Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Advertisements

BattleBots The school battle.
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Aardrijkskunde Olympiade Leerlingen bovenbouw H/V.
Reflectievaardigheden en instrumenten
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
1 Introductie eerste jaarsstudenten 2007
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Willem de Zwijger Schoonhoven
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
NLT modules en excellentiebevordering
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
NLT HAVO.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
O&O voor de onderzoekers en ontwerpers van de toekomst
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Beroepsoriëntatie (BO) Opleiding Verpleegkunde Cohort 2015 Ragna Raaijmakers Docent Werkplekleren Productbeheerder beroepsoriëntatie.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Natuur Leven en Technologie
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Pré-NLT-module 3D-printen
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Master of Science Education & Communication
Plan van Aanpak Werken in stappen.
8 februari 2018.
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Product van TU Delft, SEC
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Producten van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen

Wie? Voor alle studenten van de master ‘Science Education and Communication’ van de ESoE/ TU Eindhoven - Natuurkunde - Scheikunde - Wiskunde - Informatica Bètadidactiek2

Wat? Centrale doelstelling: Het op kritische wijze kunnen ontwerpen, uitvoeren en evalueren van onderwijs in het bètadomein 7 ECTS Kwartaal B1 en B2 (februari t/m juni) Bètadidactiek3

Vorm Theorie en praktijk in onderlinge samenhang Opdrachten uit de praktijk Ontwerpplan met toepassing van theorie Syllabus met verwijzingen naar overige literatuur Bètadidactiek4

Afronding Producten (leerling- en docenten- materiaal) Verslag met onderbouwing ontwerp en evaluatie Presentatie op onderwijsmarkt Bètadidactiek5

Ontwerpopdrachten Geschikte opdrachten: Vakoverstijgend Leerling- en docentenmaterialen Testen mogelijk (februari-juni) Begeleiding vanuit opdrachtgever. Qua tijdsinvestering haalbaar in een team van 5 studenten Bovenbouw HAVO/VWO Bètadidactiek6

Bijeenkomsten 2 Uur 1 en 2: plenair, introductie thema Uur 3: werkgroep opdracht per team Periode 1: 8 bijeenkomsten Periode 2: alleen enkele werkgroepen en afronding Bètadidactiek7

Bijeenkomsten Excursie: NLT en O&O 1.Uitdagingen Bètaonderwijs 2.Leerdoelen 3.Voorkennis 4.Diversiteit 5.+6 Bètadidactische benaderingen 7. Bètadidactische ingrediënten: practicum, modelleren Bètadidactiek8

NLT competenties Kennismaken met praktijk NLT: excursie Bijeenkomst 1: koppeling aan uitdagingen bètavakken Bijeenkomst 2: vergelijken examenprogramma’s NLT, O&O en ANW Bijeenkomst 5: herkennen bètadidactische benaderingen, ook NLT module bij voorbeelden Bètadidactiek9

NLT competenties Samenwerken in multidisciplinaire groep Arrangeren lesmateriaal Onderbouwen ontwerpkeuzes en reflecteren op effecten In samenhang met algemene ontwikkelingen bètavakken + O&O en ANW Bètadidactiek10

Technasium-variant Cursus verzorgd door Stichting Technasium (3TU) Opdracht: schrijven O&O-opdracht Onderwerpen: competentiegericht leren, begeleiden, beoordelen, schrijven O&O-opdracht Bètadidactiek11

Verslag van een student In het kader van bètadidactiek was er een schoolexcursie naar het Dr.-Knippenbergcollege in Helmond. Deze school is bijzonder, omdat hij zowel een Technasium afdeling met O&O als het vak NLT aanbiedt. Het werd mij wel snel duidelijk dat het vak O&O echt een ontwerp vak is, gericht op het proces: samenwerken, nadenken over de opdracht en het product, presenteren, etc. Een groep leerlingen, die toevallig net een inleiding kregen in een nieuwe NLT module, moesten duidelijk meer de diepte in. Ik vind het nu al jammer dat NLT nog niet bestond toen ik nog op het voortgezet onderwijs zat. De theorie induiken en daarmee vakken verbinden, dat stond mij erg aan. Bètadidactiek12