Eerste opvang en meertaligheid Karijn Helsloot Alex Riemersma en Annet Visser Anne Kerkhoff
Even kennismaken
In gesprek Overleg even met je buurman/buurvrouw: Wat heb je tijdens je opleiding en daarna gehoord of gelezen over meertaligheid en/of de rol van de eerste taal van leerlingen in de eerste opvang? Denk aan: factoren die succes beïnvloeden, intake, leerlijnen, alfabetisering, woordenschat, grammatica, feedback, ouderbetrokkenheid..
Waarom zou je aandacht besteden aan T1? Welbevinden/thuis voelen/zelfvertrouwen.. Aansluiten bij de leerling/zone van de naaste ontwikkeling Bevorderlijk voor taalontwikkeling: T2, T1, VT.. (Cummins: BICS, CALP, CUP) Betrokkenheid van ouders Wederzijds respect/interculturele competenties Cognitieve flexibiliteit Voorkomen Alzheimer …
Twee perspectieven op meertaligheid DOEL: Vreemde talenonderwijs –Algemene ontwikkeling –Internationalisering –Economische voordelen ACHTERGRONDKENMERK –Vooral een probleem…
Moderne vreemde talenonderwijs 1863: Thorbecke Engels, Frans en Duits verplicht 1968: Mammoetwet Eén MVT verplicht in de bovenbouw Engels, Frans en Duits verplicht in de onderbouw
Eindexamenvakken NederlandsSpaans (sinds 1971) FriesItaliaans (sinds 1971) DuitsRussisch (sinds 1971) EngelsArabisch (sinds 1990) FransTurks (sinds 1990) GrieksChinees (m.i.v. 2017) Latijn
Europese commissie Bevorder DRIEtaligheid: -Standaardtaal in woonland -Taal met internationaal prestige -Derde taal naar eigen voorkeur
Top-20 talen in Den Haag onder ruim leerlingen basisonderwijs ( Extra e.a. eind jaren 1990) 1.Nederlands 2.Turks 3.Arabisch 4.Berbers 5.Frans 6.Engels 7.Sranang 8.Duits 9.Hindi / Urdu 10. Papiamento 11. Spaans 12. Chinees 13. Somalisch 14. Irakees 15. Perzisch 16. Moluks / Maleis 17. Italiaans 18. Twi / Ghanees 19. Servisch/Kroatisch 20. Pashtu/Dari
Bevolking Amsterdam naar de meest voorkomende nationaliteiten, 1 januari 2015 Nederland Marokko Turkije Groot-Brittannië Duitsland Italië Verenigde Staten Spanje Frankrijk Ghana overig Totaal
Talen in Amsterdam. Een schatting : 195 = 30 talen per land 180 nationaliteiten in Amsterdam: 180 x 30 = 5400 talen in Amsterdam …..
Voettekst12 Er is méér dan de standaardtaal..
En in deze groep?
Meertaligheid als uitgangspunt 1974 – 1995: OETC 1995 – 2004: OALT Het wil maar niet lukken…
Gelukkig ook … nden/SJOES%20Taalstimulering%20PO.p dfhttp:// nden/SJOES%20Taalstimulering%20PO.p df
Sjoes Bekijk het materiaal en benoem ‘tips’ en ‘tops’: zie je mogelijkheden voor je eigen klas/school/groep? En zo ja, onder welke voorwaarden/aanpassingen?
Want … Welbevinden/thuis voelen/zelfvertrouwen.. Aansluiten bij de leerling/zone van de naaste ontwikkeling Bevorderlijk voor taalontwikkeling: T2, T1, VT.. (Cummins: BICS, CALP, CUP) Betrokkenheid van ouders Wederzijds respect/interculturele competenties Cognitieve flexibiliteit Voorkomen Alzheimer …
Verder praten? Karijn Helsloot: Anne Kerkhoff: Alex Riemersma: Annet Visser: