Disruption in Retailing Customer will buy differently Prof Dr Cor Molenaar RSM/ErasmusUniversity eXQuo consultancy
Niet WAT, maar WAAROM Klantenbestedingen Koopgedrag Socio demografie technologie
consequenties Winkels Winkelgebieden Merken Gemeentes Vastgoed communicatie
Heftige emoties Individueel Gebrek aan focus en concentratie Altijd online Zoekt naar thrills
BabyboomersGeneratie XGeneratie Y Geboren Geboren Geboren IdealistischPragmatisch, cynischOptimistisch, realistisch Groep georiënteerdindividualistischEigen creativiteit individualistisch Houden zich aan de regels Wijzen regels afHerschrijven de regels TVPCInternet Beperkte technologie focus Gebruiken technologieTechnologie als vanzelfsprekend Taak gerichtMulti taskingHybride Diversiteit als gevolg van acties Kopen overwogen/ Voorkeur fysiek Diversiteit als basis Kopen multi-channel Pragmatisch Diversiteit als gewenst Kopen impulsieg, direct, Voorkeur online Bron: gebaseerd op Jeanne Meister, (2008), 2020workplace.com
Veranderingen Technologie veranderingen Gedragsveranderingen Internet als disrupter
Impact van internet Budgetbesteding Ratio versus hedonie Socio- demografische veranderingen Oude structuren nieuwe fricties Disruptie
But there is more Pressure on budgets: 9% is spend on articles which did not exist in 2010 Reduce spenditure on existing articles More single households
Smart cards, smart payment, google glasses, google shopping, google wallet, ebay now, Big data, location based services, tracking and tracing, smart households, internet of things Virtual reality, virtual stores, augmented reality, cloud computing What will your future bring?
Internet is een technisch platform voor veranderingen reshape business: Focus op sales, informatie, communicatie Focus op customer needs What is new? No physical limitations No distance contraints No time contstraints Information driven
Alibaba is reinventing internet New platform New philosophy New business model New opportunities Connecting buyers and producers Facilitating business Customer leading Get on or copy
Smartphone is onmisbaar Gemak, communicatie Location based Kansen Op ieder moment communiceren Location based services Tracking and tracing
Online, offline, on the go, or at home Partnership is needed for the future