Professionele weerbaarheid bij de NL politie Opbrengsten voor het vakmanschap na 5 jaar onderzoek dr. Annika Smit (lector weerbaarheid, Politieacademie)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maayke van Suijlekom.
Advertisements

Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
UITNODIGING WORKSHOP VERANDERMANAGEMENT: “BETEKENISVERLENING IN ACTIE”
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Programma Versterking Professionele Weerbaarheid
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Wat is actieonderzoek? Reflecteren op eigen handelen en de situatie waar dat handelen plaatsvind Op basis van de verkregen inzichten het handelen verbteren.
Diagnose Eerst: opluchting + duidelijkheid
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider
Medezeggenschap & Loopbaan Isaak Mol 10 oktober 2012.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
18 november 2011.
Psychosociale ondersteuning voor geüniformeerden
De groene golf Mike Nikkels.
Vitaliteit in perspectief
Onderwijsproject: “Natuurlijk Bewegen”. Oprichter heeft in 1999 de opleiding HBO Fysiotherapie succesvol afgerond en vervolgens jaren ervaring opgedaan.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
De bedrijfsopvolging goed geregeld?! 8 juni 2004 Den Haag.
Psychische klachten en werk
EFFECT VAN INTEGRAAL BELEID OP ALCOHOLGEBRUIK BIJ JONGEREN
Dossier Empowerment.
Doel en taak van de hulpverlening
Welcome! TWENTE CENTER FOR CAREER RESEARCH Prof. dr. Karin Sanders Organizational Psychology / TCCR University Twente; the Netherlands Prof dr Karin.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Risico’s van nachtwerk
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
7 e nationale conferentie (12 nov 2015) School Wide Positive Behavior Support De School en de Straat DR. JAN DIRK DE JONG, CRIMINOLOOG LECTOR AANPAK JEUGDCRIMINALITEIT,
Hoe gaat het met je? Coaching Vergroot het persoonlijke functioneren, en stimulering van eigen capaciteiten, ambities en behoeften. Het biedt inzicht in.
eigenwaarde ontstaat meestal door de volgende 3 factoren.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Waar staan we ? Oktober Gezondheidsmanagement / NVAO.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
DE WEEK VAN DE PIJN 2016 “GEEF CHRONISCHE PIJN EEN GEZICHT“ 26 SEPTEMBER - 1 OKTOBER 2016.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
NL POLITIE NEDERLAND Suicide door politiemedewerkers Van ontkenning naar erkenning… Geertje Spijkerman, Centrale Vertrouwenspersoon politie NN Manette.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Breathfulness Korte test of Breathfulness iets voor jou kan betekenen Breathfulness Academy Vraag 1 – waar zit je adembeweging meestal? Hoog (borst)Laag.
Innovatief sociaal werk MO groep, NBC Nieuwegein, 26 november 2014 Jord Neuteboom & Arin van Zee - Viatore.
Het vermogen tot goed leven Marli Huijer Erasmus Universiteit Rotterdam/De Haagse Hogeschool.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Werkdruk bij de Mesdag 2 oktober 2015 Dr. Leni Beukema.
Aandacht voor zin- en levensvragen door professionals in zorg & welzijn 5 feiten en fabels 30 mei 2017 Rinske Boomstra.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Collectieve transitie en veerkracht
Begeleiding bij Werkplekleren
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
morele weerbaarheid lerend onderzoeken 31 oktober 2013
Mechanismen van armoede en armoedebestrijding
Hoofdstuk 7 Assessment Perspectives and the Human Matrix: Brigdes to Effective Treatment Planning in the Initial Interview.
Financiële Gezondheid november 2017
Rots en Water Rots Weet wie je bent Weet wat je wilt Weet wat je doet
participeren èn emanciperen èn co-creëren
Ontheming: wat werkt en wat helpt?
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Toolbox Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA)
Stress management bij Autisme
Kracht van mensen opzet pilot 13 maart 2014
Transcript van de presentatie:

Professionele weerbaarheid bij de NL politie Opbrengsten voor het vakmanschap na 5 jaar onderzoek dr. Annika Smit (lector weerbaarheid, Politieacademie)

