+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Formatief - summatief evalueren
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Kennismaken met: Connecticut (Versie3), een applicatie voor het in beeld brengen van competentieontwikkeling.
Jaap van Lakerveld Directeur
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
CENTER-TBI has received funding from the European Union Seventh Framework Programme (FP7/ ) under grant agreement n° PERSCONFERENTIE 20 LANDEN.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Gebruik van rubrics bij practica
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
PEER ASSESSMENT ‘for’ (BLENDED) LEARNING ?! drs. Mario Gielen (UGent & UHasselt)
Feedback geven als methodiek om op maat van studenten te werken Onderwijsdag AUHL 18 januari 2016.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Criteria voor een goed “onderzoek”
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
Jaap van Lakerveld Directeur
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Feedback geven en krijgen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
HR in tijden van GDPR/AVG – 6 februari 2018 – VAC Gent
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Lesgeven zonder cijfer?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University This project has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme for research, technological development and demonstration under grant agreement no

+ Electronisch portfolio (and /1368) 2

+ Gepersonaliseerde assessment en feedback geeft (Sadler, 1989; 2010) : Inzicht in performance Monitoring process Suggesties voor verbetering Feeds into learners’ major feedback questions (Hattie & Timperley, 2007) : Where am I going? (goals, feedup) How am I going? (feedback) Where to next? (feedforward) 3

+ Electronic portfolios: mixed success Onderbenutting van potentiële data Authentiek, persoonlijk uniek karakter, bemoeilijkt scoring Standaardisatie is onmogelijk (no golden standard or external criterion). Negatieve impact op betrouwbaarheid en validiteit van de beoordeling 4

+ KWALITEITSEISEN PERFORMANCE ASSESSMENT (Stokking, Van der Schaaf, Erkens & Jaspers, 2004) ValiditeitMeten wat men beoogt te meten Ontwikkeling zichtbaar maken Onderscheiden tussen meer en minder bekwamen Duiden waar lerenden toe in staat zijn Voorkom construct underrepresentation en construct irrelevant variance BetrouwbaarheidHerhaalbaar, reproduceerbaar Praktische bruikbaarheidUitvoerbaar Gewenste functies vervullen AanvaardbaarheidBeoordelingsprocedure en criteria helder Procedure en criteria objectief

+ 1) Inzicht krijgen in beoordelingsprocessen 2) Hoe kunnen we de kwaliteit van beoordelingsprocessen verbeteren 3) Van der Schaaf, M.F., Stokking, K.M., & Verloop, N. (2005). Cognitive representations in raters‘assessment of teacehr portfolios. Studies in Educational Evaluation, 31, Van der Schaaf, M.F, Stokking, K.M., & Verloop, N. (2005). De invloed van cognitieve represenations van beoordelaars op hun beoordeling van docentportfolio’s. Pedagogische Studiën, 82 (1), Van der Schaaf, M.F., Baartman, L.K.J., & Prins, F.J. (2011). Exploring the role of assessment criteria during teachers‘collaborative judgment processes of students’ portfolios. Assessment and Evaluation in Higher Education. HOE KWALITEIT VERBETEREN Twee studies 6

+ Hoe denken beoordelaars? STUDIE 1 6 experts 18 docent portfolios 7

+ Resultaten Beoordelaars bouwen een holistisch consistent beeld op Het beeld is vaak beïnvloed door eigen ervaringen van de beoordelaars Beoordelaars zochten naar concreet bewijs (bv. Videomateriaal) om hun opgebouwde beeld te bevestigen Hoe meer beoordelaarsparen overeenstemden in uitspraken over de inhoud van de beoordeling en de mate van negativiteit/positiviteit van die uitspraken, hoe hoger hun interrater betrouwbaarheid (r =.44;.53). 8

+ Portfoliopresentaties van 28 Vwo-leerlingen 6 Docenten die in moderation beoordeelden Procedure ZONDER BEOORDELINGSFORMULIER (n=10). MET BEOORDELINGSFORMULIER (n=18). 9 Wat denken beoordelaars?.

+ Beoordelingsformulier 1. Geeft een beeld van sterke en minder sterke kanten. 2. Geeft aan waardoor sommige zaken meer/minder goed gaan. 3. Dit zijn mijns inziens reële sterke en minder sterke argumenten gezien de vaardigheden van de leerling. 4. Onderbouwt sterke kanten. 5. Dit zijn mijns inziens geschikte bewijzen 6. Geeft aan hoe er gewerkt is aan mindere punten. 7. Geeft aan wat dit heeft opgeleverd en waardoor het dat heeft opgeleverd. 8. Geeft aan hoe hij/zij vaardigheden en/of attitude wil verbeteren (doelen)

+ Kwaliteit van argumentatie in beoordelings processen (Clark & Sampson, 2005; based on Toulmin, 1958) Taped conversations and jugment forms, analysed on Content and quality: Geen of irrelevante evidentie Persoonlijke ervaringen als bewijs Een bewijs Afweging gebaseerd op meerdere bewijzen Check op het beoordelingsproces 11

1) U = 53, z = -2.25, p<.05, r = -.41 [medium effect] 2) U = 56, z = -2.11, p <.05, r = -.39 [medium effect] 12 Beoordelingsformulier ZonderMet Bewijs in het portfolio en de presentatie 1 40, 4%51, 7% Competenties en ontwikkeling van studenten 24, 3%19, 7% Over student in het algemeen 2 17, 7%6, 6% Irrelevant / niet over student16, 5%17, 2% Inhoud van processen

13 Kwaliteit van argumentatie in beoordelingsprocessen 1) U = 24, z = -3.58, p<.00, r = -.66 [large effect] 2) U = 52, z = -2.26, p <.05, r =.42 [medium effect] Beoordelingsformulier ZonderMet Geen beoordeling43, 9 %50, 5% Geen / irrelevante evidentie 12, 8 %8, 2% Persoonlijke ervaring 1 15, 7 %3, 9% Een bewijs22, 0 %24, 0% Meerdere bewijzen0, 3%0, 7% Check beoordelingproces 2 5, 2 %12, 3%

+ Beoordelingsprocessen van beoordelaars bevatten bedreigingen voor de validiteit van de beoordeling Construct-irrelevante variantie en construct onderrepresentatie vaak gebaseerd op geen of irrelevant bewijs en persoonlijke ervaringen van de beoordelaars Het gebruik van een beoordelingsformulier (gestructureerde benadering) komt tegemoet aan deze problematiek. RUBRICS! – hanteer ze holistisch 14 Discussie

Hartelijk dank voor uw aandacht! Contact Marieke van der Schaaf Department of education, Utrecht University 15