WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands -WO: natuur, techniek, tijd, ruimte, maatschappij, … -muzische vorming: knutselen, muziek,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leesbevordering en taalbevordering in de basisschool
Advertisements

informatie-avond groep 5
Welkom in het derde leerjaar juf Evy
Welkom!.
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Informatie groep 7a Juf Willeke (ma-di) Juf Marlon (woe-don-vrij)
Infoavond september. Uurverdeling  maandag: juf Gemma 1u l.o.  dinsdag: juf Isabelle 1u levensbeschouwelijke vakken  woensdag: juf Isabelle 25 min.
Opdrachtverdeling – indeling van de klassen (lager) 1juf Tine (meneer Hans) 1 / 2juf Marilyne (meneer Hans) 2juf Hilde – juf Vanessa (juf Heidi) 3juf Valentine.
Welkom INFOAVOND 6A.
Van groep 8B / 7 oktober  gesprekje over weekend  helpers (en andere klusjes)  eten en drinken: niet teveel (2 dingen)  verjaardagen (liever.
Welkom in groep 6.
Welkom in het derde leerjaar juf Evy
Infoavond Sportomundo
Welkom in groep 5!.
Ouderavond Schooljaar
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Welkom in 5B!.
Infoavond 4de leerjaar WELKOM!.
Juf Eline 2B.
Welkom in het vijfde leerjaar!
Welkom in het vierde leerjaar!
5DE LEERJAAR Praktische info.
Welkom in groep 5.
Welkom INFOAVOND 6A.
Welkom in groep 6.
Informatieavond groep
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Het A B C van klas 6!!!!!.
INFO – AVOND 10 – VIERDE LEERJAAR.
Infoavond 6a.
Welkom op de informatie avond van groep 4
Op de informatieavond van de groepen 5
Welkom in het 6e leerjaar
INFORMATIE AGENDAGEBRUIK EN HUISWERK IN GROEP 7 EN 8. Welkom.
Welkom op de ouderavond van groep 7. Doel van de avond KKKKennismaken TTTTijden VVVVakken GGGGeen vakinhoudelijke avond PPPPraktisch.
in L3 bij juf Elise en juf Katrien!
Welkom op de info-avond
Welkom in groep 6D.
Welkom op de info-avond
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Welkom in klas 3! Schooljaar
Infoavond groep 7 en Agenda Welkom Hoe werken wij in groep 6, 7 en 8? Wie ondersteunen? Methodes zijn straks vrij in te zien. Vragen?
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? Samen: leefklassen -WO -Nederlands -wiskunde -muzische vorming: knutselen, muziek, drama, … -bewegingsopvoeding.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Welkom in het vierde leerjaar. Belangrijk om weten… Agenda, dicteeschrift en leerboeken worden gekaft Agenda wordt dagelijks getekend door de leerkracht.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? Samen: leefklassen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama, … -bewegingsopvoeding -levensbeschouwe-
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Welkom in 5! Het wordt een jaar om nooit te vergeten!
Welkom in het derde leerjaar. Lessenrooster Het 3 de leerjaar zit samen met het 4 de leerjaar: – Frans en handschrift – Tijdens LO (maandag het 5 de lesuur.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Meester Ruben (6A) / Juf Eva en Juf Tine (6B). Uurrooster:  Definitief vanaf 19/09  Uren: Taal = 5u Spelling = 2u Wiskunde = 5u Frans = 3u WO = 5u MV.
Het wordt een jaar om nooit te vergeten!
Ouderavond vierde leerjaar
Welkom in 6B!.
Op stap naar het 1e leerjaar
Infoavond 1ste leerjaar
Welkom in het 2e leerjaar !
Welkom Infoavond 4A.
Welkom ouderavond L3.
Welkom in 5C Bij de Nagels!.
Wie is juf Anita ? Diploma ‘Bachelor in het lager onderwijs’ behaald aan de hogeschool Thomas More te Mechelen. Vijfde schooljaar in de Sterrenhemel. Twee.
Info – avond 5A Welkom , schooljaar
Welkom in groep 6/7!.
Welkom in 3b!.
Transcript van de presentatie:

WELKOM in de 3 e graad!

Samen en apart ? samen -Nederlands -WO: natuur, techniek, tijd, ruimte, maatschappij, … -muzische vorming: knutselen, muziek, drama, … -bewegingsopvoeding -LBV (3 e, 4 e, 5 e en 6 e leerjaar) apart -Frans in dezelfde klas, maar apart -Nederlands spelling -Nederlands taalbeschouwing -wiskunde -contract- en hoekenwerk

Wie doet wat? vakL5L6 Nederlandsjuf Pascale WOjuf Pascale wiskundejuf Katia Fransmeester Joerijuf Katia muzische vormingmeester Joeri bewegingsopvoedingmeester Sander

maandagdinsdagwoensdagdonderdagvrijdag wiskunde Nederlands spelling/ contractwerk FransNederlands spelling dictee/ Nederlands LBVFrans NederlandsNederlands spelling/ contractwerk NederlandsLBVwiskunde WONederlands Muz. Vorm. FransWO L.O. / zwemmen hoekenwerkL.O.WOMuz. Vorm. / zwemmen

methodes en werking Nederlands Tijd voor Taal wiskunde Rekensprong (nieuw, ervaringen welkom) Frans Francofan (vernieuwd, ervaringen welkom) Andere vakken hebben geen vaste methode, we halen materialen uit een breed aanbod. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt om overlappingen met vorig jaar te vermijden.

