1. De Academie voor Muziek, Theater & Dans Maasmechelen: Een korte geschiedenis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Onze kernwaarden.
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Aannemingsbedrijf H.J. Jurriёns B.V. te Utrecht. Nils Blom.
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Brede school in Berkenbos
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Jongeren Preventie Team
Leren ondernemen en ondernemend leren
Subsidiereglementen voor culturele verenigingen. Bouwstenen Waarom wordt ondersteuning gegeven? Wie komt in aanmerking? Waarvoor kan je ondersteuning.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
MR De Palster Mede vormgeven aan beleid op school Waar staan we voor! Als medezeggenschapsraad bestaande uit leerkrachten en ouders willen wij mede vormgeven.
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Amateurkunst nu en in de toekomst 28 mei 2011 Kunstfactor Sectorinstituut amateurkunst Missie Visie Kerntaken Hoofdlijnen beleid 28 mei 2011.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Bibliotheek is van waarde. Wij willen dat Wij vinden dat MAAR De gemeente ziet dat niet of wil dat niet zien?! Partners zien dat niet?! Burgers zien dat.
BIZ: bedrijveninvesteringszone Wat en hoe? Wat: Een instrument voor ondernemers om gezamenlijk te investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving.
GroenPlus Woonzorgcentra 7 mei Als inleiding Vergrijzing, verzilvering, verwitting Groeiende zorgnood  Uitdagingen voor: Toegankelijke zorg Betaalbare.
Kansen voor transformatie
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
M-decreet Een korte toelichting.
ExpressieExpressie Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid 1.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Welkom bij de algemene ouderavond van de Zeister Vrije School
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
SROI in Oost Nederland Onderzoek BouwendNL samen met Universiteit Twente.
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
Experten in de derde graad Proefproject
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Welkom en korte introductie aanwezigen
Doelen realiseren met media
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
ViaVia Info-presentatie
Van Dordt, voor Dordt.
Presentatie Commissie Maatschappelijke Zaken september 2010.
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Groei dossiers/ lokale opleg
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Waarom leerlingenparticipatie?
Topsport en breedtesport
Zelfevaluatie GOK.
Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid
Doubleren.
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
Doubleren.
Invoering nieuw model vergoeding wedstrijden 2019
Transcript van de presentatie:

1. De Academie voor Muziek, Theater & Dans Maasmechelen: Een korte geschiedenis

2. De Academie voor Muziek, Theater & Dans Maasmechelen: Promofilm

3. Visie APP “De Maasmechelse academie voor Muziek, Theater en Dans is een creatief spiegelbeeld voor de tal van multiculturele waarden die onze samenleving typeren. De uitstekende samenwerking met externe culturele partners, het verenigingsleven en de plaatselijke actoren binnen het onderwijslandschap worden geconsolideerd door professioneel overleg en nauwe samenwerking. Het welbevinden van onze leerlingen staat hierbij centraal in de kijker. Door een opleiding in en het contact met zowel historische als hedendaagse kunststromingen binnen onze school, worden de persoonlijkheid, het artistieke zelfbewustzijn en de sociale én emotionele vaardigheden van al onze leerlingen “spelenderwijs” ontwikkeld. Op deze wijze kan onze academie een verrijkende bijdrage leveren wat betreft artistieke educatie, sociale verdraagzaamheid en culturele tolerantie, hetgeen de volledige Maasmechelse gemeenschap ten goede komt.”

