Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taalhandelingen en cultuur: beleefdheid
Advertisements

Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
De psychologie van communicatie
Hoofdstuk 5 Detailplanning
Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De betekenislaag: Wat is betekenis De driehoek van Peirce Vormen van betekenis Context.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Informatie en informatietheorie
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Geïntegreerde Communicatie
Communicatieproces .
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H12 – Meeliften met de buzz PROMOTIESTRATEGIEËN EN GEÏNTEGREERDE MARKETINGCOMMUNICATIE.
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Wat is een communicatieplan?
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 3
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
Informatica Blok 1 Hoofdstuk 2
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Startconferentie SPINE - Voorbeeld van digitaal leren - Sociaal leren in een digitale omgeving - De toren van BabelBabel Willibrord Huisman, IOWO 26 maart.
Het wezen van ‘contact’
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Basis communicatieplan
Interculturele Communicatie
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Communicatie en relatie
Communicatieproblemen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 4. Aanvullende Newsgroup-instructies Er staan enkele studenten ingeschreven in Progress die nog steeds niet.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
 Spelprogramma waarin studenten van verschillende opleidingen tegen elkaar strijden.  De studenten worden in groepen per opleiding ingedeeld.  Het.
voor familie en vrienden van
Interactive Experience model
Interculturele communicatie
Identiteitsconstructie en discriminatie Robert Maier.
Even voorstellen .
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Wat is informatie? Informatiekunde – F. Truyen. Wat is informatie? Van Dale: –1 [g.mv.] alles wat als bericht, als overdracht van kennis iets of iem.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
VP15 Begeleidingskunde Bert Buter December 2015 Hoofdstuk 8.
Communicatie & Relatie
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Dagdeel 3 conflicthantering
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 3.
CPV Conflicthantering en persoonlijke veiligheid.
Netwerken 1 Enigma Netwerken paragraaf 1, 2 en 3.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 3.
Interactiepatronen in het onderwijs Oriëntatiecollege CIW Hoorcollege 4, 18 april 2001 Kees de Glopper.
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Communicatie 5e les.
Communicatie 7e les.
H1 Media en communicatie
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
AGRESSIE Les 3.
Basics over communicatie
Communicatie 7e les.
Communicatie 5e les.
Hoe teken je een blokschema?
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1

Gebruik van Nestor Discussie-forum: ingedeeld op de beginletter van (het eerste voorzetsel van) je achternaam (indeling wordt nog herzien) Problemen/vragen? Kijk in het Forum “Vraag en Antwoord”. Plaats een bericht of mail mij. Problemen met inloggen: stuur mail aan

Weekschema Activiteit (stud doc)Deadline discussieopdrachtmaandag 12 uur quiz bij leesopdrachtmaandag 12 uur quiz bij hc(dinsdag 12 uur) leesopdracht 1e discussiebijdragewoensdag 12 uur 2e discussiebijdragevrijdag 14 uur quiz bij leesopdracht(vrijdag 14 uur) hoorcollegevrijdag uur sheets en quiz bij hczaterdag 12 uur

Overzicht Hoorcollege 1 Wat is communicatie? Tekenleer (semiotiek) Communicatie en context

Communicatie als proces Communicatie is een proces waarbij door middel van tekens informatie wordt overgedragen let op: Oomkes (2000: 20-21) gebruikt de term ‘symbolische’ informatie; dit is verwarrend, zoals we zullen zien

‘Signs’ (Tekens) ‘the semiotic triangle’ (de semiotische driehoek) Sign vehicle (betekenisdrager): de vorm van het teken Sense (betekenis): de betekenis van het teken Referent (referent; object): waar het teken naar verwijst betekenis TEKEN betekenisdrager referent

Indeling van tekens (C.S. Peirce) TEKENRELATIE TEKEN - OBJECTVOORBEELD icoon gelijkenis (afbeelden)foto, tekening index nabijheid (aanwijzen)pijl symbool conventie (afspraak, regel)woord vaak wordt nog een bijzonder soort index onderscheiden: symptoomcausale relatie (inductie)rook (- vuur)

Lineaire Communicatiemodellen Harold Lasswell (1948) wie zegt wat in welk kanaal tegen wie met welk effect ? Shannon & Weaver (1949): ‘Transmission model’ ruis zender  coderen  kanaal  decoderen  ontvanger feedback

Multifunctionaliteit Communicatie bevat naast referentiële informatie ook expressieve, relationele en appellerende boodschappen Wil je alsjeblieft eerst je rommel opruimen?

Semantische Illusie Hoeveel dieren van iedere soort nam Moses mee in de ark? Begrijpen is niet alleen ‘decoderen’, maar hangt af van onze kennis en verwachtingen

Kritiek op het ‘transmission model’ geen onderscheid tussen referentiële, expressieve, relationele en appellerende aspecten van een boodschap ‘transport-metafoor’ vooronderstelt vaste code, maar betekenis zit niet in woorden maar wordt door mensen toegekend de rol van het medium ? van de context ?

SPEAKING-model (Dell Hymes 1974) Setting, scene P articipants E nd A ct sequence K ey I nstrumentalities N orms G enre fysieke + sociale context deelnemers doel(en) (taal-)handelingen toon taal, kanaal / medium normen, regels genre (tekst-/gesprekssoort)