De kracht van voorlezen Inleiding op de DVD Atty Tordoir, APS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Gemaakt door :marten cuiper
Lezen.. en wat daar mee samen hangt
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Informatieavond groep 4/5
“Zonder taal geen verhaal” .
Interventies RALFI.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
2 Resumé Witte (2008) Leerpsychologische aannames 1.Definiëren verschillende niveaus of stadia 2.Stevig fundament om volgende stap te kunnen zetten 3.Literaire.
HGW en gesprekken met leerlingen
Kurzweil in de praktijk
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Compacten en levelboxen.
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
Kennis - Intelligentie
Effectief leesonderwijs
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Ouderavond klas 1.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Kinderbibliotheek Oosterwei Gouda
GROEP 7 Leon, Dayzer & Soraya. De opdrachtgever Het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport Zij richten zich op: volksgezondheid, overgewicht,
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Informatiebijeenkomst donderdag 8 januari uur
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst. ZOMER © Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom op de informatie avond van groep 4
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
(Voor)lezen is leuk!.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Effectiviteitsonderzoek voorlezen aan huis
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Een vroeg begin is het halve werk Universiteit Leiden Suzanne E. Mol & Adriana G. Bus Waarom zou je (nu) lezen? Stichting Lezen,
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Welkom laaggeletterde ouders bereiken met leesbevordering
Groep 2 Begrijpend luisteren
WAT IS NLT?.
Educatieve info woensdag 8 februari.
Module 6; didactisch handelen
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Voorlezen geeft je kind een voorsprong
Lezen in groep 3 Okt 2017.
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
L4: reader.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

De kracht van voorlezen Inleiding op de DVD Atty Tordoir, APS

To read, or not to read… Promotieonderzoek Suzanne Mol, dec internationale wetenschappelijke studies naar vrijetijds-lezen mensen van 2 – 22 jaar

Lezen in de vrije tijd en voorgelezen worden brengen een positieve spiraal op gang Vrijetijdslezers *lezen sneller *begrijpen teksten beter *hebben een grotere woordenschat *spellen beter *doen het beter op school *zijn intelligenter Dit effect wordt elk jaar sterker!

I read, therefore my life improves

Aidan Chambers: “Door kinderen aan te moedigen goed over hun leeservaringen te praten, help je hen zicht te krijgen op wat zij met hun leven willen en kunnen”

Kijkvragen Wat voor soort vragen stelt Monique? Wat is het effect op de leerlingen?