Hoekenwerk gesteenten. 1 Doorlaatbaarheid van bodems Benodigdheden - grind, zand, leem, klei - 4 trechters en 8 bekers - chronometer of klok.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Er zit een gat in m’n emmer 1
Advertisements

Toets: dino’s Wat moet ik kennen?.
Wat is veen? Laagveen Hoogveen Veen in de geologische tijdschaal
Basisstof 7: Onderzoeksmethoden
17 Het bovenste deel van de aardkorst
H1 Landschapszones De aarde als systeem
Par. 2 Landschappen in beweging
16 Bodem, ondergrond, gesteenten
Ik heb een steen verlegd…
3 vwo 2 aarde §8, 9 en 10.
Fossiele brandstof is:
Temperatuur en volume Uitzetten of krimpen
Spel: losse gesteente Korrels zijn slecht zichtbaar
Wat is veen? Laagveen Hoogveen Veen in de geologische tijdschaal
Hoofdstuk 2 Aarde: Middellandse Zeegebied Paragraaf 4
EXOGENE KRACHTEN HOOFDSTUK 4.
gardens of life! Flessentuin
Maak een schets van je munt. Een munt is een munt als hij…- rond is ( soms 8 of 10 hoekig) - waarde aanduiding in getal - munteenheid aanduiding(euro)
De woorden die je vandaag leert: helaas natuurlijk de natuurclub de straat allemaal de kunststof het afval de grondstof voldoende.
Dissectie van de mossel
Instapquiz AK HAVO 3 Periode 1
Archeologie voor pakket ++s Les 4: Het feitelijk opgraven.
Fossiele brandstoffen
Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
Evolutie of Schepping ? Wat geloof jij ?
PSO. Praktisch school onderzoek.
Kalksteen Zandsteen.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Evolutie les 2 Aanwijzingen over de evolutie van het leven.
2 hv H2 Landschap § 2-5.
2vwo Hoofdstuk 2 Landschap § 2-5
2 T/H Hoofdstuk 2 Landschappen §2-4
Aarde 3 havo Hoofdstuk 2 Aarde § 4.
§ 4 Het dagboek van de aarde
Aanleggen bestrating Niveau 1 en 2 Wedeo.
Les 6 Bodemprofiel, bodemkaarten
Bodemgeschiktheid.
Plastic.
Maïsteelt Wat voor soort plant is maïs? Warmte ? Koude ?
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Klaren EN Bottelen Theo Jacobi. Klaren EN Bottelen Theo Jacobi.
Voor de docent! Heb je ook weinig spullen voor een practicum en kamp je ook met een begroting waar zelfs de minister van financiën nachtmerries van krijgt.
RECLAMEFOLDER Wat moet je doen? Materiaal Doe het zo Klaar?
AANLEG BOUWKUNDIGE ELEMENTEN
Praktische opdracht Thema 3: Ecologie
De grondsoorten van Nederland
Bodem grondbeginselen.
Zandkorrels Genesis 13:14-16
Onderhouden met Werktuigen en machines
Storm in een fles Marcus 4:35-37 “’s Avonds zei Jezus tegen zijn leerlingen: ‘Kom, we varen naar de overkant van het meer’. 36 Jezus zat al in de boot.
Storm in een fles Proefje:
Storm in een fles Proefje:
NSCCT Instructie groep 7
Bodem en bemesting Grond.
volgende bladzijde terug
Bodem, water en bouwplan
Onderzoek water!! Les 2 WaterLab www. onderzoekwater.nl Regenmeter
Bodemvruchtbaarheid. Bodemvruchtbaarheid Bodemvruchtbaarheid zand.
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
In het landschap bij ons in de buurt zit een geheim wapen verborgen…
Hoe maak je een eyecatcher
NSCCT Instructie groep 7
Klik hier om verder te lezen
volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
Thema 1. Inleiding in de biologie.
Transcript van de presentatie:

Hoekenwerk gesteenten

1 Doorlaatbaarheid van bodems Benodigdheden - grind, zand, leem, klei - 4 trechters en 8 bekers - chronometer of klok

1 Doorlaatbaarheid van bodems zelf te maken met plastic flessen: - snijd de flessen middendoor - markeer op 8 cm van bovenkant tot waar met gesteenten wordt gevuld - markeer op 12 cm van bovenkant tot waar met water wordt gevuld - bind wat stof rond de opening van de fles