4. De Academie voor Muziek, Theater & Dans Maasmechelen in samenwerking met de lagere scholen van Maasmechelen - Kinderacademie - Kunstinitiatie - Kinderklanken op school - Project Muzische Vorming - Sociale inclusie door muziek - Lessen voor 5-, 6- en 7-jarigen

5. Leerlingenaantallen 1189 lln 1 inwoner op 40 van Maasmechelen (5-75 jaar) volgt les op Academie MTD Aantal cursisten Muziek 806 lln - Maasmechelen:633 lln - Andere gemeentes:133 lln - Nederland: 40 lln Aantal cursisten Theater 98 lln - Maasmechelen: 79 lln - Andere gemeentes: 19 lln - Nederland: 0 lln Aantal cursisten Dans 285 lln - Maasmechelen:230 lln - Andere gemeentes: 49 lln - Nederland: 6 lln

6. Personeelsaantallen Totaal aantal Personeelsleden Academie 61 pers

7. Bijdrage Hogere overheid en I.M Hogere overheid: Werkingstoelage en wedden leerkrachten - € , I.M.: Gew. begroting + personeel + (vaste) jaarlijkse investeringen: - € ,- netto (bijdrage werkingstoelage + huur instrumenten + cultuurpas incl.) Verplichte vaste kosten: - SEMU - SABAM - Jury (± 60 per jaar) - Software administratie + licenties - Huur gebouwen - Opleiding personeel - Preventie gehoorbescherming

7. Uitwerking kost per leerling -€ 25,- verschil BK ≠ MTD overheid (Hog. overheid betaalt aanzienlijk meer bijdrage voor aankoop van materialen aan BK dan aan MTD: ± € BK MTD = ± € 15,-) -€ 55,- verplichte decretale kosten (Jury, SABAM, SEMU, …) -€ 79,- normale werking, kwaliteitsbewaking, uitvoeren kerntaken podiumkunsten, jeugd kansen geven, talentontplooiing,… Bevriezing werkingstoelage Hog. Overheid heeft geen effect op de Gemeentelijke begroting. Opmerking: aankoop van instrument(en) voor leerlingen/ouders betekent meestal een zware financiële inspanning.

8. Noodzakelijke noden Een Academie voor Podiumkunsten moet de dag van vandaag voldoen aan hoge eisen. Mensen zijn veel gewoon en willen terecht een Academie met uitstraling en professionele omkadering. Een structurele ondersteuning is dan ook noodzakelijk wil de Academie zijn kerntaak kunnen blijven uitoefenen en onze kinderen en jeugd kansen blijven geven om hun talenten te ontplooien. Wanneer we de appreciatie en zeer positieve reacties mee rekenen voor hetgeen we jaarlijks als Academie organiseren - ongeveer 143 tal concerten/voorstellingen met duizenden bezoekers - en deze meenemen in het geheel, betekent de Academie een grote culturele en onderwijskundige meerwaarde voor onze Gemeente. Ook het feit dat veel inwoners via deze weg kennis maken met ons Cultuurcentrum mag meer dan een steun zijn voor het Cultuurcentrum. Dit vertaalt zich in de volgende noden voor de Academie op gebied van:

8. Noodzakelijke noden 8.1. Instrumentarium 8.2. Infrastructuur

8.1. Noodzakelijke noden: instrumentarium Orkestharp Vleugelpiano Contrabasklarinet 8.2. Noodzakelijke noden: infrastructuur Bijkomende grote lokalen en dans/concertzaal Reiniging (poetsen) - contract

9. Mogelijke besparingen: 9.1. Isolatie dak 9.2. Verlichting: gebruik van spaarlampen of LED-verlichting

10. De Academie voor Muziek, Theater & Dans Maasmechelen: Begroting Beginsituatie = begroting van 2011/ Besparing van 9000 € (5,6%) - gewone begroting -Kosten van boeken/abonnementen -Prestaties van derden -Transportkosten -Receptiekosten -Portokosten Extra inkomsten: -Verhoging tarief verhuur instrumenten -Kopieën laten betalen

11. De Academie voor Muziek, Theater & Dans Maasmechelen: Toekomst Nieuw decreet: - Structuur: 4 graden, Kunstacademie - Instapleeftijd voor Woord en Muziek: 6 jaar - Waarschijnlijke verhoging werkingstoelage, meer in balans met BK Besparen op jeugd is besparen op de toekomst …