Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Boekbaby’s en Boekenbende
Advertisements

Bestuurlijke relevantie
Aangepast lezen in uw bibliotheek: eenvoudig, laagdrempelig & low budget Marieke Belt | Menno Stein | Charlotte Eversteijn Stichting Aangepast Lezen.
In het bestuursakkoord
UA– 9 mei 2014.
UA – 11 mei Missie Stichting Lezen wil brede bevolkings- groepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
UA 3 mei Stichting Lezen wil brede bevolkingsgroepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke ontwikkeling.
Lezen op de LEA strategisch netwerken in leesbevordering Adriaan Langendonk Landelijk Projectleider Stichting Lezen/SIOB 20 januari 2011.
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Zakelijke ouderavond november Een terugblik Het heden De toekomst.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Werken met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam (september 2014)
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Startbijeenkomst Voorleeswedstrijd OA
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Basisschool Kronenburgh
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
SchoolWise Samengesteld door. Programma ● Wat is schoolWise ● Waarom schoolWise ● Hoe werkt schoolWise - Zoeken en vinden - Uitlenen - Mediabeheer ● Starten.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Presentatie doelgroep Jeugd Door Rianne Brouwers en Lieke Hoefs.
IKC ontwikkeling in de praktijk Presikhaaf West, Arnhem
SAMSAMSAMSAM. SAMENWERKINGSVERBAND FINANCIELE EDUCATIE VOOR JONGEREN VOORTGEZET ONDERWIJS.
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
IKC Klarendal.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Monitor: van resultaat naar doelen Introductie monitor (sep-okt) Ond.spec./leco aan team Uitvoering monitor (nov-jan) Groep 4-8 en alle leerkrachten Maatwerk.
Adriaan Langendonk 13 september Opsterland boek en film
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Kenniscirkel dBos 11 oktober Beeld tot nu toe – NH ● Open deur voor de kwartiermaker ● Combinatie met regeling cultuureducatie ● Kennisdelen graag.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Het Oost-Vlaamse tragewegenbeleid: vanuit een gemeentedekkende visie tot een tragewegennetwerk over de ganse provincie Doel tegen 2020: een provinciedekkende.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Ouderavond Het belang van (voor)lezen en de taak van de leescoördinator.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
Lein Goudzwaard Leesconsulent Bibliotheek Zuid-Hollandse Delta.
Geschiedenis in een boekenkast. Entoen.nu 2007: commissie van Oostrom presenteert Canon van Nederland Stichting entoen.nu stimuleert het gebruik van de.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Meten = weten wat levert het op? gaan kinderen echt beter lezen?
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
Welkom Workshop “leesbevordering in kleine gemeenten”
Vereniging Kleine Kernen Limburg Kristel Ashra, projectadviseur
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Voorlezen in de kinderopvang
Voorlezen geeft je kind een voorsprong
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
De BoekStartcoach.
nieuwe leerplannen DKO
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011

de digitale doorgaande leeslijn 0-18 jaar waarom leesplan.nl? basisvoorwaarden leesbevordering meerjarenplan activiteitenplan de projectenbank taakverdeling leescoördinator - leesconsulent

Praktische vertaling van de doorgaande leeslijn 0-18 jaar (2005) Kinderen en jongeren van 0-18 jaar krijgen een ononderbroken aanbod van leesbevordering/ literatuureducatie: opbouw literaire competentie opbouw leesmotivatie doorgaande lijn in projecten Waarom leesplan.nl?

Startpunt: basisvoorwaarden leesbevordering 0-18 jaar samenwerking met de openbare bibliotheek opbrengstgericht werken ouderbetrokkenheid leesbevordering is ingeroosterd -vergelijkbaar met voorwaarden KvL basisvoorwaarden 1. (voor)lees- of taalcoördinator een geoormerkt jaarlijks budget leesbevordering is onderdeel van andere vakken actuele, gevarieerde boekencollectie

Meerjarenplan basisvoorwaarden in de praktijk visie: belang van belevend kunnen lezen doel: leesvaardigheid, leesmotivatie én literaire competentie methodes: wat bieden de gebruikte taal/ leesmethodes? basisvoorwaarden: checklist

Jaarplan rol van de openbare bibliotheek coördinatie leesbevordering budget samenhang boekencollectie openbare bibliotheek evaluatie ouderbetrokkenheid

Activiteitenplan rol van de openbare bibliotheek structurele activiteiten zoals voorlezen, vrij lezen, boekenkring, tutorlezen keuze uit de projectenbank eigen activiteiten begroting

Taakverdeling bij het schrijven van een leesplan De leesconsulent:  draagt info aan over o.a. monitoring (vanuit de bieb) en evaluatie, nieuwe (lees)projecten, sanering collectie, aanbod jeugdboeken.  verstrekt inhoudelijke informatie over de opbrengt van leesbevordering  adviseert over de aanpak  informeert docententeam en vrijwilligers samen met de leescoördinator De leescoördinator:  draagt de informatie aan vanuit de school (o.a. vraag vanuit de school, gebruikte taal/leesmethodes, budget)  draagt zorg voor accordering van het leesplan (inzet personeel en financiële middelen)  informeert docententeam en vrijwilligers samen met de leesconsulent

Bedankt voor uw aandacht! Heeft u nog vragen/ opmerkingen? Graag mailen naar