Centrummarkt Gorinchem Presentatie raadsbijeenkomst 2 februari 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sterk door lokale samenwerking!. Onze ambitie is: • behoud van een aantrekkelijk winkelcentrum • effectief functioneren van het centrum • versterken van.
Advertisements

“Smash sportief op weg naar 2020”
Deelgebruik monumentale kerken
Stage gemeente Neerijnen Kerntaak 3B
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Het Nieuwe Winkelen Enschede, 4 februari 2014.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
De markten van Morgen in Nieuwegein
Lemelerveld is van de kaart ! 5 oktober 2007 Koopzondag Clemens van Ewijk – Auto van Ewijk.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
Monitor MPG aanpak Stadsregio Amsterdam
SOO werkgroep imago kinderopvang 2011 Resultaten werkgroep IMAGO Kinderopvang.
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
We lko m Van harte welkom!. 19:35 Presentatie resultaten Willem-Peter Kriek 19:30 Opening door Cees Meeuwis 19:00 Ontvangst Programma 20:00 Gastspreker.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
BMC 4/5/
Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer.
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Zeist Er is echt werk aan de winkel! Gerard Zandbergen winkelwiskundige, betrokken bewoner.
Het begint bij het jonge kind
LEADER Zuidoost Drenthe Nieuwe ronde voor lokale initiatieven
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.
Bewonersavonden agenda Strategische toekomstvisie Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, 4, 5 en 17 november 2008 Jeroen Haan.
Toeristen in Holland Rijnland Bestuurlijke bijeenkomst 26 oktober 2005 Oegstgeest.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Andries Visser Multifunctionele landbouw: een sector met toekomst.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderwijsmonitor Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Start to Run 2015 Informatie (nieuwe) locaties. 2 Ontwikkelingen De loopsport zit nog steeds in de lift (3 e loopgolf) Versnipperde loopsportmarkt (initiatieven.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Communicatie & Educatie Samen! Werkgroep Communicatie & Educatie.
50.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Ontwikkeling Stationsgebied Haren - Fase II. Even voorstellen Welkom vanavond!
Informatieavond herinrichting centrum Liempde
ZORG Nieuwe kansen in het (ver)bouwen voor de seniorenmarkt Jaap Kolk, Robert Barendse.
Stadsmarketing Gouda Analyse van Sterkten en Zwakten van Gouda Kansen en Bedreigingen in de markt.
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
Detailhandelsvisie Teylingen. Opbouw avond Introductie - belangrijkste conclusies laten zien - belangrijkste actiepunten laten zien Uitwerken - belangrijkste.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Themabijeenkomst Bewoners Retail- & Horecavisie. Programma vandaag 1.Voorstellen 2.Praktische zaken 3.Kwartiermaker 4.Pauze 5.Teams 6.Terugkoppeling 7.Afsluiting.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Welkom bij de Kick-Off Retail- & Horecavisie. Programma vandaag 1.Voorstellen 2.Vergaderafspraken 3.Kwartiermaker 4.Kansen volgens vertegenwoordigers.
1 Verbeterplan Zwembad “De Marke”” in opdracht van gemeente Hattem Maart 2014.
Workshop bevolkingskrimp en detailhandel SER 1 november
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Participatieraad Assen 7 juni Gezond in Assen Landelijke regeling aanpak gezondheidsachterstanden Uitvoering Tinten Welzijnsgroep i.s.m. Progez,
Omgevingsvisie Emmen Centrum Themabijeenkomst vastgoed en wonen
Workshop 9 februari.
Inventarisatie effecten FOC Bleizo
Omgevingsvisie Emmen Centrum Themabijeenkomst retail
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke.
Duurzame verstedelijking
Wijkdialoog Westenholte 10 februari 2015 Welkom
Wat gaan we doen? Wat gaat er veranderen in de zorg?
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
Traject De Beleverij WELKOM!.
Transcript van de presentatie:

Centrummarkt Gorinchem Presentatie raadsbijeenkomst 2 februari 2010

Programma Aanleiding en vraagstelling onderzoek Terugblik werkwijze Toelichting resultaten onderzoek Uitwerking twee scenario’s Handvaten voor uitvoering Vervolgproces

Vraagstelling “Hoe ziet de toekomst van de Centrummarkt in Gorinchem er uit en welke mogelijkheden zijn er om deze markt economisch beter te laten functioneren?”

Werkwijze Deskresearch Interviews met sleutelpersonen Scenario’s voor de toekomst uitwerken in workshop Locatie, tijdstip, branchering, etc. Passantenonderzoek Maandag en zaterdag Marktterrein en binnenstad Kenmerken bezoekers, marktbezoek, scenario’s Vergelijking omliggende gemeenten Eindrapport met conclusies en aanbevelingen

Samenstelling begeleidingscommissie (1) Mw. M. van Alphen (Kamer van Koophandel) Dhr. R.L. Kalkman (CVAH) Dhr. J. van Bel (Binnenstadsmanager) Dhr. C. Bosman (Winkeliers Hartje Gorkum) Dhr. P.C. van der Heijden (Marktcommissie) Dhr. Visser (Visser Verhuur) Mw. B. van Weenen (zaterdagmarkt) Dhr. E. Ligthert (Restaurant de Hoofdwacht)

Samenstelling begeleidingscommissie (2) Mw. L. v/d Pol (gemeente Gorinchem, SORV) Dhr. M. van der Staal (klankbord binnenstad) H. de Bruin (Marktmeester) G. Pronk (assist. bedrijfsleider/Marktmeester) Arjan van der Wiel (gemeente Gorinchem, Economische Ontwikkeling) Johan Hania (Veerdiensten, Havens, Markten) Ap de Bruijn (gemeente, Econ. Ontwikkeling)

Landelijke trends en ontwikkelingen Wat is van belang: Kramen: 1/3 food, 2/3 non-food Bestedingen: 2/3 food, 1/3 non-food 3,7% van de totale consumentenbestedingen gaat naar ambulante handel > €3,1 miljard Filialisering, nieuwe locaties, professionalisering, veranderende eisen van consumenten

Resultaten passantenonderzoek (1) Zaterdag 18 en maandag 20 april 215 ingevulde formulieren (306 personen) 2/3 lopend/fiets, 1/3 auto 69% vrouw Vooral 40+ Eenderde komt niet uit Gorinchem

Resultaten passantenonderzoek(2) De helft komt voor winkels en horeca Hoofddoel: aardappelen, groente, fruit 41%, textiel, kleding, stoffen 22% 74% bezoekt maandagmarkt 14% bezoekt zaterdagkramen Rapportcijfers maandagmarkt: -bereikbaarheid 7,7 -keuzemogelijkheden 5,9 -gemiddeld 6,8

30% zou naar maandagmiddagmarkt gaan 26% zou naar donderdagavondmarkt gaan 60% zou naar grote markt op zaterdag gaan 45% zou vaker de markt bezoeken als er antiek en rommelmarkt is 28% zou vaker naar een markt met snacks en luxe hapjes gaan Resultaten passantenonderzoek(3)

De markt in Gorinchem 42 kooplieden, ook 1/3 food, 2/3 non-food Aantrekkelijke uitstraling Groenmarkt Sterk gereguleerd marktreglement Geen onderdeel binnenstadsmanagement

Sterkten en Zwakten SterktenZwakten Bereikbaarheid: Autosnelwegen uit alle windstreken Jachthaven en veerpont Bereikbaarheid krijgt het hoogste rapportcijfer in het passantenonderzoek Uitstraling locatie: Historische omgeving, groen Steekt positief af tegen andere marktlocaties in Alblasserwaard Streekfunctie: Bezoekers vanuit de omgeving, blijkt ook uit passantenonderzoek Aanbod: Passanten geven het aanbod/de keuzemogelijkheden een laag cijfer 5,9 Er staan kramen leeg in het midden van de maandagmarkt Tijdstip: Door een toename van het aantal tweeverdieners en het langer doorwerken van ouderen verschuift het tijdstip waarop mensen boodschappen doen naar later op de dag en later in de week.

Kansen en bedreigingen KansenBedreigingen Bevolking: Vergrijzing levert meer potentiële marktbezoekers op Inwonertal Gorinchem neemt toe Streekfunctie Alblasserwaard Toerisme: Watersport, jachthaven Historische binnenstad Groene omgeving dichtbij Randstad Inspiratie en trends: Sommige markten zijn zeer succesvol, wellicht een goede inspiratiebron Consument wil ‘beleving’ en leisure De consument doet de boodschappen later op de dag Het passantenonderzoek wijst op vraag naar een aantrekkelijke zaterdagmarkt Dalende trends: Verschraling van het aanbod in de laatste jaren Dalende trend in marktbezoek en bestedingen in Nederland Steeds lastiger voor kooplieden om een opvolger te vinden Overdag minder consumenten op straat Verslechterd imago van de markt Regelgeving en organisatie: Het is lastig om een kraam met standplaats aan een opvolger door te geven Brandweer en andere instanties stellen (terecht) strikte eisen Het is lastig een nieuwe markt ‘neer te zetten’, mensen zijn gewend aan een vast aanbod, dag en tijdstip

Scenario 1 Verbetering maandagmarkt Zelfde tijdstip Compactere opzet Helderheid in doelgroep boodschappen doen en even lapjes kijken.

Uitwerking scenario 1 Vernieuwde opstelling Compacte kern, meelopers aan buitenkant Verbetering ondernemerschap door samenwerking ROC

Scenario 2 De markt op zaterdag Losse kramen, niet groot, wel aantrekkelijk Thema Leisure en Beleving Verschillende clustertjes in de binnenstad Kraamkamer van innovatie, try-out Voorbeelden: Klarendal en Zeeburg

Uitwerking scenario 2 Geen anciënniciteitlijst Handhaven standplaatsenbeleid (max. 9 kramen) Onderdeel binnenstadsmanagement Koppeling met evenementennota

Organisatorische structuur Nieuwe vormen van beheer Verzelfstandiging / privatisering Organisatievergunning Mogelijkheden voor Gorinchem

Voorstel B&W Maandagmarkt verbeteren door veranderingen in opstelling kramen, promotie en organisatie en reglementen Zaterdagmarkt uitbreiden met thema ‘leisure en beleving’ en aansluiten bij evenementenbeleid Mogelijkheden onderzoeken voor verzelfstandiging en/of privatisering van de markt

Afsluiting Bedankt voor uw aandacht.