Werkende werkvormen – Blended Learning. Het concept leren kennen Blended Learning > (van de lesgeefpraktijk) Wat we ‘vroeger’ F2F deden kunnen we nu.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

Daltonontwikkeling op Kapteynweg
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Innovatief leren met behulp van ICT
Formatief - summatief evalueren
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
De “ leraar” als rolmodel
Learning analytics: de docent
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
AGORA is méér dan een gebouw. Het is een concept: “een sociaal kruispunt van informatie, technologie en dienstverlening.” Dienstverlening Ruime openingstijden.
Evaluatie Leerlijnen.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Tip 7: wissel je werkvormen af
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
Bijeenkomst September 2015
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Welkom! Installeer je aan een tafel en start je laptop al op. Log in op het draadloos ku leuven-netwerk: *log-in naam = *paswoord.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Rekenen en ICT Basisonderwijs
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Richard West University of Georgia
Innovate-IT Enkele toepassingen
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Gepersonaliseerd leren
E-learning in het onderwijs
Perception 4 Perfection
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Open Universiteit Nederland
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
The Future Teacher 3.0.
PUBLIEK Projector 2+
Transcript van de presentatie:

Werkende werkvormen – Blended Learning

Het concept leren kennen Blended Learning > (van de lesgeefpraktijk) Wat we ‘vroeger’ F2F deden kunnen we nu vaak op een andere (meer optimale en efficiënte) manier doen. BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen (Oliver & Trigwell, 2005) (Driscoll, 2002)

Het concept leren kennen Blended Learning BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen Doelstellingen Student- kenmerken leeractiviteiten Evaluatie Ondersteuning Inhouden Werkvormen Materiaal Door wie Leeromgeving Context

Het concept leren kennen Blended Learning: Rol van media en technologie Alles is bijna met alles mogelijk… (Dillemans et al., 1998) (Elen, 2000) BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

Het concept leren kennen Blended Learning: Rol van media en technologie (Sugrue & Clark, 2000) WERKVORM  EIGENSCHAPPEN  MEDIUM (van het medium) BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

Het concept leren kennen Opbouw van een OPO: Informeren over en aanzetten tot leren. Aandacht trekken Informeren gewenste leeractiviteiten Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Aanspreken van voorkennis Informatie aanbieden Begeleiding voorzien Mogelijkheid tot oefenen Gedrag bijsturen en beoordelen. Voorzien van feedback Evalueren van gedrag BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen (Gagné & Driscoll, 1975)

Het concept leren kennen Aanbiedende werkvormen: WERKVORMEN: Doceren, Demonstreren en Vertellen ONDERWIJSDOELEN: Informeren, verduidelijken, enthousiasmeren, reproduceren, … LEERACTIVITEITEN: Structureren, oriënteren, onderscheiden, leggen van dwarsverbindingen, redenen, … MEDIUM: Docent, artikel, kennisclip, handboek, lesopname, … BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

Kennisclip  ook wel screencast genoemd Zeer effectieve manier om informatie tot bij het doelpubliek te bregen. Alle inhoud die je op je computerscherm kan tonen kan je hierbij gebruiken. of mediacel O 2 ) Enkel software en interne microfoon. Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen (Sugar, et. al., 2010 & Mullamphy et. al., 2010 )

Lesopname BMW2, CAG, Pentalfa, AZK (Kapucijnenvoer) hebben een systeem waarme je automatisch je doceeractiviteiten kan opnemen. Zeer efficiënte manier om informatie naar de studenten over te brengen. – Later herbekijken – Door- en terugspoelen – Stilzetten – Etc. Vaak te lang.  vereisten voor een gewone doceersessie blijven het belangrijkst!! (pauzes, opdrachten, etc.) (Brotherton, & Abowd, 2004) Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

Effectiviteit verhogen door:  Vragen te stellen na 15 minuten  Pauze invoeren  Roezemoesgroepen  Tijd tussen lessen laten  Kaderen en structureren  Geen volledige handouts Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen Welke media gebruiken jullie? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de moeilijkheden? Kunnen de beschreven technologieën bijdragen tot je praktijk?

