Een duurzaam schapresultaat voor biologisch AGF 26 maart 2015 Victor Immink, Marcel Kornelis, Jos van den Puttelaar (LEI) Erica van Herpen (WU Marketing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herstellen doe je zelf:
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Innovatie in de Nederlandse tarweketen Hanneke Pol.
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN (WHO, WHEN)
Over consumenten, gedrag en marketing
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
De strategie - deel 2 Goudsmidatelier Jaasma. Wat hebben we vorige week besproken? Waar wordt je gelukkig van? Voor wie doe je de dingen? Wat gebeurt.
Storecheck en consumentenonderzoek
Zelfcontrole bij consumenten
Onderzoek Zimmer 1981 Relatie tussen (extra ) bewegingsonderwijs en de cognitieve ontwikkeling bij kinderen tussen 3 en 6 jaar.
Bunnik Beleid en Advies. Niet tellen maar wegen Over de zin en onzin van prestatieafspraken in de culturele sector.
Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010.
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
1212 /n Korte herhaling van vorige keer Vermelding van meetresultaten zonder nauwkeurigheid is uit den boze ! Conclusies trekken zonder betrouwbaarheids-intervallen.
Professionele ontwikkeling
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
CCIM- stakeholderoverleg Europese milieu- transportdossiers Greenpeace.
Innovatie bij psychotherapie online
Aanpassing GEP’s voor de Rijkswateren
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Interventies houden geen rekening met culturele verschillen. Hulpverlening weet migrantenjeugd slecht te vinden.
recipients’ impressions of senders’ likability
Focus op motivatie en communicatie
2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Fase 2 Winkel aanvullen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: en
Hoofdstuk 2.
- De Uitdaging – Sturen op cijfers en trends
Index De index wordt bepaald op basis van het aantal glasalen per trek (1x1m kruisnet) over de maanden april en mei, waarbij de trek genomen moeten worden.
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Logo’s en kleurgebruik
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
ROEL LAFEBER SANDER MAGER CE2A Call of Duty Modern Warfare 3.
TTIP: kansen, bedreigingen? Effecten van een EU-VS handelsakkoord voor de Nederlandse agro-food sector Siemen van Berkum LEI Wageningen UR.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000.
Distributie- kengetallen: Informatie voor ‘n fabrikant omtrent product en verkooppunten; 1)Numerieke distributie ND 2)Gewogen distributie GD 3)Selectie-indicator.
Krimp in de plattelandsdorpen van Noord-Nederland Hans Elshof Rijksuniversiteit Groningen/ Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut 3 maart.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Een onderzoek naar het kiemen en groeien van een bruine boon
Effectiviteit van gedeelde besluitvorming in de huisartspraktijk bij diabetes type 2: OPTIMAAL studie Dr. R.C. (Rimke) Vos, Julius Centrum UMC Utrecht.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Antwoorden: Gent is vree wijs.  Stelling: Gent is vree wijs Antwoorden: Vraag 1.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Zin in meten??.
door de ogen van haar medewerkers
Waarom worden mensen crimineel
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom VWO 5..
Team CorCom presenteert:
Antwoorden: Gent is vree wijs
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom Havo 5..
Financieel 1.
Hoofdstuk Omzet in kengetallen
Leo de kock gemaakt door het groepje van leo de kock.
De Kostprijs Why Bother?.
Transcript van de presentatie:

Een duurzaam schapresultaat voor biologisch AGF 26 maart 2015 Victor Immink, Marcel Kornelis, Jos van den Puttelaar (LEI) Erica van Herpen (WU Marketing & Consumer Behavior)

De onderzoekspartners - Frugi Venta, comité voor biohandel - Eosta B.V. - Green Organics B.V. - Kroon / Vroegop Ruhe & Co - Leo de Kock & Zonen B.V. - Naturelle/ the Greenery - Buro AZ

Opzet onderzoek biologisch AGF Onderzoekstrechter Inventarisatie van ervaringen en wensen bij handel, supermarkten, onderzoek Onderzoek naar interventies m.b.v. de virtuele supermarkt en een panel van studenten Interventies getoetst bij winkelend publiek met de virtuele supermarkt Interventies in de winkels Van grote controle met weinig ruis, naar weinig controle en veel ruis; significanties kunnen steeds minder streng

Thema:“Geen omverpakking” biologisch Van wel naar geen omverpakking van biologische avocado’s: In alle Hoogvliet supermarkten, biologische avocado’s zonder omverpakking vanaf week

62 winkels Biologische avocado’s Reguliere avocado’s

Structurele verhoging baseline bio avocado De baseline is significant hoger komen te liggen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Periode interventie: t/m Dagverkopen vergeleken met zelfde periode vorig jaar. Verkopen per dag geïndexeerd weergegeven. Baseline berekening voor zowel ‘13/14 als ‘14/15.

Meer avocado en meer biologisch Volume verkoop totaal avocado (regulier plus biologisch) significant groter in de periode ‘14/’15. Marktaandeel biologische avocado’s significant hoger in de periode ‘14/’15. Product volume expansie (geïndexeerd) Substitutie van regulier door biologische avocado

Verpakking, perceptie presentatie avocado  Respondenten kregen de stelling voorgelegd: “Hoe de biologische avocado’s nu in de Hoogvliet liggen vind ik zeer aantrekkelijk”. 1 = geheel mee oneens - 5 = geheel mee eens  Gemeten in week 47 ‘vooraf’ en in week 51 ‘tijdens’ : Product presentatie is significant aantrekkelijker geworden.

Conclusies t.a.v. niet verpakken  Het niet verpakken van biologische avocado’s geeft zowel: ● Verhoging van de verkochte volume biologische avocado’s; ● Verhoging van de totale hoeveelheid verkochte avocado’s; ● Grotere aantrekkelijkheid van de presentatie. ● De jongere doelgroep is meest positief gevoelig.  Aannemende dat er verder geen gewijzigde factoren zijn heeft het zin om biologisch zonder omverpakking aan te bieden.

Thema: “Benadrukken van biologisch” Door te appelleren aan een sociale norm: Plus supermarkt Amersfoort, week 50 t/m

Conclusie t.a.v. benadrukken van biologisch  Op productniveau lijken de resultaten positief uit te pakken. Uit eerder onderzoek blijkt dat slogans een lange periode onder de aandacht gebracht moeten worden om effect te sorteren. Dit omdat in de praktijk mensen de slogan veelal niet direct waarnemen. Een nieuwe testperiode van tenminste 6 weken is dan ook nodig voor een herhaling van deze interventie.

Einde Contact