Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Presentatie Procedure naar het VO
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –

Opbrengstgericht werken
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Informatieavond groep 8
De weg naar het voortgezet onderwijs
Het Voortgezet Onderwijs
Voorlichting Voortgezet Onderwijs
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Naar de top Loopbanen van leerlingen met een beschikking praktijkonderwijs 25 september 2009.
Informatieavond groep 7
Informatieavond groep 7
Schoolkenmerken centraal in Apeldoorn ruime locatie met kleinschalige opzet onderbouw op eigen plek in het gebouw alle leerwegen en sectoren vmbo m.u.v.
Taaltuin Twente “Leren met meer effect”. 1 april 2009.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Informatieavond groep 8
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Informatieavond groep 8
Ontwikkelingsperspectief
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Samenwerkingsverband VO-SVO Noord-Limburg
POVO groep 7 en 8 Helma en Jorien.
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Het Voortgezet Onderwijs
De weg van de leerling met specifieke
Het Voortgezet Onderwijs
Naar het voortgezet onderwijs
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs 8 oktober 2015.
WELKOM OP DE VOORLICHTINGSAVOND Speciale klassen en begeleiding op de Guido de Brès.
Voortgezet onderwijs HELMOND
POVO groep 7 en 8 Helma en Jorien. Veilig overstappen  Juiste schoolkeuze  Voorkomen uitval of switchen.
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
Brede school Warmond Van droom naar werkelijkheid.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Voorlichting Voortgezet Onderwijs Informatieavond voortgezet onderwijs Voorstellen Voorstellen Het voortgezet onderwijs Het voortgezet onderwijs.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Informatieavond voortgezet onderwijs September
POVO groep 7 en 8 Obs de Klim. Veilig overstappen  Juiste schoolkeuze  Voorkomen uitval of switchen.
VOORLICHTING VAN DE BASISSCHOOL NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS.
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Informatiebijeenkomst Overstap
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Informatiebijeenkomst Overstap
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Kwaliteit van het advies
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
“Leren met meer effect”. 1 april 2009
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Advisering, ophoging en druk van ouders
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
RMC regio Zuid-Holland Noord Voorlopige cijfers
Transcript van de presentatie:

Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage CED Rotterdam

Basisvaardigheden taal VO Ruim jongeren verlaten het voortgezet onderwijs zonder startkwalificatie. Ruim jongeren verlaten het voortgezet onderwijs zonder vmbo-diploma (OV’06). 24% van de leerlingen in bbl en kbl is niet in staat zelfstandig leerboeken te lezen (Hacquebord e.a. 2004). PISA: ,5% op/onder niveau 1, ,1% (Lissabon-doelstelling: ,2%)

Basisvaardigheden taal VO Inspectie: Artikel 6c Wet op het voortgezet onderwijs: ‘Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat daarbij op structurele en herkenbare wijze aandacht wordt besteed aan het bestrijden van achterstanden in het bijzonder in de beheersing van de Nederlandse taal.’ Vragen Tweede Kamer aan minister

Basisvaardigheden taal VO Basale communicatieve vaardigheden Noodzakelijk voor school en ‘thuis’ Volgens informatie en oordeel school (n.b.: commissie Meijerink) Dia ⁃ taal

Basisvaardigheden taal VO "III. treft de voorlopige voorziening dat de rechtsgevolgen van het onder II. vermelde besluit in stand blijven tot opnieuw is beslist omtrent de vaststelling van het wegaanpassingsbesluit, onder de voorwaarde dat gedurende de periode waarin de spitsstrook is geopend, de maximum snelheid voor motorvoertuigen op het gehele wegvak wordt verlaagd van 120 km/uur tot 80 km/uur;"

Themaonderzoek: onderzoeksvragen ‘Bezoekdeel’: Zijn er bij instroom leerlingen met onvoldoende beheersing basisvaardigheden taal? Zo ja, welke activiteiten? ‘Toetsdeel’: Met welk resultaat?

Themaonderzoek: opzet 72 vestigingen; steekproef Mei - september 2007 bezoeken Toetsafname juni en september 2007: Vmbo bbl en vmbo kbl en PrO Begin eerste jaar (sept.) en Eind tweede jaar (juni) Rapportage december 2007 ( Contacten met belanghebbenden

Onderzoeksresultaten: Dia·taal (1) ABCDE vmbo25% 15%10% TekstLj Lj WoordLj Lj FoonLj Lj

Onderzoeksresultaten: Dia·taal (2) Absoluut: Lj 1: (vmbo 1 / PO 8) 41% op of boven Lj 2: 66% op/boven niveau vmbo1; 28% op/boven niveau vmbo 2

Onderzoeksresultaten: scholen (1) Niveau bekend? Onderwijskundig rapport: tl 87, bl 89, ws 32, sp 89 Eigen screening: vooral bl, sp, tl, minder ws Leerlingdossier: helft scholen bl, tl, sp derde scholen ws ‘Achterstandsbewustzijn’: 40% docenten geen info

Onderzoeksresultaten: scholen (2) Maatregelen scholen? Tijd, Didactisch handelen, Bewaken voortgang (Taal)Beleid Driekwart geen structureel beleid Weinig aandacht buiten Nederlands Extra hulp: bijna alle scholen Ervaring leerlingen: nuttig, gewoon, extra 60%

Onderzoeksresultaten: effectief? Kenmerken bij grote vooruitgang? Lastig! Aandacht technisch lezen + Vastgelegd eindniveau eind onderbouw + Ws-aandacht bij laag bl –

Onderzoeksresultaten: conclusies Achterstanden, bij bl groeiend Behoefte aan definitie ‘basisniveau’ Zeker ‘achterstandsbewustzijn’ Te weinig info over niveaus bij docenten Zeker extra activiteiten scholen Te weinig benutten mogelijkheden (tijd, niveaubepaling, andere vakken) Weinig gerichte activiteiten(75% geen structurele, herkenbare aanpak)