huiswerk en lessen wiskunde –HW:3x per week korte inoefen- of afwerktaak (5 à 10 minuten), 1x per week grote huistaak –Lessen:voor een toets en soms voor een kort testmoment om te kijken of een kleiner leerstofonderdeel voldoende gekend is Nederlands –HW:4x per week in functie van het woordpakket van die week(spelling) + afwerken wanneer nodig –Lessen:voor een toets + spelling wekelijks Frans –HW:1x per week + afwerken wanneer nodig (1x schriftelijk, wel quasi dagelijks leesopdracht of mondelinge oefenopdracht) –Lessen:zeer regelmatig korte items + na module WO –HW:kleine opdrachtjes of taken vooraf (iets meebrengen, iets bevragen, iets voorbereiden) –Lessen:kortere toetsen bij een belangrijk onderdeel, thematoetsen Uiteraard kunnen afwijkingen voorkomen.

. -Elk trimester is er een trimestertaak: 1 e trimester boekbespreking, 2 e trimester spreekbeurt ‘Mijn droomberoep’, 3 e trimester werkstuk over een historische periode ‘Reis door de tijd’. -Het agenda wordt indien mogelijk ruim vooraf aangevuld om te leren plannen. -Zelfstandigheid is belangrijk, MAAR de kind eren hebben nood aan opvolging van thuis (agenda dagelijks lezen én tekenen, interesse tonen, toetsen en taken bekijken, …), ze hebben u in dat opzicht nodig om te slagen in hun lessen en taken. Wij hechten hier dan ook extra belang aan.

schoolbenodigdheden De school geeft boeken, schriften, agenda, schrijfgerief en knutselmateriaal in bruikleen. Deze zijn stevig genoeg om het hele schooljaar mee te gaan. Wanneer iets stuk gaat of verloren geraakt, dient u dit te vergoeden. Volgende materialen dient u zelf te voorzien: een stevige boekentas (geen rugzak) 1 huiswerkkaft = stevige kaft met elastiek (elastomap) 2 ringmappen (rug 7 cm) +2 ringmappen (rug 4 cm) kaftpapier en etiketten vrijblijvend: handige pennenzak turngerief: zwarte of donkerblauwe short, witte t-shirt, witte turnpantoffels, turnzak zwemgerief: badpak of zwembroek (geen zwemshort), twee handdoeken, zwemzak handig maar niet noodzakelijk: ° enkele gekleurde fijne stiftjes of pennetjes of markeerstiften ° kleurstiften ° setje post-it index

Leuk op onze school: klasboom schooldieren bewegingstussendoortjes speelbakken je kan ‘s middags lekker warm eten open – klas – dag 2 e trimester je kan activiteiten volgen op de website:

Verwachtingen van de kinderen best doen actief meewerken fouten maken (en eruit leren) vragen stellen bijleren (zonder in alles de beste te moeten zijn) respect hebben voor anderen en materiaal, ongepast taalgebruik en gedrag worden niet getolereerd

Leerlingen volgen … Volgsysteem of LVS voor -wiskunde -spelling -lezen -welbevinden, betrokkenheid en competenties om op te volgen waar kinderen nood hebben aan extra hulp en/of uitdaging.

Overleg en samenwerking Bespreken van leerlingen en de werking gebeurt systematisch: (we bespreken ook met de kinderen wat goed en minder goed loopt én hoe ze zich voelen) - met de ouder(s) (rapporten en oudercontact) -onder de leerkrachten -met de zorgleerkracht -met de directie -met CLB

kaften of niet … nog eens alles op een rijtje! Leerboeken, schriftjes zijn te kaften. Wij vragen u vriendelijk er op te letten plakband niet op de kaft van een boek te plakken. Agenda en werkboeken worden niet gekaft. Etiketten komen rechts onderaan met: -voornaam en naam -klas -vak en vakonderdeel Graag tegen het einde van deze week!

Leeruitstappen en maximumfactuur Dit schooljaar is er GWP met juf Katia en juf Hélène (avonturenklassen) voor de 3 e graad eind maart, volgend jaar is de 1 e graad weer aan de beurt. Meer informatie volgt nog. Andere uitstappen zoals zwemmen, avonturensportdag, toneel, … worden nauwkeurig bijgehouden om het maximumfactuur niet te overschrijden.

Regels voor de school en de klas! 10 regels voor de klas staan achteraan in het agenda. Ook de leerlingen zelf hebben de belangrijkste klasafspraken gekozen en goedgekeurd (of zullen dit in de loop van deze week doen). Denk aan woensdag fruitdag en milieuvriendelijke verpakkingen. Afwezigheden wegens ziekte kunnen 4 keer met het roze briefje (korte periode), anders is een doktersattest noodzakelijk. Andere redenen van afwezigheid moeten besproken worden met de directie.

En dan nog dit … -naschoolse opvang vooraf inschrijven door de ouders noodzakelijk -schooltoelage -schoolrekeningen -afspraken bij verjaardagen -Kinderen brengen en afhalen -naamtekenen -bibbezoek -fluohesjes: zichtbaar in het verkeer (1/10 tot 32/3) -aanvraag schooltoelage -wijzigingen LBV kunnen tot 7/9

Tot slot … -bij vragen, opmerkingen, problemen, … samen zorgen voor de kinderen -leerlingenfiche -Bedankt voor uw komst!