Televisie en computer H13.2 NEDERLAND 1945-1975.  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nederland in puin na WOII
Advertisements

vorming Het kernconcept socialisatie staat hierbij centraal.
M EDIA AAN / GEZIN UIT ? E EN ONDERZOEK NAAR DE GEVOLGEN VAN INFORMATIE – EN COMMUNICATIETECHNOLOGIEËN ( ICT ) VOOR HET GEZINSLEVEN.
Massamedia, vermaak en verzet
Nederland na WO II de economische ontwikkeling
Jongeren willen een eigen leven
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
NL na 1945: paragraaf 2 Woelige jaren.
LES 8 EN 9: HET GEZIN Levensbeschouwing en Maatschappijleer.
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
NL na 1945: Sober en spaarzaam
6.3: De jaren zestig.
Omgaan met geschiedenis
Politieke organisaties in de 19de en 20ste eeuw
Cansu - N`ketia - Rick - Tim -
Borat visits Amsterdam
Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.
Politiek en staatsinrichting in Nederland en Europa.
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Paragraaf 7: Ieder voor zich
Nozems, provo’s en hippies
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE VANAF ONTZUILING EN VERDERE DEMOCRATISERING - 1 E DEEL Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland.
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1 & 2.2.
Land van duizend meningen 3.3: De maakbare samenleving V AN H UNEBED TOT HEDEN – les 13.
Tijdens WO II leiders van de politieke partijen gevangen in Sint Michielsgestel Discussie over de situatie na WO II → er moet een einde komen aan de verdeeldheid.
Van onderop via -vakbonden -politieke partijen Van bovenaf via een burgerlijk bescha- vingsoffensief van de rijken -doorgeven van burgerlijke normen en.
Nederland na WO II sociaal-cultureel
Paragraaf 9 Vrouwen in Actie.
Historisch overzicht Nederland
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
H5 Koude oorlog §6 Amerikaanse invloed.
11 Feminisme.
1.
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
AANBOD ARBEID IS GROTER DAN DE VRAAG NAAR ARBEID
Programma Nakijken opdracht 2, 3, 8 en 12 Stukje herhaling
Welvaartsstaat en sociaal- economische veranderingen
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
De sociale kwestie.
Staatsinrichting, Paragraaf 2
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Nederlanders en hun Gezagsdragers Les 2 Gezag onder druk door de Jeugd.
Hoofdstuk 4 Nederland verzuild en verzorgd
Welzijnszorg? Sociaal-culturele beweging Met schaamte 45 jaar 5 pijlers: Projecten Fondsenwerving Jongeren en onderwijs Politiek Campagne
Koning Willem II Zoon van de krachtdadige Willem I Was in 1848 bang zijn koningschap te verliezen Werd in één nacht liberaal Stemde in met de liberale.
De twintigte eeuw 1900 – 1919.
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
H10.2 Feminisme en socialisme
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
De Vrouwen beweging Deel 2. Wat we gaan doen Dolle Mina De tegenreacties Wat is er bereikt Maken laatste opdrachten.
De Vrouwenbeweging.
Een luxer leven … Afbeelding uit 1953 Reclame uit 1958 De arbeider zit weer goed in zijn broek: mensen hoefden minder zuinig te leven. In 1953 werd de.
Ontzuiling en secularisatie
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Paragraaf 13.2 Een welvarend westen.
Verzorgingsstaat pargf.4
de tijd van burgers en stoommachines
3 Jongeren in opstand.
The American way of life
Vrouwen eisen gelijke behandeling
Jongeren laten zich horen
H2 Op wie ga jij stemmen?.
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Politieke stromingen 2.1 t/m 2.3.
Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Veranderingen in het vormingsvraagstuk
§6.3 Cultuur en samenleving
Transcript van de presentatie:

Televisie en computer H13.2 NEDERLAND

 Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen  Industrialisatienota’s  Geleide loonpolitiek  Lage huren en prijzen  Externe invloed: Marshallplan (1947) NEDERLAND IN DE JAREN ’50 ECONOMIE

 Herstel van vooroorlogse politieke verhoudingen  Verzuilde politiek  Regentenmentaliteit en achterkamertjespolitiek (nauwelijks openheid en democratisering)  Autoritaire gezagsverhoudingen  Start verzorgingsstaat NEDERLAND IN DE JAREN ’50 POLITIEK

 Samenleving is verzuild  Herstel van vooroorlogse waarden en normen  Gezin staat centraal  Commandogezin (vader de baas, kinderen onderdanig)  Vrouw handelingsonbekwaam (tot 1956)  Strenge seksuele moraal (alleen hetero seks binnen het huwelijk) NEDERLAND IN DE JAREN ’50 SOCIAAL/CULTUREEL

GEZIN IN DE JAREN ‘50 Vader is het hoofd van het gezin Kinderen zijn onderdanig en hebben eerbied Moeder is de motor van het gezin

 Ontstaan hoogconjunctuur (welvaartstaat)  Aardgas gevonden (Slochteren 1960)  Hoge arbeidsproductiviteit  Veel export  Voordelen van Europese samenwerking  Loonexplosies (Vrije loonpolitiek)  Stakingen (conflictmodel)  Consumptiemaatschappij o Stijging koopkracht o Luxeartikelen NEDERLAND IN DE JAREN ’60 EN ‘70 ECONOMIE

 Roep om democratisering (bijv. nieuwe partijen als D’66)  Polarisatie tussen links en rechts neemt toe  Uitbreiding verzorgingsstaat NEDERLAND IN DE JAREN ’60 EN ‘70 POLITIEK

 Begin van de ontzuiling  Ontkerkelijking (secularisatie)  Individualisering (wegvallen van sociale controle)  Antiautoritair denken (vooral jongeren)  Verbeteringen in het onderwijs (Mammoetwet vanaf 1968)  Ontstaan jongerenculturen  Seksuele revolutie (mede door de pil)  Overleggezin  Tweede feministische golf NEDERLAND IN DE JAREN ’60 EN ‘70 SOCIAAL/CULTUREEL

 Jongeren zetten zich af tegen de ouders (generatiekloof) en ontwikkelen eigen cultuur (kleding, muziek, normen)  Eind jaren ‘50 Nozems: pesten van het gezag uit verveling, sterke amerikanisering, werkende jongeren  1965 Provo, gezag moet weg (anarchisme), ludiek acties, vrijwel alleen in Amsterdam  Vanaf 1967 Hippies, uit de VS, tegen oorlog (Vietnam) en consumptiemaatschappij, voor vrede, milieu en open relaties JONGERENCULTUREN

 Vrouwen willen gelijke rechten in werk (loon en carrière, hogere functies) en sociale gelijkheid (rolpatronen doorbreken)  MVM, serieus en via overleg doelen bereiken, zowel mannen als vrouwen lid die hoog opgeleid zijn  Dolle mina, ludieke acties (‘baas in eigen buik’), jongere vrouwen (vooral socialisten) TWEEDE FEMINISTISCHE GOLF