© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Alternatieven wachten op grote technologiedoorbraken” Presentatie ir. Rein Willems President-directeur Shell Nederland B.V. Jaarcongres KIVI NIRIA Thema:
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
De biobased economy: dilemma’s van sturen op optimale waardecreatie
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
CO 2 emissies transport. Nederland vergeleken met andere EU landen Jan Anne Annema.
Ruud van den Wijngaart Gaan de EU - lidstaten Kyoto halen? Nederland vergeleken met andere EU landen.
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
WELKOM in het AVIODROME
Joke Schauvliege Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Export Vlaamse milieutechnologie.
INTEGRATIE van de OUDEREN in het BELEID. 1 De komende ouderengolf is een zeer groot maatschappelijk succes Lang leven, in goede gezondheid, met zijn tweeën,
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
OVERZICHT PRESENTATIE
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Duurzame mobiliteit: visie op 2050 Symposium Duurzame Mobiliteit, 27 januari 2011 Huib van Essen, manager Verkeer, CE Delft.
G-Gassamenstelling na transitie ’11-’21 EL&I & PNA consultatiebijeenkomst 13 oktober 2011 Den Haag.
Urgenda: Visie en Actie in één! Euromast Rotterdam, 7 januari 2010 Samen Sneller Duurzaam.
1 functie De ondernemer centraal De knoppen voor wethouders en teams EZ Koos van Dijken Nijverdal, 28 april 2015.
EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 7-9
Jan van der Meer Wethouder Klimaat & Energie. Duurzaamheidsagenda: werken aan een duurzame toekomst Duurzame economie Duurzame stedelijke ontwikkeling.
Energietransitie en innovatie Marco van
HAN zwaartepunt Sustainable Energy & Environment t.b.v. Energietransitie in de Achterhoek Tinus Hammink Programmadirecteur SEECE
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
VERTROUWELIJK EN AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD Input Nudge Dialoogsessie Energieakkoord voor duurzame groei 27 februari, 2013.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
© 2012 Nederland ICT 1 ICT maakt de energietransitie mogelijk Eerste Werkconferentie Energieakkoord SER, Den Haag, 28 januari 2013.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
1 Project energiebesparing bij bedrijven “special” gemeentelijke gebouwen / kantoren Piet Wildschut 21 april 2016.
Sterke Veenkoloniën door innovatie in de agrarische sector Eo Wijers-prijsvraag
>> Als het gaat om innovatie KP8 en Transport. >> Als het gaat om innovatie 2 Agenda 1.Welkom en doelstelling 2.Inleiding initiatieven KP8 ACARE Paper.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Advies over de prioriteiten van het Belgische EU-voorzitterschap.
Brandstof- en voertuigtechnologie Jan Ros Mobiliteit en Transport LEF-sessie 2 8 maart 2013.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Europees voorzitterschap Prioriteiten volgens de milieubeweging Trio-voorzitterschap Sp – Be - Ho Esmeralda Borgo.
Mark Roesink, RE finance specialist Oikocredit Brussel 28 mei 2016 hernieuwbare energie in ontwikkelingslanden Hernieuwbare energie een cruciale sleutel.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN
Circulaire economie als strategie voor systeemverandering
Behoefteraming bedrijventerreinen Zuid-Holland
Belgische voorzitterschap 2010
Duurzaam Landerd presentatie 24 januari 2012
In aanloop naar een roadmap Resource Efficiency CCIM Resource Efficiency CCIM stakeholder’s meeting 5 juli 2011 Jorn Verbeeck.
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
Decentrale Opwek in het Energieakkoord voor Duurzame Groei
14 november 2017 ISPT Amersfoort
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
Els de Wit Ministerie IenW
Zonder kernenergie of fossiel, kan dat?
Energietransitie in de MRA
Stefan Bakker, Xander van Tilburg (ECN)
De actuele toestand op de Nederlandse Energiemarkt
Een terugkoppeling van een FEV-congres in Aken van november 2017
Energiebesparing: NL versus EU beleid
LNG met haring 21 juni 2018.
Zero emissie personenvervoer
Leegstand en regionale samenwerking
Ondernemerssymposium 20 november 2018
COHESIEBELEID BIEDT VOORDELEN VOOR BURGERS
De energietransitie Een aantal gedachten.
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Samenhang beleidsdossiers en tijdslijnen
Smart grids Een filosofische verkenning naar de elektrische infrastructuur van de duurzame samenleving Dr. Maarten J. Verkerk.
Transcript van de presentatie:

© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den Haag, 23 April 2014

© OECD/IEA 2012 Ga door met de vergroening van de economie

© OECD/IEA 2012 Prioritiseren energie efficiëntie is juiste aanpak Energie intensiteit is op het IEA gemiddelde, bescheiden toename van consumptie maar het aanbod per vierkante kilometer blijft hoog : verlaging van de energie-intensiteit met 7.4% (IEA gemiddelde 16.6%). Meerjarige en specifieke afspraken met verschillende sectoren zijn de beste opties, maar het ontbreekt aan contole en handhaving. Industrie: overweeg routekaarten voor de industrie met verplichte, gedifferentieerde energie efficiëntie doelstellingen om innovatie en efficiëntie in het MKB te stimuleren. Transport: geïntegreerde stedenbouw, geïntegreerde modi, spitsheffing of rekeningrijden voor vrachtvervoer, ondersteuning van het openbaar vervoer en alternatieve brandstoffen, voertuigen en infrastructuur Aandacht voor reactie aan de vraagzijde en actie op lokaal niveau is cruciaal

© OECD/IEA 2012 De energie sector zorgt voor economische groei, maar ook voor emissies Electricity generation by source, 1973 to 2011*

© OECD/IEA 2012 Ambitieuze doelstellingen voor hernieuwbare energie Beleidsaspecten bij de ontwikkeling van hernieuwbare energie 2.8% (2008) => 4.5% (2013) 14% tot % tot 2023

© OECD/IEA 2012 Wereldwijde energie prijsontwikkeling van gas en kolen Coal vs gas prices, January 2008 to December 2013 Efficiënte functionerende elektriciteitsmarkten in EU, maar lage prijzen voor CO 2

© OECD/IEA 2012 Energievoorzieningszekerheid in de energie transitie  Gediversifieerde olie aanvoer en toereikende olievoorraden versterken de betrouwbaarheid van de regionale energievoorziening.  Robuuste gasinfrastructuur met nieuwe opslagfaciliteiten, een LNG-terminal (GATE) en een beurs voor gas (TTF).  Overgang naar netto aardgasimporteur impliceert veranderingen in gaskwaliteit, in technologie en in energievoorzieningszekerheid.  Snellere vergunnings- en inspraak procedures.  Goede vooruitgang in het veiligstellen van de opwekking van elektriciteit en de kwaliteit van het aanbod, maar geen reden voor zelfgenoegzaamheid.

© OECD/IEA 2012 Transport en mobiliteit Nationale doelstelling: 35.5 Mt CO 2 in 2020 Energieakkoord streeft naar reductie CO 2 emissies in transport sector : 17% in 2030 en 60% in 2050 Goed resultaat rond het gebruik van biobrandstoffen Hoe kunnen de ambities geïmplementeerd worden? Modal shift beleid en geïntegreerde ruimtelijke planning Hernieuwde aandacht voor openbaar vervoer, incl. prijsbeleid Bevorden gedragsverandingen in stedelijke gebieden Geïntegreerde inpanningen op regionaal niveau binnen de Benelux (met name goederenvervoer) en slim verkeersmanagement

© OECD/IEA 2012 Energie RD&D: Publieke financiering (2011) lager dan IEA gemiddelde, maar privaat is wel sterk aanwezig  Internationale samenwerking sleuteltechnologieën schone energie  Vul het Topsector Energie Beleid aan met lange termijn RD&D strategie