Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Advertisements

Industriële Chemie VWO 6
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
JordanExact Waarom, wat en hoe.
Een “Beter Bèta School”?
NLT hoe staat het ermee? Aan de orde komen De organisatiestructuur
Keuze scheikunde.
Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG
Welkom.
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Met Overal Natuurkunde
De nieuwe syllabus scheikunde
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Natuur, Leven en Technologie: de actuele stand van zaken
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Het (nieuwe) betavak NLT
Symposium Differentiatie
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Studiekeuzes van uw kind
Welkom voorlichting sectorkeuze mavo 3
Onderzoekend leren en beroepscontexten
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
NLT HAVO.
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Twee nieuwe NiNa-modules
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Natuurkunde in de bovenbouw
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
CoCo – Wisselwerking tussen concepten en contexten Lucia Bruning en Berenice Michels.
Doelstellingen van Technisch Ontwerpen en hoe deze te beoordelen
Presentatie Nieuwe Natuurkunde Chris van Weert, vz commissie NiNa Peter Barthel, lid commissie Pier Siersma, docent Herbert Vissers College, Nieuw-Vennep.
Nina in de klas Pier Siersma Herbert Vissers College Nieuw Vennep.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Kies jij voor NLT ? vacatures NLT CSG Comenius in Leeuwarden zoekt ervaren DOCENTEN Docent SCHEIKUNDE / NLT* 1e GRAAD (* Natuur, Leven en Technologie)
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Het nieuwe bètavak: NATUUR, LEVEN en TECHNOLOGIE.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
2 APRIL 2013WIM BEINDORFF, SEC, TU DELFT NLT NATUUR, LEVEN EN TECHNOLOGIE.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Zevenjaarwerkenaan het “WAT” Slotwoord Gerard van Koten VzStuurgroep.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Natuur Leven en Technologie
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Pré-NLT-module 3D-printen
NLT: een vak voor jou?.
Forensische Technieken Sportprestaties Human Technology Cares
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Decanaat klas 4 oktober 2017.
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
PROFIELKEUZE.
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Voorlichting VWO 4 Natuurkunde 14 februari 2018 Natuurkunde.
Vernieuwingen in de Pilot-examens Natuurkunde VWO
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Transcript van de presentatie:

Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente

Agenda  Rondje  Nieuwe natuurkunde presentaties  Nieuwe natuurkunde achtergrond en vervolg  Voorbereiding Natuurkunde-bijdrage slotmiddag  Natuur, Leven & Technologie: doelen vak en voorbeeld  Afronding vak  Evaluatie vak  Rondvraag

NiNa presentaties Review module  Welke module?  Wat is jullie indruk van de NiNa module?  Hoe ziet deze module eruit vergeleken met een reguliere methode?  Welke stof is behandeld, en hoe?

Een visie op natuurkunde in havo en vwo  Leerlingen leren natuurkunde in contexten van hedendaagse natuur- en sterrenkunde, beoefend als wetenschap of beroep, in samenhang met scheikunde, biologie en wiskunde. Hun gemotiveerde en enthousiaste leraren hebben veel ruimte voor eigen inbreng. Het flexibele lesprogramma legt veel nadruk op activiteiten: ‘leren door doen’ is effectiever dan ‘leren door luisteren’.

Doelstellingen en argumenten  Natuurkunde niet meer alleen voor vervolgopleiding, maar ook voor algemene ontwikkeling (10 % doet iets met natuurkunde in de vervolgopleiding)  Aanhaken bij interesse van leerlingen, en docenten (sociaal constructivisme)  dus ook meisjes meer interesseren voor natuurkunde (lage instroom in tertiair onderwijs)

Programma op hoofdlijnen  context-en-conceptbenadering als basis  leerlijnen havo en vwo vanuit derde klas  vernieuwing in de schoolpraktijk  docenten belangrijke rol in innovatietraject  betrekken kennisinstellingen en beroepsveld  examenprogramma blijvend kunnen vernieuwen

DomeinenHAVOSubdomeinenCE / SE A.VaardighedenCE / SE B1. B2. B3. Beeld- en geluidstechniek Informatieoverdracht Medische beeldvorming Optica* CE SE C1. C2. Beweging en energieKracht en beweging Energieomzettingen CE D1. D2. MaterialenEigenschappen van stoffen en materialen Functionele materialen CE SE E1. E2. Aarde en heelalZonnestelsel en heelal Aarde en klimaat* CE SE F.Menselijk lichaam*SE G1. G2. Meten en regelenGebruik van elektriciteit Technische automatisering* CE SE H.Natuurkunde en technologieCE I1. I2. I3. Onderzoek en ontwerp Experiment Modelstudie Ontwerp SE * Keuzedomein: kies twee uit vier

VWO DomeinenVWOSubdomeinenCE / SE A.VaardighedenCE / SE B1. B2. GolvenInformatieoverdracht Medische beeldvorming CE C1. C2. C3. Beweging en wisselwerking Kracht en beweging Energie en wisselwerking Gravitatie CE D1. D2. Lading en veldElektrische systemen Elektrische en magnetische velden CE E1. E2. E3. Straling en materieEigenschappen van stoffen en materialen Elektromagnetische straling en materie Kern- en deeltjesprocessen* SE CE SE F1. F2. Quantumwereld en relativiteit Quantumwereld Relativiteitstheorie* CE SE G1. G2. Leven en aardeBiofysica* Geofysica SE H.Natuurwetten en modellenCE I1. I2. I3. Onderzoek en ontwerp Experiment Modelstudie Ontwerp SE * Keuzedomein: kies twee uit vier

Resultaat van het NiNa project & vervolg  examenprogramma’s en syllabi havo en vwo,  uitwerkingen daarvan in een compleet curriculum (reeks lesmodules) dat tot en met een eigen examen getest is VERVOLG:  Auteurs en uitgevers maken nieuwe (versie) boeken  Invoering per augustus 2013

Voorbereiding Natk-bijdrage slotmiddag  Hoe staat het ermee?  Wat nog te doen?

Natuur, Leven & Technologie  Nieuw betavak in bovenbouw HAVO (320 slu) en VWO (440 slu)  Doel samenhang betavakken  Moderne technologie & recent onderzoek in beeld  Beter beeld van studies en beroepen  Modulaire opbouw in modules van 40 slu elk  50% van de scholen biedt het aan

NLT-domeinen VWO A.Vaardigheden B.Fundament van natuurwetenschap en technologie C.Aarde en klimaat D.Stellaire informatie en processen E.Biofysica, -chemie en -informatica F.Biomedische technologie en biotechnologie G.(Duurzaam) gebruik van grondstoffen, energie en ruimte H.Materialen, proces- en productietechnologie I.Werktuigen, voertuigen en producten Meer info over NLT: Modules:

Voorbeeld Ruimte voor de Rivier  Opdracht: Herontwerp een rivierenlandschap  Zorg voor grotere waterafvoer (debiet)  Neem natuureffecten en kansen natuurontwikkeling mee in plan  Wie gebruiken het gebied nog meer?  Civiele techniek, natuurkunde, biologie, fysische geografie  Authentieke opdrachten en excursie mogelijk  Simulatie en dynamisch modelleren mogelijk

Het (voor-)laatste college Vakdidactiek Natuurkunde  Afronding vak  Evaluatie vak  Rondvraag