WELKOM in de 3 e graad!
Samen en apart ? samen -Nederlands -WO: natuur, techniek, tijd, ruimte, maatschappij, … -muzische vorming: knutselen, muziek, drama, … -bewegingsopvoeding -LBV (3 e, 4 e, 5 e en 6 e leerjaar) apart -Frans in dezelfde klas, maar apart -Nederlands spelling -Nederlands taalbeschouwing -wiskunde -contract- en hoekenwerk
Wie doet wat? vakL5L6 Nederlandsjuf Pascale WOjuf Pascale wiskundejuf Katia Fransmeester Joerijuf Katia muzische vormingmeester Joeri bewegingsopvoedingmeester Sander
maandagdinsdagwoensdagdonderdagvrijdag wiskunde Nederlands spelling/ contractwerk FransNederlands spelling dictee/ Nederlands LBVFrans NederlandsNederlands spelling/ contractwerk NederlandsLBVwiskunde WONederlands Muz. Vorm. FransWO L.O. / zwemmen hoekenwerkL.O.WOMuz. Vorm. / zwemmen
methodes en werking Nederlands Tijd voor Taal wiskunde Rekensprong (nieuw, ervaringen welkom) Frans Francofan (vernieuwd, ervaringen welkom) Andere vakken hebben geen vaste methode, we halen materialen uit een breed aanbod. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt om overlappingen met vorig jaar te vermijden.
huiswerk en lessen wiskunde –HW:3x per week korte inoefen- of afwerktaak (5 à 10 minuten), 1x per week grote huistaak –Lessen:voor een toets en soms voor een kort testmoment om te kijken of een kleiner leerstofonderdeel voldoende gekend is Nederlands –HW:4x per week in functie van het woordpakket van die week(spelling) + afwerken wanneer nodig –Lessen:voor een toets + spelling wekelijks Frans –HW:1x per week + afwerken wanneer nodig (1x schriftelijk, wel quasi dagelijks leesopdracht of mondelinge oefenopdracht) –Lessen:zeer regelmatig korte items + na module WO –HW:kleine opdrachtjes of taken vooraf (iets meebrengen, iets bevragen, iets voorbereiden) –Lessen:kortere toetsen bij een belangrijk onderdeel, thematoetsen Uiteraard kunnen afwijkingen voorkomen.
. -Elk trimester is er een trimestertaak: 1 e trimester boekbespreking, 2 e trimester spreekbeurt ‘Mijn droomberoep’, 3 e trimester werkstuk over een historische periode ‘Reis door de tijd’. -Het agenda wordt indien mogelijk ruim vooraf aangevuld om te leren plannen. -Zelfstandigheid is belangrijk, MAAR de kind eren hebben nood aan opvolging van thuis (agenda dagelijks lezen én tekenen, interesse tonen, toetsen en taken bekijken, …), ze hebben u in dat opzicht nodig om te slagen in hun lessen en taken. Wij hechten hier dan ook extra belang aan.
schoolbenodigdheden De school geeft boeken, schriften, agenda, schrijfgerief en knutselmateriaal in bruikleen. Deze zijn stevig genoeg om het hele schooljaar mee te gaan. Wanneer iets stuk gaat of verloren geraakt, dient u dit te vergoeden. Volgende materialen dient u zelf te voorzien: een stevige boekentas (geen rugzak) 1 huiswerkkaft = stevige kaft met elastiek (elastomap) 2 ringmappen (rug 7 cm) +2 ringmappen (rug 4 cm) kaftpapier en etiketten vrijblijvend: handige pennenzak turngerief: zwarte of donkerblauwe short, witte t-shirt, witte turnpantoffels, turnzak zwemgerief: badpak of zwembroek (geen zwemshort), twee handdoeken, zwemzak handig maar niet noodzakelijk: ° enkele gekleurde fijne stiftjes of pennetjes of markeerstiften ° kleurstiften ° setje post-it index
Leuk op onze school: klasboom schooldieren bewegingstussendoortjes speelbakken je kan ‘s middags lekker warm eten open – klas – dag 2 e trimester je kan activiteiten volgen op de website:
Verwachtingen van de kinderen best doen actief meewerken fouten maken (en eruit leren) vragen stellen bijleren (zonder in alles de beste te moeten zijn) respect hebben voor anderen en materiaal, ongepast taalgebruik en gedrag worden niet getolereerd
Leerlingen volgen … Volgsysteem of LVS voor -wiskunde -spelling -lezen -welbevinden, betrokkenheid en competenties om op te volgen waar kinderen nood hebben aan extra hulp en/of uitdaging.
Overleg en samenwerking Bespreken van leerlingen en de werking gebeurt systematisch: (we bespreken ook met de kinderen wat goed en minder goed loopt én hoe ze zich voelen) - met de ouder(s) (rapporten en oudercontact) -onder de leerkrachten -met de zorgleerkracht -met de directie -met CLB
kaften of niet … nog eens alles op een rijtje! Leerboeken, schriftjes zijn te kaften. Wij vragen u vriendelijk er op te letten plakband niet op de kaft van een boek te plakken. Agenda en werkboeken worden niet gekaft. Etiketten komen rechts onderaan met: -voornaam en naam -klas -vak en vakonderdeel Graag tegen het einde van deze week!
Leeruitstappen en maximumfactuur Dit schooljaar is er GWP met juf Katia en juf Hélène (avonturenklassen) voor de 3 e graad eind maart, volgend jaar is de 1 e graad weer aan de beurt. Meer informatie volgt nog. Andere uitstappen zoals zwemmen, avonturensportdag, toneel, … worden nauwkeurig bijgehouden om het maximumfactuur niet te overschrijden.
Regels voor de school en de klas! 10 regels voor de klas staan achteraan in het agenda. Ook de leerlingen zelf hebben de belangrijkste klasafspraken gekozen en goedgekeurd (of zullen dit in de loop van deze week doen). Denk aan woensdag fruitdag en milieuvriendelijke verpakkingen. Afwezigheden wegens ziekte kunnen 4 keer met het roze briefje (korte periode), anders is een doktersattest noodzakelijk. Andere redenen van afwezigheid moeten besproken worden met de directie.
En dan nog dit … -naschoolse opvang vooraf inschrijven door de ouders noodzakelijk -schooltoelage -schoolrekeningen -afspraken bij verjaardagen -Kinderen brengen en afhalen -naamtekenen -bibbezoek -fluohesjes: zichtbaar in het verkeer (1/10 tot 32/3) -aanvraag schooltoelage -wijzigingen LBV kunnen tot 7/9
Tot slot … -bij vragen, opmerkingen, problemen, … samen zorgen voor de kinderen -leerlingenfiche -Bedankt voor uw komst!