Weerbaarheid bij de politie 1.Praktijkonderzoek weerbaarheid 2.Weerbaarheid: een werkdefinitie 3.Empirische basis: vijf jaar onderzoek 4.Verschillende perspectieven

1. Praktijkonderzoek weerbaarheid Aanleiding en doelstelling liggen in de politiepraktijkpolitiepraktijk Aanleiding: -Het verdriet van een hoofdinspecteur- -De angst van een hoofdcommissaris- Doelstelling onderzoek weerbaarheid aan de Politieacademie: Helpen het vermogen van de politie te benutten door het inzicht in (inter)menselijke processen binnen het vakmanschap te vergroten met systematisch onderzoek.

2. Weerbaarheid: een werkdefinitie Van stress en trauma naar vakmanschap: Succesvol kunnen functioneren in uitdagende omstandigheden Kunnen functioneren Functioneren in uitdagende omstandigheden Succesvol functioneren

2. Weerbaarheid: een werkdefinitie Van stress en trauma naar vakmanschap: Succesvol kunnen functioneren in uitdagende omstandigheden Functioneren van een groep: Gezamenlijk doel behalen in onvoorspelbare omstandigheden

3. Empirische basis: vijf jaar onderzoek  Betekenis & ontwikkeling periodiek psychosociaal onderzoek (2 studies i.s.m. Arq)  Debriefen na een ingrijpend incident (‘Schalkwijk’)  Evaluatie training Mentale Kracht (i.s.m. WODC, UvT)  Langdurig verzuim bij de politie (2 studies i.s.m. Hanze Hogeschool en TNO)  Morele weerbaarheid en zingeving van de NL politie (2 studies i.s.m. UvT en RUG)  Ontwikkeling en validering mentale weerbaarheidsmonitor (diverse studies i.s.m. TNO)  Psychosociale gezondheid & zorg politie (2 studies, i.s.m. WODC, UU & Arq)  PTSS bij de politie: 16 jaar politiepoli, 1000 gebruikers (i.s.m. AMC & Arq)  Risico’s & beschermende factoren militairen en politie (i.s.m. NLDA, VI, WEP)  Suïcide bij ambtenaren van politie (i.s.m. o.a. Arq)  Uitval tijdens de politieopleiding (2 studies, 1 i.s.m. Universiteit Twente)  Verhoren van politieambtenaren na vuurwapengebruik  Weerbaarheid van de groep (diverse actieonderzoeken)

3. Empirische basis: vijf jaar onderzoek Lopende (actie)onderzoeken:  Effecten van MK op vakmanschap (opsporingspraktijk)  Weerbaarheid bij uitzendingen, missies en afgeschermde diensten  Zingeving en groepsdynamiek in de politiepraktijk & het -onderwijs

4. Verschillende perspectieven Succesvol kunnen functioneren in uitdagende omstandigheden  kunnen functioneren: lichaam/fysiek Homeostase en de biologische klok Nachtdienst

4. Verschillende perspectieven Succesvol kunnen functioneren in uitdagende omstandigheden  functioneren in uitdagende omstandigheden: geest/mentaal Stressoren Hulpbronnen Uitkomsten Grip?

4. Verschillende perspectieven Succesvol kunnen functioneren in uitdagende omstandigheden  succesvol functioneren: zingeving/moreel omgeving gedrag vaardigheden overtuiging identiteit zingeving Vanuit buitenaf leren (aanleren) van binnenuit aanboren/ontdekken/ verkennen/ontsluieren…

4. Verschillende perspectieven Lichaam Homeostatisch herstel Betekenisvolle grip Mentale grip (ingrijpende omstandigheden) Wezenlijke betekenis (innerlijke drijfveren)

4. Verschillende perspectieven Van individu naar groep

4. Verschillende perspectieven: samengevat Ratio Gevoel Drijfveer/zijn Actie Stroomlijnen/in balans brengen: ontwikkelproces van de gehele mens Hulpbronnen + Stressoren - Verbinding Doel