Fase 2 Veldonderzoek (oktober – november 2009)  Resultaten veldonderzoek  Conceptadvies OCW Aanbieden advies december 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Advertisements

Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
Voorlichting sectorkeuze Mavo en Mavo/HAVO Klas 2
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Agenda Ontvangst Welkom Veldonderzoek, SPV - toelichting op de thema’s/vragen - individuele beoordeling - groepsgewijze bespreking - Plenaire bespreking.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
De toekomst van het vmbo
INFO - AVOND VMBO 3.
3 Basisberoepsgerichte leerweg 3 Kaderberoepsgerichte leerweg
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Jaarcongres vmbo, 20 januari 2015 Ede (2)
Voortgezet onderwijs Peter Albersen.
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
INFORMATIEAVOND JENA 3 VM. Inhoud 1Vervolgopleiding 2Uitstroomvariant 3Vakkenpakket 4Overgangsregeling vmbo3-vmbo4 5Examenprogramma 6Rekentoets 7Hoe kom.
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Het Voortgezet Onderwijs
Jacqueline Kerkhoffs juni 2015.
Het Voortgezet Onderwijs
Ouderavond 3e klas schooljaar
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
Tussenjaar VMBO Basis – Kader Gemengd – Theoretisch (MAVO) HAVO VWO Gymnasium Atheneum MBO HBO WO Basisonderwijs Onderbouw.
Loopbaanoriëntatie en vakkenkeuze leerjaar 3. LOB Loopbaanoriëntatie en begeleiding Begeleiding noodzakelijk van:  ouders(coach)  mentor  decaan.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Ruud van Leeuwen Stichting Platforms VMBO Basisschool MBO VMBO Onderbouw Algemene vakken Beroeps- gericht Vernieuwing: waar in het vmbo?
Experimenteerruimte: Vakmanschap- en technologieroutes.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Welkom op deze informatie avond Over groep 8 en het voortgezet onderwijs.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Vernieuwing VMBO Kans of strop?. Inhoud Aanloop Verschillen en veranderingen De vakken LOB Examen en Diploma Kansen Brainstorm Evaluatie.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Jacqueline Kerkhoffs Juni We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
. Ouderavond 3 e klas schooljaar Programma VMBO Introductieperiode Examen Zak/Slaagregeling Na het VMBO Met de mentoren de klas in.
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Experimenteerruimte: Vakmanschap- en technologieroutes
Netwerkbijeenkomst ronde 3
We hebben wat te vieren!!! 7 juni 2006.
niveau-adviezen en klassenindeling
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
VM2 Praktijknetwerk Techniek 9 maart 2010 Tilburg
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Welkom op de Informatieavond Leerjaar 4 GTL
van VMBO naar MBO LOB in de 3e klas
Profiel- en keuzedelen kiezen
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Welkom op het Saenredam College
Welkom op het Saenredam College
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
Studiekeuzes van uw kind
Transcript van de presentatie:

Fase 2 Veldonderzoek (oktober – november 2009)  Resultaten veldonderzoek  Conceptadvies OCW Aanbieden advies december 2009

Veldonderzoek tot nu toe Januari – mei 2009:  Gesprekken in platforms 1083 deelnemers  Gesprekken middenmanagement 100 deelnemers  Digitale enquête 650 deelnemers waarvan 512 docenten  Gesprekken organisaties (VO-raad, MBO Raad, OAC Raad, MBO 2010, Colo, Laks, Ouders en Coo, VVVO, College voor Examens)

Opdracht (1) Onderzoek naar wenselijkheid en mogelijkheden naar inhoudelijke herordening van programma-aanbod vmbo onder deelnemers netwerkbijeenkomsten, management en onderwijsorganisaties

Opdracht (2) Formuleer advies, rekening houdend met:  Resultaten veldonderzoek  Domeinen mbo  Advies adviesgroep vmbo  Bestaande examenprogramma’s  Recente ontwikkelingen (o.a. taal/rekenen, VM2, daling leerlingaantal, toegenomen aandacht voor LOB)

Meest opvallende uitkomsten Docenten vonden het erg prettig dat hun mening gevraagd werd Docenten en middenmanagement willen:  intensieve doorontwikkeling van programma’s in het vmbo, waardoor het aanbod flexibeler wordt, er maatwerk geboden kan worden aan leerlingen en het aanbod beter aansluit bij de belevingswereld  structuur VMBO (leerwegen/programma’s behouden)  Zijn tevreden over het huidige vmbo

Samenvatting resultaten (1) 1. Geen behoefte aan stelselwijziging, wel aan ruimte voor intensieve doorontwikkeling 2. VMBO heeft een oriënterende en voorbereidende functie (met uitzondering van deel van de sector techniek) 3. Er is behoefte aan flexibiliteit en maatwerk 4. Er is onvrede over de examens (verhouding CE – SE, representativiteit CSPE

