Cordon sanitaire in de media? Wel tegen de partij, niet tegen zijn thema’s 22 maart 2005 Senaat Stefaan Walgrave
Cordon Sanitaire tegen de partij Sinds zijn doorbraak in 1991 bestaat er een mediatiek cordon sanitaire tegen het Vlaams Blok/Belang in de Vlaamse media Sinds zijn doorbraak in 1991 bestaat er een mediatiek cordon sanitaire tegen het Vlaams Blok/Belang in de Vlaamse media Vlaams Belang wordt niet helemaal doodgezwegen maar: Vlaams Belang wordt niet helemaal doodgezwegen maar: Minder aandacht Minder aandacht Meer negatieve aandacht Meer negatieve aandacht Vooral mandatarissen komen minder aan bod Vooral mandatarissen komen minder aan bod Totaal geen toegang tot infotainment Totaal geen toegang tot infotainment
VB in het TV-nieuws (2003) (verschil in % met het verkiezingsresultaat) CD&V SP.A VLD Groen! Vlaams Belang NV-A Bron: Elektronisch Nieuwsarchief Vlaanderen (Hooghe & walgrave, 2005)
VB in de kranten (verkiezingen 2003) De Standaard De Morgen Het Laatste Nieuws Gazet van Antwerpen VLD Sp.a-Spirit CD&V Agalev N-VA 4423 Vlaams Blok 5567 Bron: Peter Van Aelst
‘Kleur’ berichtgeving in de kranten (1999) De Standaard Het Laatste Nieuws De Morgen Agalev CVP SP VLD VU-ID Vlaams Blok Bron: Knut De Swert & Bjorn Cuyt (2000)
VB in politieke programma’s ( (nov jan. 2004) VB in politieke programma’s (Villa Politica, 7de dag en Terzake) (nov jan. 2004) Aantal minuten aandacht VLD 11 h 34 min CD&V 6 h 44 min Sp.a-Spirit 8 h 38 min Groen! 1 h 27 min Vlaams Blok 0 h 51 min Bron: Vlaams Belang !!!
VB in VRT talk-shows ( ) Politieke programma’s Infotainment De Laatste Show CVP SP VLD Agalev58148 VU57195 Vlaams Blok 1600 Bron: Rebecca De Winter (2001)
Spreektijd VB-politici in TV-nieuws (2003) Aantal interventiesGemiddelde duur interventie (in sec.) VLD Spirit Sp.a CD&V Agalev N-VA Vlaams Blok Bron: Elektronisch Nieuwsarchief Vlaanderen (Hooghe & walgrave, 2005)
Drie vragen: Drie vragen: 1. Welke zijn de centrale thema’ van de partij? 2. Besteden de media veel aandacht aan die thema’s? 3. Is er een causale link tussen de mediatieke aandacht voor die thema’s en het electoraal succes Theorie van de ‘eigendom’ van politieke thema’s (issue ownership) Theorie van de ‘eigendom’ van politieke thema’s (issue ownership) Twee manieren om centrale thema’s na te gaan: Twee manieren om centrale thema’s na te gaan: Partijprogramma’s (wat zegt de partij) Partijprogramma’s (wat zegt de partij) Motivaties van de kiezers (wat zegt het electoraat van de partij) Motivaties van de kiezers (wat zegt het electoraat van de partij) Cordon sanitaire tegen de thema’s
Thema’s in partijprogramma’s van VB ( ) Bron: agenda-settingproject UA
Thema’s in de motivaties van het VB-electoraat ( ) Bron: ISPO
Exclusiviteit van thema’s (kiezers)
VB-thema’s in de Vlaamse media Vlaamse media (oorzaak?) Vlaamse media (oorzaak?) TV: VRT et VTM (volledig journaal) TV: VRT et VTM (volledig journaal) Kranten: voorpagina. Het Laatste Nieuws; De Standaard; De Morgen Kranten: voorpagina. Het Laatste Nieuws; De Standaard; De Morgen N = ± nieuwsberichten N = ± nieuwsberichten Resultaat VB (gevolg?) Resultaat VB (gevolg?) Resultaat van VB in trimesteriele poll van La Libre Belgique (INRA) Resultaat van VB in trimesteriele poll van La Libre Belgique (INRA) Analyse: multivariate time series Analyse: multivariate time series Tijdseenheid: 3 maanden Tijdseenheid: 3 maanden Oorzakelijkheid wordt afgeleid van de chronologie van de gebeurtenissen (en autocorrelatie) Oorzakelijkheid wordt afgeleid van de chronologie van de gebeurtenissen (en autocorrelatie)
Model IModel IIModel III Coef.Prob.Coef.Prob.Coef. Prob. Migratie De Standaard (4-6 maanden voor poll) Migratie De Standaard (7-9 maanden voor poll) Migratie De Standaard (10-12 maanden voor poll) diefstal Het Laatste Nieuws (7-9 maanden voor poll) diefstal Het Laatste Nieuws (10-12 maanden voor poll) diefstal TV (7-9 maanden voor poll) diefstal TV (10-12 maanden voor poll) Constant R² Adjusted R²
Conclusie De partij en zijn mandatarissen worden anders behandeld door de media De partij en zijn mandatarissen worden anders behandeld door de media De thema’s van de partij komen frequent aan bod en zijn sterk statistisch verbonden met het electoraal succes van de partij De thema’s van de partij komen frequent aan bod en zijn sterk statistisch verbonden met het electoraal succes van de partij