© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den Haag, 23 April 2014
© OECD/IEA 2012 Ga door met de vergroening van de economie
© OECD/IEA 2012 Prioritiseren energie efficiëntie is juiste aanpak Energie intensiteit is op het IEA gemiddelde, bescheiden toename van consumptie maar het aanbod per vierkante kilometer blijft hoog : verlaging van de energie-intensiteit met 7.4% (IEA gemiddelde 16.6%). Meerjarige en specifieke afspraken met verschillende sectoren zijn de beste opties, maar het ontbreekt aan contole en handhaving. Industrie: overweeg routekaarten voor de industrie met verplichte, gedifferentieerde energie efficiëntie doelstellingen om innovatie en efficiëntie in het MKB te stimuleren. Transport: geïntegreerde stedenbouw, geïntegreerde modi, spitsheffing of rekeningrijden voor vrachtvervoer, ondersteuning van het openbaar vervoer en alternatieve brandstoffen, voertuigen en infrastructuur Aandacht voor reactie aan de vraagzijde en actie op lokaal niveau is cruciaal
© OECD/IEA 2012 De energie sector zorgt voor economische groei, maar ook voor emissies Electricity generation by source, 1973 to 2011*
© OECD/IEA 2012 Ambitieuze doelstellingen voor hernieuwbare energie Beleidsaspecten bij de ontwikkeling van hernieuwbare energie 2.8% (2008) => 4.5% (2013) 14% tot % tot 2023
© OECD/IEA 2012 Wereldwijde energie prijsontwikkeling van gas en kolen Coal vs gas prices, January 2008 to December 2013 Efficiënte functionerende elektriciteitsmarkten in EU, maar lage prijzen voor CO 2
© OECD/IEA 2012 Energievoorzieningszekerheid in de energie transitie Gediversifieerde olie aanvoer en toereikende olievoorraden versterken de betrouwbaarheid van de regionale energievoorziening. Robuuste gasinfrastructuur met nieuwe opslagfaciliteiten, een LNG-terminal (GATE) en een beurs voor gas (TTF). Overgang naar netto aardgasimporteur impliceert veranderingen in gaskwaliteit, in technologie en in energievoorzieningszekerheid. Snellere vergunnings- en inspraak procedures. Goede vooruitgang in het veiligstellen van de opwekking van elektriciteit en de kwaliteit van het aanbod, maar geen reden voor zelfgenoegzaamheid.
© OECD/IEA 2012 Transport en mobiliteit Nationale doelstelling: 35.5 Mt CO 2 in 2020 Energieakkoord streeft naar reductie CO 2 emissies in transport sector : 17% in 2030 en 60% in 2050 Goed resultaat rond het gebruik van biobrandstoffen Hoe kunnen de ambities geïmplementeerd worden? Modal shift beleid en geïntegreerde ruimtelijke planning Hernieuwde aandacht voor openbaar vervoer, incl. prijsbeleid Bevorden gedragsverandingen in stedelijke gebieden Geïntegreerde inpanningen op regionaal niveau binnen de Benelux (met name goederenvervoer) en slim verkeersmanagement
© OECD/IEA 2012 Energie RD&D: Publieke financiering (2011) lager dan IEA gemiddelde, maar privaat is wel sterk aanwezig Internationale samenwerking sleuteltechnologieën schone energie Vul het Topsector Energie Beleid aan met lange termijn RD&D strategie