Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen
Wie? Voor alle studenten van de master ‘Science Education and Communication’ van de ESoE/ TU Eindhoven - Natuurkunde - Scheikunde - Wiskunde - Informatica Bètadidactiek2
Wat? Centrale doelstelling: Het op kritische wijze kunnen ontwerpen, uitvoeren en evalueren van onderwijs in het bètadomein 7 ECTS Kwartaal B1 en B2 (februari t/m juni) Bètadidactiek3
Vorm Theorie en praktijk in onderlinge samenhang Opdrachten uit de praktijk Ontwerpplan met toepassing van theorie Syllabus met verwijzingen naar overige literatuur Bètadidactiek4
Afronding Producten (leerling- en docenten- materiaal) Verslag met onderbouwing ontwerp en evaluatie Presentatie op onderwijsmarkt Bètadidactiek5
Ontwerpopdrachten Geschikte opdrachten: Vakoverstijgend Leerling- en docentenmaterialen Testen mogelijk (februari-juni) Begeleiding vanuit opdrachtgever. Qua tijdsinvestering haalbaar in een team van 5 studenten Bovenbouw HAVO/VWO Bètadidactiek6
Bijeenkomsten 2 Uur 1 en 2: plenair, introductie thema Uur 3: werkgroep opdracht per team Periode 1: 8 bijeenkomsten Periode 2: alleen enkele werkgroepen en afronding Bètadidactiek7
Bijeenkomsten Excursie: NLT en O&O 1.Uitdagingen Bètaonderwijs 2.Leerdoelen 3.Voorkennis 4.Diversiteit 5.+6 Bètadidactische benaderingen 7. Bètadidactische ingrediënten: practicum, modelleren Bètadidactiek8
NLT competenties Kennismaken met praktijk NLT: excursie Bijeenkomst 1: koppeling aan uitdagingen bètavakken Bijeenkomst 2: vergelijken examenprogramma’s NLT, O&O en ANW Bijeenkomst 5: herkennen bètadidactische benaderingen, ook NLT module bij voorbeelden Bètadidactiek9
NLT competenties Samenwerken in multidisciplinaire groep Arrangeren lesmateriaal Onderbouwen ontwerpkeuzes en reflecteren op effecten In samenhang met algemene ontwikkelingen bètavakken + O&O en ANW Bètadidactiek10
Technasium-variant Cursus verzorgd door Stichting Technasium (3TU) Opdracht: schrijven O&O-opdracht Onderwerpen: competentiegericht leren, begeleiden, beoordelen, schrijven O&O-opdracht Bètadidactiek11
Verslag van een student In het kader van bètadidactiek was er een schoolexcursie naar het Dr.-Knippenbergcollege in Helmond. Deze school is bijzonder, omdat hij zowel een Technasium afdeling met O&O als het vak NLT aanbiedt. Het werd mij wel snel duidelijk dat het vak O&O echt een ontwerp vak is, gericht op het proces: samenwerken, nadenken over de opdracht en het product, presenteren, etc. Een groep leerlingen, die toevallig net een inleiding kregen in een nieuwe NLT module, moesten duidelijk meer de diepte in. Ik vind het nu al jammer dat NLT nog niet bestond toen ik nog op het voortgezet onderwijs zat. De theorie induiken en daarmee vakken verbinden, dat stond mij erg aan. Bètadidactiek12