rekenen Basisvaardigheden toegepast rekenen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorrangsregels bij rekenen (2)
Advertisements

- Hoe noem je uitkomsten?
Een getal met een komma noemen we een decimaalgetal.
WACHT MENEER VAN DALEN NOG STEEDS OP ANTWOORD ?
BEWEGING – BASIS ALGEBRA
H1 Basis Rekenvaardigheden
Rekenen met machten met hetzelfde grondtal
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 5
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 4
G1 Rekenen met breuken Leerwerkboek p7.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Voorrangsregels bij rekenen (1)
GELIJKNAMIGE BREUKEN les 31.
Bewerkingen met breuken Les 37.
Breuken.
Handig rekenen & Cijferen Breuken
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 01
Rekenen met verdeelsleutels
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Gecijferdheid les 1.3 Kwadraten en machten
Werk uit.. Methode 1)hou de teller samen door haakjes in te voeren 2)vervang de breukstreep door het deelteken 3)hou ook de noemer samen door haakjes.
Rekenen met getallen : = x Delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde van die breuk. Maak je zelf zo min mogelijk.
Workshop hele getallen 1
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Rekenvolgorde rekenvaardigheden.
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Wiskunde voor Engineering HU / Boswell Bèta 11 augustus.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Les 4 : rekenen met tabellen
Les 1: Rekenen Zonder rekenmachine
Les 3Regels voor de volgorde van bewerkingen
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
2.4 Breuken vermenigvuldigen en delen Delen door een breuk
Breuken optellen.
Bewerkingen 5de leerjaar.
Hoofdrekenen 1.
Het vereenvoudigen van breuken
Vermenigvuldig net die tellers met mekaar en
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine
Breuken optellen en aftrekken
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
Wiskunde Blok 5 les 17.
G8 2 Vergelijkingen met breuken oplossen M A R T X I © André Snijers W
2 vmbo-t/havo Samenvatting Hoofdstuk 1 (vmbo-T)
Hoofdstuk 17 Breuken basis. Hoofdstuk 17 Breuken basis.
Gehele getallen optellen en aftrekken
Breuken optellen en aftrekken
Info 2 Vereenvoudigen van breuken M A R T X I © André Snijers W K U N
De volgorde van de bewerkingen
De kommagetallen De kommagetallen De kommagetallen © Andre Snijers.
Breuken delen Breuken delen Breuken delen © André Snijers.
M A R T X I W K U N E D S 2 G1 Rekenen met breuken © André Snijers.
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
Breuken vermenigvuldigen
De rationale getallen De rationale getallen De rationale getallen
De volgorde van bewerkingen
Vermenigvuldig net die tellers met mekaar en
Info 2 Rationale getallen tot een positieve macht verheffen M A R T X
Vergelijkingen van de vorm ax + b = c oplossen
Soms handig om priemgetallen te gebruiken.
Hoofdrekenen 1.
Haakjes Haakjes wegwerken..
Verder rekenen met kommagetallen
Vermenigvuldigen en delen. Toepassen.
Breuken optellen en aftrekken
Transcript van de presentatie:

rekenen Basisvaardigheden toegepast rekenen Basisbewerking: x, :, + , - Volgorde van bewerkingen Breuken: Rekenen met breuken Afronden

Basisbewerkingen Vermenigvuldigen: + x + = + - x + = - + x - = - Voorbeeld: 3+ -5 = -2 3 x -5 = -15 -3 x -5 = 15

Delen Delen: + : + = + - : + = - + : - = - - : - = + - : + = - + : - = - - : - = + Voorbeeld: 15: -5 = -3

Volgorde van de bewerking: Nederland: Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord Moet zijn: Hoe -> haakjes wegwerken Moeten -> machtsverheffen Wij -> wortel trekken Van -> vermenigvuldigen De -> delen Onvoldoende -> optellen Afkomen -> aftrekken Voorbeeld: 48: (16 x 3)= 48/ 48 = 1

Breuken vereenvoudigen Je deelt een pizza in 16 stukken en je eet er 8 op. Je eet 8/16 deel van de pizza op. Dit kun je als breuk schrijven: 8 16 Als je het in 8 stukken had verdeeld en je had er vier opgegeten dan was 4 deel door jouw opgegeten 8 Als je het in 4 stukken had verdeeld en je had er 2 opgegeten dan was 2 deel door jouw opgegeten. 4 Als je hem in 2 stukken had verdeeld en je had er 1 opgegeten dan was 1 deel door jouw opgegeten 2 In de plaatjes aan de zijkanten zie je dat 8 en 4 en 2 en 1 16 8 4 2 Het is dus allemaal hetzelfde. Vereenvoudigen: kleinste breuk als antwoord in dit geval 1/2

Vereenvoudigen (2) Als je de teller en de noemer door hetzelfde getal kunt delen dan verandert de waarde niet. De teller en de noemer delen door een zo groot mogelijk getal. Voorbeelden: Teller 2 (: 2) = 1 Noemer 4 (: 2) 2 100 (: 100) = 1 27 (: 3) = 9 11 (:11) = 1 200 (: 100) = 2 30 (: 3) 10 55 (:11) = 5

Breuken optellen Bij het optellen van breuken maak je de noemers altijd gelijk Daarna tel je de helen en tellers bij elkaar op. Teller Noemer Voorbeelden: 2 + 3 = 4 + 3 = 7 2 + 3 = 10 + 9 = 19 = 1 4 4 8 8 8 8 3 5 15 15 15 15 x2 x3 x5 x5 x3 x2

Breuken Aftrekken Bij het aftrekken van breuken maak je de noemers altijd gelijk Daarna tel je de helen en de tellers van elkaar af Teller Noemer Voorbeelden: 2 - 3 = 4 - 3 = 1 1 2 - 4 =1 10 - 12 = 25 - 12 = 13 4 8 8 8 8 3 5 15 15 15 15 15 x3 x2 x5 x3 x5 x2

Breuken delen Maak van de gemengde breuk een gewone breuk Delen = vermenigvuldigen met het omgekeerde Dit betekent dat je de tweede breuk omdraait en hetzelfde doet als met vermenigvuldigen Vermenigvuldig de tellers met elkaar Vermenigvuldig de noemers met elkaar Bereken de uitkomst en vereenvoudig Voorbeeld: 1 2 : 5 = 10 x 6 = 60 = 1 20 = 1 1 8 6 8 5 40 40 2

Dus… bij breuken Optellen en aftrekken: noemer gelijk maken Vermenigvuldigen en delen: van gemengde breuken alleen hele breuken maken. Vermenigvuldigen: tellers en noemers vermenigvuldigen Delen: de 2e breuk omdraaien en daarna tellers en noemers vermenigvuldigen.