1 Doorlaatbaarheid van bodems Voorbereiding - vul elke trechter op met het gesteente tot aan de markering - overgiet met water tot het gesteente verzadigd is en verwijder daarna alle resterende water - vul 4 bekers met een gelijke hoeveelheid water

1 Doorlaatbaarheid van bodems Uitvoering - start de klok en vul elke trechter gelijktijdig met water tot aan de bovenste markering - hou het waterniveau bij de markering door er nog toe te voegen - stop na 5 minuten en meet de hoogte van hoeveelheid water die door doorheen de gesteenten is gelopen - noteer dit in de tabel grindzandleemklei cm

2 Fossiel of niet? Benodigdheden - foto’s van specimen (fossielen en niet-fossielen) - definitie fossiel Definitie - Een fossiel: een overblijfsel van leven uit het verleden, meer dan jaar oud

2 Fossiel of niet? Uitvoering - De leerlingen discussiëren over wat wel of geen fossiel is. versteend bot (fossiell) hazelnoten (geen fossiel: niet oud genoeg) versteend hout (fossiel) schelp (fossiell) scheuren in bodem (geen fossiel – overblijfsel van een droge bodem, geen overblijfsel van leven) haaientand (fossiel) voetafdruk van een Iguanodon (fossiel) afdruk van varen in steen (fossiel)

2 Fossiel of niet?

Vragen Kunnen we onderstaande als fossielen beschouwen? 4000 jaar oude voetafdrukken zoals de onze gevonden in moerassen (niet oud genoeg) een eekhoorn doodgereden op de straat (niet oud genoeg) cellen die 3500 miljoen jaar oud zijn (fossiel) een versteende boomstronk (fossiel); de sporen van een trekroute van een dinosauriër (fossiel) - Wat zou de beste manier zijn om een spoor van je leven na te laten voor de verre toekomst. Zorg ervoor dat het spoor meer dan jaar oud kan worden.

3 Bodembeschrijving zand, leem of klei? Benodigdheden -een beetje zand, leem en klei - beetje water - een eetlepel Uitvoering KLEUR Beschrijf de kleur van elke bodemsoort op het invulblad. Je kunt ook wat grond van elke laag in het bijbehorende vakje wrijven. Dan heb je zeker de goede kleur.

3 Bodembeschrijving zand, leem of klei? GRONDSOORT/KORRELGROOTTE Neem een handje grond en maak het druppelsgewijs nat, zo dat het net niet aan de vingers plakt. De vorm die je nu aan het natte materiaal kunt geven, geeft informatie over de grondsoort.

3 Bodembeschrijving zand, leem of klei?

4 Gesteenten determineren Benodigdheden - enkele gesteentemonsters (zowel los als vast) - enkele determineertabellen - een beetje (verdund!) zuur (beter niet door leerlingen laten gebruiken) Uitvoering Geef de leerlingen een aantal gesteentemonsters en laat hen gedurende een bepaalde tijd de gesteenten determineren. Ze noteren op het invulblad, naast de foto van het monster de naam van het gesteente.

4 Gesteenten determineren

WERKBLAD GESTEENTEN DETERMINEREN Schrijf de naam onder elk gesteente.

5 Dinoparty? Wat vertellen je de voetsporen op bovenstaande kaart over deze twee dinosauriërs?

Wat is er volgens jou gebeurd met de twee dino’s waar de bodem nog onder de gebouwen aan de oostzijde staan? 5 Dinoparty?

Kloppen je ideeën uit vraag 2 met de nieuwe inzichten die je nu krijgt door naar de nieuwe tekening te kijken en meer voetsporen kunt zien?

5 Dinoparty? Wat is er met de dino’s gebeurd waarvan de sporen nog verder onder de oude en nog bestaande gebouwen verstopt liggen?

5 Dinoparty? Waarom zijn de dino’s volgens jou naar deze plaats gekomen?

5 Dinoparty? Veranderen je ideeën als je nog meer sporen te zien krijgt als nog meer van de oude gebouwen worden afgebroken zoals te zien op onderstaande kaart? :