Samenvatting resultaten (2) 5. Betere aansluiting op en meer herkenbaarheid voor po, onderbouw, mbo, bedrijfsleven, ouders en leerlingen 6. Er is beperkte samenwerking en overleg tussen docenten en management (men weet van elkaar niet wat bijv. de visie op het vmbo is) 7. Docenten zijn niet goed op de hoogte van huidige mogelijkheden in wet- en regelgeving

1. Behoud vmbo-structuur (1) Behoud:  vmbo als voorbereiding om mbo en arbeidsmarkt  diversiteit programma-aanbod  Praktijkgericht/beroepsgericht onderwijs in het vmbo  Programma-aanbod dat toereikend is voor de functie van het vmbo met extra aandacht voor de positie van de gemengde en kaderberoepsgerichte leerweg

1. Behoud vmbo-structuur (2) Huidig programma-aanbod lijkt toereikend om de functie van het vmbo te realiseren. Docenten hebben wel behoefte aan doorontwikkeling in de vorm van actualisering van het programma- aanbod. Docenten en management staan positief tegenover de invoering van VM2

2. Functie van het vmbo  Het vmbo heeft vooral een oriënterende en voorbereidende functie. Nadruk op oriëntatie neemt toe naarmate het niveau van de leerweg hoger is.  Binnen het vmbo moet nadruk liggen op LOB  Techniek heeft ook een opleidende functie gezien het aantal leerlingen dat vanuit het vmbo doorstroomt naar een BBL-opleiding in het mbo  Aandacht voor kaderberoepsgerichte leerweg: praktische toeleiding naar niv. 4 mbo dreigt verloren te gaan.  Functie van vmbo is in de GL met huidige programma’s moeilijk te realiseren

3. Flexibiliteit en maatwerk (1) Docenten en management willen meer mogelijkheden voor flexibiliteit en maatwerk voor leerlingen Advies: Ontwikkel een programma dat bestaat uit een verplicht, gemeenschappelijk kerndeel met kenmerkende elementen voor een programmacluster en een keuzedeel met programma-eenheden waaruit leerlingen een keuze kunnen maken

3. Flexibiliteit en maatwerk (2) Advies  Keuzeprogramma-eenheden kunnen in samenwerking met ROC en bedrijfsleven tot stand komen  Scholen kiezen welke keuzeprogramma- eenheden ze aanbieden (smal – breed, binnen programmacluster of clusteroverstijgend)  Op basis van aanbod stelt leerling programma samen  Vergt veel aandacht voor LOB en begeleiding  Doet appel op organisatievermogen scholen

3. Flexibiliteit en maatwerk (3) Advies  Onderzoek en ontwikkel mogelijkheden tot afstemming van avo (vooral taal en rekenen) in beroepsgericht programma’s  Ontwikkel een bij kern- en keuzeprogramma’s passende examensystematiek

o n d e r b o u w kernprogramma m b o

o n d e r b o u w kernprogramma m b o

o n d e r b o u w kernprogramma m b o

4.Examens Advies:  Behoud centraal ontwikkeld examen  Ontwikkel een bij de programmastructuur passende examenmix bestaande uit schoolexamens en centrale examens waarbij beide elementen even belangrijk zijn  Ontwikkel voor het SE een kwaliteitsborgingsysteem dat regionaal verankerd is

5. Herkenbaarheid vmbo voor ‘derden ’ Docenten vinden het belangrijk dat ‘derden’(onderbouw, bedrijfsleven, mbo, ouders en leerlingen) waarde hechten aan hetgeen er in het vmbo gedaan wordt en hiervan een goed beeld hebben, maar schatten in dat het beeld dat zij hebben van het vmbo en de waarde die ‘derden’ aan het vmbo hechten gering is. Advies Werk landelijk aan visie-ontwikkeling op het vmbo in bijv en betrek daar ‘derden’ bij zodat een duidelijke en herkenbare onderwijsvorm ontstaat. SPV wil hierin het voortouw nemen.

7. Beperkte kennis van wat moet en mag Advies Betrek docenten bij de voorgestelde ontwikkelingen en informeer docenten (en ‘derden’) via allerlei media over het vmbo

Vervolgactiviteiten (1)  Okt./nov. 09 Conceptadvies bespreken in platforms, met middenmanagement en ‘derden.  Reacties (uit platforms, van vragenformulier en via website) worden door bestuur gewogen en meegenomen in definities advies  dec. Opstellen definitief advies en aanbieding aan OCW

Vervolgactiviteiten (2)  2010 start vervolgactiviteiten  SPV wil regie op doorontwikkeling vmbo als het gaat om inhoud en examens en wil gesprekspartner zijn als het gaat om bekostiging, licenties enz.

Vragen  Herkent u zich in de samenvatting van de resultaten van het veldonderzoek?  Staat u achter de adviezen van SPV?  Zijn de adviezen haalbaar in scholen? Behoud functie vmbo, maar intensieve doorontwikkeling Flexibiliteit en maatwerk Examenmix Herkenbaarheid voor ‘derden‘ Docenten betrekken bij doorontwikkeling