Het concept leren kennen Gespreksvormen: WERKVORMEN: Onderwijsleergesprek, Groepsdiscussie ONDERWIJSDOELEN: laten ontdekken, samen- hang laten zien, bundelen van kennis, … LEERACTIVITEITEN: Structureren, oriënteren, synthetiseren, reflecteren, concluderen, be- argumenteren, … MEDIUM: Docent, medestudent, online discussieforum, Twitter, facebook, video- en webconferentie, … BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

Online discussie in Toledo Karakteristieken: Assynchrone communicatie. Makkelijk om data omtrent de participatie van studenten te extraheren. Veel drempelverlagende settings. Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen (Mazzolini & Maddison, 2003 & Kanuka, etc. al. 2007) & (Kietzmann, et. al., 2011)

Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

Video- en webconferentie Deze tools helpen je om (in real time) met studenten (en studentengroepen) te communiceren, zonder op dezelfde locatie te zijn. Videoconferentie: o Specifieke hardware nodig (Pentalfa en vergaderzaal onder CAG, 20pers.) o Vaak studentengroep naar studenten- groep. Webconferentie: o Geen specifieke hardware, wel software (interne microfoon (en webcam)). o Vaak docent naar individuele studenten. Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen (Bower, 2011)

Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen Welke media gebruiken jullie? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de moeilijkheden? Kunnen de beschreven technologieën bijdragen tot je praktijk?

Het concept leren kennen Samenwerkingsvormen: WERKVORMEN: Groepswerk, peer tutoring, rollenspel ONDERWIJSDOELEN: cognitieve doelen, sociale vaardigheden, … LEERACTIVITEITEN: gericht op het bereiken van cognitieve doelen, hebben van empathie, … MEDIUM: Medestudenten, blogs, wiki, serious games, digitale simulaties … BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

Het concept leren kennen Individualiserende werkvormen: WERKVORMEN: Zelfstudie, opdrachten, self assessment ONDERWIJSDOELEN: zelfstandigheid, verant- woordelijkheid, reflectievermogen, … LEERACTIVITEITEN: gericht op het bereiken van cognitieve doelen, reflecteren, linken, … MEDIUM: Medestudenten, artikels, handboek, blogs, wiki, serious games, digitale simulaties … BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen Welke media gebruiken jullie? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de moeilijkheden? Kunnen de beschreven technologieën bijdragen tot je praktijk?

Aanvullende informatie Algemene informatie Youtube for Schools iTunes U Toledopedia over Discussion Board cussion_Board_%28Discussieruimte%29 cussion_Board_%28Discussieruimte%29 Classroom KU Leuven htps://admin.kuleuven.be/td/en/fd/le KU Leuven BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

Aanvullende informatie Referenties Bower, M. (2011). Synchronous collaboration competencies in web‐conferencing environments–their impact on the learning process. Distance Education, 32(1), Brotherton, J. A., & Abowd, G. D. (2004). Lessons learned from eClass: Assessing automated capture and access in the classroom. ACM Transactions on Computer-Human Interaction (TOCHI), 11(2), Dillemans, R., Lowyck, J., Van derPerre, G., Claeys, C., & Elen, J. (1998). New technologies for learning: Contribution of ICT to innovation in education. Leuven University Press. Driscoll, M. (2002) Blended Learning: let’s get beyond the hype, E- learning, 1 March. Elen, J. (2000). Technologie voor en van het onderwijs: een inleiding in onderwijstechno-logische inzichten en realisaties. Acco. Gagné, Robert Mills, and Marcy Perkins Driscoll. Essentials of learning for instruction. Hinsdale, IL: Dryden Press, Kanuka, H., Rourke, L., & Laflamme, E. (2007). The influence of instructional methods on the quality of online discussion. British Journal of Educational Technology, 38(2), Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., & Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business horizons, 54(3), Mazzolini, M., & Maddison, S. (2003). Sage, guide or ghost? The effect of instructor intervention on student participation in online discussion forums. Computers & Education, 40(3), Mullamphy, D. A., Higgins, P., Belward, S., & Ward, L. M. (2010). To screencast or not to screencast. ANZIAM Journal, 51, C446-C460. Oliver, M., & Trigwell, K. (2005). Can ‘blended learning’be redeemed. E- learning, 2(1), Sugar, W., Brown, A., & Luterbach, K. (2010). Examining the Anatomy of a Screencast: Uncovering Common Elements and Instructional Strategies. International Review Of Research In Open & Distance Learning, 11(3). Sugrue, B., & Clark, R. E. (2000). Media selection for training. Training and retraining: A handbook for business, industry, government, and the military, BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen