen

RAMAÏOLI, DURAND, De Franse Indiaan, russel, 1979,

De Blauwbloezen, een huwelijk in Fort Bow, p.22.

De Blauwbloezen, De Deserteurs, p.41.

Paul Kane, Chinook Indians in Front of Mount Hood,

Hooper, Attack of Indians at Fort Dearborn, Illinois, 1812, 1880.

George Catlin, Indians and Bears, 19 de eeuw.

John Smith Saved by Pocahontas’ by Alonzo Chappel, circa 1865, based off his wood carving from 1861, currently on display in the Art Museum of Western Virginia.