‘Digiborden zijn de duurste beamers die binnen Fontys gebruikt worden.’ (Pedro, gastdocent) AV-Roadmap Eerst het doel, dan de tool!
AV-Roadmap: eerst het doel, dan de tool! Audio visuele-middelen in zetten waarvoor ze bedoeld zijn: ondersteunen van docent en student voor dynamisch en interactief onderwijs. studeerbaarheid vergroten, ‘any time any place’ leren, interactie in de les, het virtueel volgen van (gast)lessen in andere landen en hergebruik van onderwijs-producties
Stellingen
Peter, docent, 46 jaar: ‘De overgang naar Open en Online Onderwijs zal zo’n vaart nog niet lopen.’
Stijn, student, 26 jaar: ‘Waarom zou je nog naar een saai hoorcollege gaan als je online les kunt krijgen van de beste professoren van de wereld?’
Jeroen, student, 19 jaar: ‘Een docent die niet meegaat in de digitalisering van het onderwijs zou niet meer in het HBO les mogen geven’
Irene, docent, 38 jaar: ‘De inzet van multimedia maken mijn lessen interessanter’
Karel, docent, 54 jaar: ‘Ik zie niet in waarom ik nieuwe technieken moet toepassen in mijn lessen. Ik doe het al jaren zo en dat gaat prima!’
Stella, student, 20 jaar: ‘Het is een goed idee om hoorcolleges helemaal te vervangen door video-colleges’
Abel, student/lid MR, 23 jaar: ‘Het CvB moet een digitaal rijbewijs verplicht stellen voor alle docenten!’
Jesse, student, 21 jaar : ‘Je kan niet meer aankomen met alleen een PowerPointje en YouTube video’s!’
Eric, docent, 31 jaar: ‘Onze (deeltijd)studenten staan in de startblokken om te beginnen met Open en Online Onderwijs!’
Karel, docent, 54 jaar: ‘Ik zie niet in waarom ik nieuwe technieken moet toepassen in mijn lessen. Ik doe het al jaren zo en dat gaat prima!’
Stella, student, 20 jaar: ‘Het is een goed idee om hoorcolleges helemaal te vervangen door video-colleges’
AV Roadmap zien, horen, proeven en voelen en ruiken Projectleider Inge Geurts
Doel: Een roadmap maken voor AV optimalisering door: Te luisteren naar de problemen Te proeven wat er leeft Te kijken naar oplossingen Te ruiken waar onze kansen liggen Te voelen hoe we de docent in zijn kracht kunnen zetten Er goed en duidelijk over te communiceren De basis op orde te brengen en daarna te verdiepen
Doelen Optimaliseren inzet van AV middelen Altijd aanwezig en beschikbaar Inspirerend, interactief onderwijs wordt nog meer ondersteund De docent wordt nog meer in zijn kracht gezet Innovaties worden opgespoord, verzameld en geborgd
Projecten (Basis) Av techniek op orde (Basis) Av benutting op orde Benutting maatwerk beleid Ontwikkelen van AV innovatie platform AV in beeld, waar en wanneer beschikbaar Opnemen van lessen faciliteren Dynamische onderwijs middelen faciliteren
Foto’s: Martin Barraud (Fontys Beeldbank)